Gå till innehåll

Tunze Silence Electronic 1073.050


wrang

Rekommenderade inlägg

Hei!

Det er en mulighet men de utfordringene jeg ser er:

- 24v batterier er dyre og store

- 2 stk 12v i serie: skjevlading som på sikt ødelegger batteriene

- 24v lader: ofte store, kostbare, utvikler en del varme og støyer fra vifter

Siden det skal stå i stuen så er dette en lite "fruevennelig" løsning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 112
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Adjustment 24 V direct current (delivery state):

Pump adjustable from 900 l/h to 3,000 l/h

energy consumption: max. 43 W.

Adjustment 18V direct current:

Pump adjustable from 900 l/h to 2,200 l/h

energy consumption: max. 26 W.

The adjustment of 18V or 24 V is very simple by setting the jumper at the bottom of the power supply unit.

post-736-14468921092317_thumb.jpg

Sådär nu fick jag testat pumpen och är supernöjd hittils!

Pumpen sitter 1,2m nedanför ytavrinningskanten med 25mm rör rätt upp med 3st 90 graders vinklar

trimpotten står på kl 12:00 vid samtliga test

- 18V kristallen fick bra flöde men ändå lite brum ifrån pumpen.

- 12V kristallen och det blev knäpp tyst men fick då ställa ner min hävert ner till sumpen men ändå kändes det bra med flöde upp från pumpen.

- 24V bättre flöde upp och mindre brum med denna kristall och hävert och allt startar utan problem med virvel eller annat.

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 24Volts kristallen och är grymt nöjd med ljudet. Visst den hörs lite lite dovt dovt murr så klart men helt okey ljud än det vanliga 50hz ljudet från vanliga returpumpar.

Jag har blivit så himla ljudkräsen med akvariet!! så denna pumpen är jag helt nöjd med å de säger allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej stefan. Nja jag kommer ej ihåg hur den ser ut invändigt :smiley9:

men vet att jag hade en tanke att fota allt innan jag sätter igång den. Får la plocka isär den igen så du får ditt efter att du hjälp mig med så mycket.

Tror man skulle kunna få till denna pumpen grym med skummare men den har en inbyggd funktion att ifall den går trögt eller nått som hindrar den så stängs den av automatiskt..

Sätta in en venturiplugg i insuget å en slanganslutning på insidan så är det som min ATI pump (PSK 2500)

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har DHLs svenska samarbetspartner Posten lyckats transportera pumpen till min dörr också. Jag har redan kopplat in den.

Pumpen är till den fysiska utförandet nästan identisk med min gamla 230v Tunze 1073.020. Skillnaden är att rotorn är helt vitplastad (ingen exponerad magnet) och tycks sitta i pumphuset med en betydligt kraftigare magnet. Sen skiljer sig sladdarna så klart.

Jag kopplade in den med 18v-kristallen och det är fasiken ett under - 50 Hz brummandet finns inte där. Pumpen skakar lite lätt där den hänger i sin silikonslang men jämfört med 1073.020 är det ingenting - den pumpen skakade som sjutton. Så pumpen är knappt hörbar vilket är mer än man kan säga om den andra Tunzepumpen.

Med mitt rörsystem förlorade jag lite flöde vid 18v jämfört med 1073.020 men skillnaden i flöde vid denna spänning är inte så stor (kanske 100 l/h?).

Så med tanke på att pumpen kom direkt ur kartongen med denna trevligt låga ljudnivå så torde det vara en bra produkt. Min gamla pump behövde en två veckors drift för att tystna till rimliga nivåer.

Nästa projekt - att ersätta Grotechs skummare HEA080 med något bättre. Den har en sunkig moddad Eheim-pump som kränger som ett vilddjur och gör en massa ljud (även om den i rättvisans namn är rätt så tyst för att vara en skummare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har DHLs svenska samarbetspartner Posten lyckats transportera pumpen till min dörr också. Jag har redan kopplat in den.

Pumpen är till den fysiska utförandet nästan identisk med min gamla 230v Tunze 1073.020. Skillnaden är att rotorn är helt vitplastad (ingen exponerad magnet) och tycks sitta i pumphuset med en betydligt kraftigare magnet. Sen skiljer sig sladdarna så klart.

Jag kopplade in den med 18v-kristallen och det är fasiken ett under - 50 Hz brummandet finns inte där. Pumpen skakar lite lätt där den hänger i sin silikonslang men jämfört med 1073.020 är det ingenting - den pumpen skakade som sjutton. Så pumpen är knappt hörbar vilket är mer än man kan säga om den andra Tunzepumpen.

Med mitt rörsystem förlorade jag lite flöde vid 18v jämfört med 1073.020 men skillnaden i flöde vid denna spänning är inte så stor (kanske 100 l/h?).

Så med tanke på att pumpen kom direkt ur kartongen med denna trevligt låga ljudnivå så torde det vara en bra produkt. Min gamla pump behövde en två veckors drift för att tystna till rimliga nivåer.

Nästa projekt - att ersätta Grotechs skummare HEA080 med något bättre. Den har en sunkig moddad Eheim-pump som kränger som ett vilddjur och gör en massa ljud (även om den i rättvisans namn är rätt så tyst för att vara en skummare).

claes:

kan du inte testköra dom andra kristallerna o ge svar på ljudet.. vet ju att du är petig!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

claes:

kan du inte testköra dom andra kristallerna o ge svar på ljudet.. vet ju att du är petig!

