Gå till innehåll

Glenns Saltkar


Genne

Rekommenderade inlägg

Ingemar den kan man inte skylla på då är det dax att börja passa sig.

I morgon Torsdag blir det en saltrunda ett besök i Osby vid 17.00 sedan ett i Alvestad för att efter det åka vidare till Gemla

Någon som har något att besöka på den trippen.

Åker från Skillingaryd ner till Traryd via Älmhult till Osby från Osby till Alvesta via Gemla och Växsjö till Vrigsta och därifrån Hem.

Tala gärna om om det är någon burk att besöka på vägen.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag besökt många gånger och ska hör med ägaren om han vill att jag tar med något hem till honom på vägen.

Sen behöver han nog hjälp att rensa lite igen då det växer för mycket där Banana man

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska väll be om ursäkt om jag är inne och klampar lite här och var, men jag har nu varit sjuksriven i 6 veckor och det verkar fortsätta ett tag till.

Har väldigt långtråkit fördriver dagarna med att fördjupa mig mer och mer i vad som skrivits genom åren på SG.

Om det är någon som känner till en gammal väl gömd tråd som skulle vara intresant att ta tag i medela mig det gärna då min dator är igång 16 till 18 timmar per dygn för tillfället.

DSB tråden är vältröskad om ni undrar -jagkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad synd att du blivit sjukskriven. Då får man ta tillfället i akt och läsa på lite. Jag är arbetslös själv så man sitter gärna och forskar en hel del. Har inga bra trådtips just nu dock, ska säga till om jag minns något!

Jag är avundsjuk på dina fina kirurger. Jag vill så gärna ha någon kirurg. Men de blir så stora och aktiva allihopa och både mitt nuvarande och kommande kar känns så fel så jag får hålla mig... Får kika på de hos andra istället. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad synd att du blivit sjukskriven. Då får man ta tillfället i akt och läsa på lite. Jag är arbetslös själv så man sitter gärna och forskar en hel del. Har inga bra trådtips just nu dock, ska säga till om jag minns något!

Jag är avundsjuk på dina fina kirurger. Jag vill så gärna ha någon kirurg. Men de blir så stora och aktiva allihopa och både mitt nuvarande och kommande kar känns så fel så jag får hålla mig... Får kika på de hos andra istället. :-)

Tackar, fast jag undrar om det är bra för karet om man lär sig för mycket :smiley3:

Tycker faktiskt att mina kirurger är rätt lugna men jag har ju medvetet rätt mycket simmytor och utrymmen även för dom största fiskarna att gömma sig.

Jag kan stå på avstånd från karet och inte se en kirurg, men kommer jag fram blir dom aktiva för då förväntar dom sig mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit ute på en liten Rodtrip ca. 30 mil för lite saltprylar.

Började med Osby gissis vad man kan få för några tusen! Tre st Maxspect Led-G2-400-160w och ett par cirkulationspumpar.

Ett stort TACK Ken.

Sedan blev det ett besök i Gemla och där fick man en del för några hundra, en stor filfisk och en mycket snygg och välmående Mandarinhane.

Det behövdes till min hona då hon gått själv ett tag sedan jag hade sjukdom i karet.

Tack för en trevlig pratstund och lånet av du vet vad Stig.

Sedan kom min stora miss jag skulle köpa sten i Alvesta men hade glömnt telefonnumret.

Förlåt jag hör av mig igen.

Det man inte har i huvudet får man ha i tanken.

Sedan när man kommer hem och kopplar in lyset får man en besk kommentar "ska det glittra så, det är ju inte behagligt" tig kvinna du fattar inget av det här-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ps" någon som har ett par bra böcker inom salt att låna ut? "

Det är inte böcker men om du inte kollat genom artiklarna på http://www.reefsmagazine.com/ så kan jag rekommendera det, så länge engelska inte är ett problem. Jag tyckte det fanns ett gäng artiklar värda att läsa.

Var själv sjukskriven i över en månad tidigare i år så jag vet hur det är, jag var också inne på guiden och kollade allt av intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytt lyse, nytt liv oj, oj, oj

Kör nu med 3 st Maxspectra LED-G2-400-160w och 12 st T5 rör 21w

Det blir 480w Led och 250w T5, vilket ger mig ett riktigt skönt ljus på 730w

Jag är riktigt nöjd, Hoppas nu inte tillväxten blir för stor då jag vill ha den på en lugn nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyra mycket anorlunda bilder.

men man kan nog ana hur stor min Naso är, sedan kan ni nog fundera på var alla andra fiskar i det karet finns ;)

och nu får jag väll inte använda dessa i fototävlingen;-(

post-5412-14468925449905_thumb.jpg

post-5412-14468925450116_thumb.jpg

post-5412-14468925450337_thumb.jpg

post-5412-14468925450535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter finnt! Vad har du för lysrör? Förutom glittret, förändrades ljuset mycket?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Det är ett klarrare ljus när det är full belysning på och färgerna framhävs mycket mer.

Lysrören är hälften blå 1/4 vitt och 1/4 lite blandat.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni kanske inte tror mig men jag ser en ökad tillväxt på en del koraller redan efter 2 dygn med det nya ljuset.

Nu blir jag väll tvungen att öka kontrollen på tillsatser, tur att jag vet vilka koraller som reagerar på vad.

Om man tycker att man får för stor tillväxt är det ok och dra ner på ljuset då?

Ska man i så fall sänka tiden eller antal watt?

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du 12h belysningstid så tycker IAF jag att det känns mer naturligt med att dimma ner.

Låter som en trevlig belysningskombination.

Vissa koraller upplevde jag ibland, när jag bytte lampor i förra karet, att de blåste upp sig lite extra. Är det det du menar med "tillväxt", eller har det byggt på mer på skelettet på stenkoraller också?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du 12h belysningstid så tycker IAF jag att det känns mer naturligt med att dimma ner.

Låter som en trevlig belysningskombination.

Vissa koraller upplevde jag ibland, när jag bytte lampor i förra karet, att de blåste upp sig lite extra. Är det det du menar med "tillväxt", eller har det byggt på mer på skelettet på stenkoraller också?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Dom bygger på skelettet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...