Gå till innehåll

Tunze Silence Electronic 1073.050


wrang

Rekommenderade inlägg

Någon som vet om denna pumpen är okey

Ska visst kunnas styras

The Tunze Silence Electronic is a variable speed centrifugal pump from Tunze which has a lot going for it. The electronic motor of the Tunze Silence Electronic is extremely efficient and very quiet. This electronic Tunze Silence pump can be adjusted from about 200 gph to 476 794 gph with the small adjustment dial found on the cables, and it can also interface with many popular controllers for full control of this centrifugal pump. We are currently using a sample of the Tunze Silence Electronic for varyting flowrate through a 60 gallon display tank but we’ve also heard ideas about using the 1073.050 to dynamically feed a recirculating skimmer and to periodically splash an algae turf scruber. This set of high-performance features would normally cost an arm and a leg but oddly enough, this is one German made and versatile pump which carries the affordable price tag of just a tad over $200. A small handful of Tunze Silence Electronic 1073.050 will become available in December, with more widespread availability to follow in the new year.

/c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är detta samma som

http://www.aquaristic.net/en/By-Brand-Manufacturer/Tunze/TUNZE-Recirculation-pump-Silence.html?qwizer=1

?

Har funderat på denna och p Eheim Compact, valet står mellan dessa för mig iaf.

hoppas det är ok om jag frågar om båda här ?:)

Nej det där är 230v-pumpar som Tunze säljer (italienska Sicce står för tekniken). Jag kör den mindre av dem och det är en bra energieffektiv pump som alltid startar och inte låter förbannat mycket. Men tyst är den inte eftersom hela pumpen skakar under drift och därmed ger brum som kan fortplanta sig vilket det gör i mitt kar.

Eheim Compact har jag övervägt att testa men det brukar nämnas att den låter en del när den diskuteras på forum. Jag har en liten Eheim Compact som en del av min Grotech HEA080-skummare - karets mest ljudliga komponent p g a att hela pumpen skakar när den är i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, enligt Tunze-representanten så är det faktiskt Tunze som står för tekniken/motorn som är tillverkade på Tunzes fabrik i Tyskland. Sicce står för det yttre skalet. Det gör ju pumpen ännu intressantare.

[...]it is a cooperative effort, it is our motor that we make, the same one in a 6105 in a housing we designed with Sicce. Outside of the shell, the rest is Tunze and made in Germany at our factory. There is also a pure Tunze version, the 5005 but this one uses Metric plumbing and will not likely be popular here as a return pump for that reason. Since Sicce had a ready to go standard fitting housing and our guts fit, we adopted it. Since no one has ever made a sub $200 controllable DC pump to my knowledge, I doubt that a lower price is feasible, the price includes the pump and power supply and flow control is possible without a controller.
http://reefbuilders.com/2010/12/09/tunze-silence-electronic-1073050-controllable-affordable/ (se bland kommentarerna till artikeln i länken)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lovande om motorn kommer från Tunzes streampumpar istället för från Sicces teknologi! För de gaml 230-volts-varianter är väl ändå Sicce-teknologi?

Nu är jag ännu mer övertygad om att jag måste testa pumpen i jakten på tystnad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lovande om motorn kommer från Tunzes streampumpar istället för från Sicces teknologi! För de gaml 230-volts-varianter är väl ändå Sicce-teknologi?

Nu är jag ännu mer övertygad om att jag måste testa pumpen i jakten på tystnad!

jag med letar efter bra priser å lagt ut olika efterfrågningar :) Köper den helst här i sverige trotts allt, har bara hittat den i en webbshop i tyskland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde den från Mrutzek nu så att den dyker upp på trappan om ett par veckor utan vidare ansträngning från min sida... (Jag får bedöva samvetet med att jag köpte de senaste fyra pumparna lokalt.)

Hehe vad blev det för pris då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det där är 230v-pumpar som Tunze säljer (italienska Sicce står för tekniken). Jag kör den mindre av dem och det är en bra energieffektiv pump som alltid startar och inte låter förbannat mycket. Men tyst är den inte eftersom hela pumpen skakar under drift och därmed ger brum som kan fortplanta sig vilket det gör i mitt kar.

Eheim Compact har jag övervägt att testa men det brukar nämnas att den låter en del när den diskuteras på forum. Jag har en liten Eheim Compact som en del av min Grotech HEA080-skummare - karets mest ljudliga komponent p g a att hela pumpen skakar när den är i drift.

Hmm...vilken har du menar du som skakar etc.?

Den vill jag absolut undvika, eftersom jag också letar efter tysssssstnad :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...vilken har du menar du som skakar etc.?

Den vill jag absolut undvika, eftersom jag också letar efter tysssssstnad :)

Jag har 1073.020. Återigen, en bra pump som inte låter mycket men hela pumpen skakar under drift vilket genererar ett för mig mycket irriterande basljud. Jag upplever ljudnivån som i linje med Eheims gamla grå powerheads vilka många tycker är tysta. Så allt är relativt och jag är ganska hysterisk när det kommer till ljud från det här akvariet - ljudet från veden i kakelugnen ska låta mest i mitt vardagsrum! :)

Nu hoppas jag på att 1073.050 innehåller fantastisk tysk teknik (istället för antaget italiensk i 1073.020) som gör den knäpptyst och skakfri (tror jag så där lagom mycket på).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde den från Mrutzek nu så att den dyker upp på trappan om ett par veckor utan vidare ansträngning från min sida... (Jag får bedöva samvetet med att jag köpte de senaste fyra pumparna lokalt.)

du får leverera ett omdöme på den pumpen sen.!

bör ju gå o styra den med ghlen med vanlig tunze kabel , eller ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du får leverera ett omdöme på den pumpen sen.!

bör ju gå o styra den med ghlen med vanlig tunze kabel , eller ?

mvh manne

Borde funka med detta. då blir det ju genast precisions inställningar på flödet upp :)

aa typ lite lite upp nu får höja till 57%

Men jag hade nog inte vågat labba med detta men funktionen borde funka om man sätter in nivåvakter att ifall nivån är låg så stänger den av pumpen å larmar eller tvärt om ifall den är hög i karet så stannar den pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...