Jag kan testa men inte ikväll. Vill gärna att pumpen och ytavrinningen får gå några timmar på ett läge innan jag går och lägger mig. Trist att hantera ojämn drift yrvaket imorgon bitti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan testa men inte ikväll. Vill gärna att pumpen och ytavrinningen får gå några timmar på ett läge innan jag går och lägger mig. Trist att hantera ojämn drift yrvaket imorgon bitti.

gör du så.. har ingen sådan stress.. men vill ha koll på läget om man nu behöver en pump i den klassen framöver..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hei!

Tenkte jeg skulle legge inn min erfaring med den nye tunze silenze 1073.050 pumpa, samt litt info om batteri backup på denne hvis noen er interessert.

Etter å ha knotet litt og fått masse god hjelp her inne ( http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=18480&highlight=str%F8m ), samt raidet Elfa, så har jeg omsider fått realisert planen om backup på sirkulasjonen i akvariet. Det er ikke ofte strømmen blir borte her, men fra tid til annen kan det skje.

Jeg har valgt å la både sirkulasjonspumpa og retur pumpa gå på backup for å sikre god sirkulasjon i akvariet samt god oksyginering ved hjelp av overrenningen. I tillegg vil vannet da gå gjennom matrix filteret og aktivt kull.

Sirkulajson:

- Tunze stream 6105 til sirkulasjon

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1545

- Tunze Silenze 1073.050 til retur fra sump http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=1811

Backup:

- 2 stk Tunze safety connector

http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1662

- 2 stk 12V 20 Amp batterier seriekoblet til 24V fra biltema

- Vedlikeholdslader 24V Mascot 2541

http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1160

Begge pumper kjøres på 18V. For å få dette til å fungere måtte jeg sette inn en spenningsregulator. Det ble denne fra Elfa: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=73-092-22&toc=19820 Den er ca 2cm lang og 1 cm bred

Siden disse utvikler noe varme endte jeg opp med 2 stk kjøleribber av denne typen:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-604-12&toc=20476

Kunne sikkert gått for mindre kjøleribber, men siden de ikke tar store plassen uansett så gikk jeg for de som kjølte best.

Jeg har målt pumpene i drift og de trekker til sammen ca 1,5 amp. Dette vil gi meg 15 timer backup teoretisk, i praksis sikkert noe mindre, men i de aller fleste tilfeller plenty nok.

Fordeler:

- Sikrer full sirkulasjon ved en strømstans

- kan drifte forholdsvis store oppsett

- kapasiteten kan enkelt økes ut ved å paralellkoble flere batterier eller gå for batterier med større antall amp timer

Ulemper:

- Pris (?) 2600kr inklusive lader

- tar litt plass (selv har jeg det i en plastkasse fra biltema, ca 30 cm *20 cm)

Må si at jeg så langt er veldig fornøyd med den nye tunze retur pumpa. Utrolig enkelt å justere flow når det bare er å vri på den hvite bryteren.

Legger ved noen bilder av det hele

post-4787-14468921211574_thumb.jpg

post-4787-14468921211655_thumb.jpg

post-4787-14468921211713_thumb.jpg

post-4787-14468921211849_thumb.jpg

post-4787-14468921211984_thumb.jpg

post-4787-14468921212108_thumb.jpg

Ändrat av Keevenru
fixet linker :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: jag är mycket nöjd med inköpet. Visseligen är mitt skåp bra ljudisolerat men då man öppnar dörren till sumputrymmet hörs den knappt. Fick faktiskt dra ut kontakten då jag var osäker om den stog still eller pumpade ;)

Kör på 24Volts kristallen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne: jag är mycket nöjd med inköpet. Visseligen är mitt skåp bra ljudisolerat men då man öppnar dörren till sumputrymmet hörs den knappt. Fick faktiskt dra ut kontakten då jag var osäker om den stog still eller pumpade ;)

Kör på 24Volts kristallen

låter väldigt positivt ju.. då kanske man ska byta sin gamla tunzemaster mot den "senaste"..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min går tyst och fint. Men jag kan inte avgöra om den tystnat eller blivit mer ljudlig sedan jag införskaffade den för den ljudridå som idag helt dominerar är från min Grotech HEA080-skummare. Måste hitta en tystare skummare (kanske inte är möjligt?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min går tyst och fint. Men jag kan inte avgöra om den tystnat eller blivit mer ljudlig sedan jag införskaffade den för den ljudridå som idag helt dominerar är från min Grotech HEA080-skummare. Måste hitta en tystare skummare (kanske inte är möjligt?).

Om du stänger av skummaren då , vad är nästa ljud som stör då ?

Är intresserad av pumpen om tex 50hz brumm som gärna fortplantar sig i golvet här hemma inte finns med på den pumpens ljudskala..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade och drog ur sladden till skummaren - vilken underbar tystnad! Jag tror nästa ljud som blir dominerade efter skummaren kommer från mina 3x Tunze 6045-streamers - de har ett svagt 50 Hz-ljud. Tunzepumpens ljud är väldigt svagt här hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...