Gå till innehåll

UPS någon som kör det?


ClaesHWK

Rekommenderade inlägg

Spammar med ännu en tråd här :S

Nån som kör UPS ibland tekniken till typ skummare och retur pump?

Funderar på det själv, den lilla ska klara 4-12 minuter och då räknar dom med en dator och monitor, så borde vara rätt lång tid med ett par pumpar, verkar vara bra vid kort strömavbrott eller när proppen gått så man kan byta eller i mitt fall då trycka upp spaken i lugn och ro.

Finns många varianter men här är en

http://shop.datagubben.se/se/art/pow...-3st-uttag.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att en akvariepump som drivs på eluttaget är anpassad så att den nyttjar de mjuka övergångarna från sinuskurvan. Med en 4-kants våg kan man få ökat slitage, och väsen. Du vill alltså ha en UPS som levererar utspänning med en äkta sinus-vågform.

Sen "brukar" verkningsgraden på dator UPS'er vara skit vid låga laster. Riktigt vad lösningen är vet jag inte.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte behov av reservkraft vid kortare strömavbrott (kortare än timmar) - djuren bryr sig i alla fall inte.

Jag har under senare tid upplevt en del strömavbrott, dels p g a nätproblem (Vattenfalls gamla isolatorer) och dels p g a en trasig vattenberedare som löste ut jordfelsbrytaren. Vissa dagar har akvariet stått strömlöst i uppåt sex timmar med uppenbarligen inga negativa effekter på akvariets djur. SPS-tillväxten har t ex varit god under perioden.

Så reservkraft tror jag är viktigast för längre strömavbrott där temperaturen i karet kan falla ordentligt och frånvaron av vattenrörelse kan innebära ett problem för gasutbytet och därmed syre- och koldioxodhalter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så säker på att jag tycker batteribackup till streamers i huvudkaret gör någon nytta på egen hand. Det jag skulle vara orolig för vid ett strömavbrott är vattnet i mindre behållare utan luftexponering. Stängda filterburkar som bio-, zeo-filter, osv. På kort tid har biomassan förbrukat det tillgängliga vattnet och sen dör den. När strömmen återvänder pumpas vad som närmast är rent gift ut ur filtret, och in i akvariet. Jag har fått för mig att det är ett större problem, än själva strömavbrottet. Så, skulle jag ha begränsad backup el, är det till cirkulationspumpar i, och från sumpen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland här så får jag väldigt korta strömavbrott, typ någon sekund, men det är tillräckligt för att slå av datorn och få mig gråtandes över allt förlorat jobb.

Gråtandes var nog att ta i :P men förbannad blir jag ändå.

Det påverkade mitt gädd akvarium med att eheimen förlorade häverten och det var väldigt jobbigt att få bra fart på den igen då den var placerad väldigt krångligt.

Jag tänkte då att om man sätter backup ström på returpumpen så kommer flödet att fortsätta gå som om inget har hänt ett tag även om tex proppen går istället för att alltihop kommer ner i sumpen med en gång.

Har även läst att en del skummare är jobbiga att få igång också så det var så jag tänkte med att ha skummaren på backupen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett srömavbrott på ca:3tim förra helgen o man undrar ju hur mycket syre det finns kvar i burken då .. så finns det någon smidig UPS lösning (ej för dyr) som klarar att driva pumpar samt värmare i någon timma skummaren är inte lika nödvändig tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sådan här liten dosa:-info20.1.jpg

Jag har ett enklare bilbatteri/fritidsbatteri kopplat till den. Om strömmen går kopplar den över på batteridrift. Har inte testat hur länge men jag tror nog att den går några timmar.

Ska ta och kolla upp den där, verkar ta ganska mycket plats med bilbatteriet men oftast rör sig väll ström avbrott runt ett par timmar, förutom värstingarna.

Då klarar den ju att hålla akvariet i rullning.

UPS:n klarar ju bara några minuter, ingen aning om hur långtid den klarar att driva ett par pumpar. Här händer det några ggr om året att det blir ett ström avbrott på bara någon sekund och sen oftast något lite längre var annat år typ. så en UPS skulle lösa dom små problemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ups på grejerna som står i källaren, men det är mest för att klara spänningstopparna som blir här ibland (bor på landet) vi har ofta strömavbrott och när strömmen kommer tillbaka så brukar modem och liknande packa ihop.

Kör även en lite doppvärmare och 2 st streamers på en hemmabygd lösning med 12/230 omvandlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12-24v, ger ju mig en rent spekulativ ide... Li-Po/Li-Fe. Lite dyrare, men det skulle ge klart bättre möjligheter att "gömma undan" cellerna, och fortfarande tillåta längre driftstid än en mindre UPS.

Frågan är vad de gillar långtidsinkoppling på "underhållsladdning" dock.

Uäh. Tänkte just på det. En invertor, ett par batterier, en underhållsladdare, och lite intelligens för att koppla in när spänningen utifrån faller bort är i princip allt som behövs för att "bygga en egen UPS". Samma förbehåll gäller som för en UPS, man vill nog ha ren sinusvåg, för att undvika konstigheter. Många UPS'er har även "spikfilter" osv, men det är det ingen som är intresserad av att bygga själv.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm känns lite riskabelt att greja själv för min del, har sett vad som kan hända med batterier om dom blir laddade för länge. Visserligen har man ju en hel balja med vatten man kan ta till men i brist på intelligens så känns en färdig grej som UPS lite säkrare.

Om jag gjorde en egen skulle det börja brinna på nolltid :P och då är ju vattenskada minsta problemet.

Vore kul att veta hur länge en UPS klarar att driva lite pumpar, det kanske blir ganska lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade om UPS:en jag länkade i första posten, och dom trodde att den kunde köra en 23w pump i 1-2timmar.

Det är ju lilla varianten också, om det stämmer så lär ju stora klara flera timmar.

Inte något jag kommer skaffa nu men känns helt klart som en lösning på att slippa få ner allt i sumpen vid korta strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, om du tittar på en UPS avsedd för datorbruk misstänker jag att driftstriden kommer bli kortare än du hoppas på, pga interna förluster i UPS'en vid låga laster. Men visst borde en UPS som klarar av att hålla en dator igång i någon / några timmar klara av att hålla en returpump och ett par andra småsaker igång över natten. Om man väljer rätt borde man även kunna få tag i en UPS som går att plocka delar av batterikapaciteten med sig, och åka offsite vid behov, för att ladda, om uppehållet blir långvarigt. (Den risken är väl iofs ganska liten, men det är en princip jag arbetar med när jag tittar på UPS'er för datorbruk.)

Jag frågade om UPS:en jag länkade i första posten, och dom trodde att den kunde köra en 23w pump i 1-2timmar.
Jag tror den siffran är väl optimistisk, 1-1,5 timme, känns troligt. Och det är väll lite det jag menar. UPS'en klarar av att driva en dator med 3-600w förbrukning i 10'ish minuter, och "borde" då kunna driva en 30w pump 10-20x så länge, men i normalfallet får man klart mindre än så ut av det. Jag erkänner att jag inte har en aning om varför det är så, men jag har konstaterat det gång efter annan, när det kommer till enheter med låga effektkrav. (Switchar, modem, osv.) Det är helt enkelt effektivare att skaffa en ett steg större UPS och koppla hela racket på, än att köra mindre UPS'er till nätverket, och försöka spara pengar på den dyra enheten till burkarna. Jag har helt enkelt inte provat med UPS på pumpar, så jag kan inte svära på att de uppför sig likadant baserat på egen erfarenhet, men jag har läst kommentarer från folk som har testat, och de indikerar att det går i samma riktning. Jag TROR att problemet består i att invertorn som sköter jobbet med att leverera drivspänning har en undre gräns för hur mycket den måste dra från batteriet, och överskottet bränns helt enkelt bort som värme. Men det är en gissning.

B!

Ändrat av -=Mr_B=-
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om den kunde klara en hel natt vore ju rena drömmen.

Att sumpen klarar av vattnet som kommer ner vid strömavbrott är ju nice men det sabbar ju alltihop där nere.

Tex refugiumet och returen blandas ihop med ner facket, och kanske till och med möjligt att skiten i skummaren också tar sig ut.

Sen blir det ju lite jobb att fixa i ordning det igen också som man då slipper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tex refugiumet och returen blandas ihop med ner facket, och kanske till och med möjligt att skiten i skummaren också tar sig ut.

Sen blir det ju lite jobb att fixa i ordning det igen också som man då slipper.

Alla facken utjämnar ju automatiskt till vad de "borde vara" så fort returpumpen börjar jobba igen. Har du den övre punkten av halsen på din skummare under vattennivån sumpen hamnar på vid returpumpstop, så kan det bli trist, men det är ju ditt jobb att se till så att det inte inträffar. ;- )

Det räcker ju att det är 2mm kvar, så sitter du säkert. (Det blir lite blött skummat vid uppstart igen, men inte hela världen.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla facken utjämnar ju automatiskt till vad de "borde vara" så fort returpumpen börjar jobba igen. Har du den övre punkten av halsen på din skummare under vattennivån sumpen hamnar på vid returpumpstop, så kan det bli trist, men det är ju ditt jobb att se till så att det inte inträffar. ;- )

Det räcker ju att det är 2mm kvar, så sitter du säkert. (Det blir lite blött skummat vid uppstart igen, men inte hela världen.)

B!

Jo det är ju ingen katastrof direkt men känns ändå bra att ha något som skyddar just den biten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...