Keevenru Postat 14 januari 2011 Dela Postat 14 januari 2011 Hei!Det er en mulighet men de utfordringene jeg ser er:- 24v batterier er dyre og store- 2 stk 12v i serie: skjevlading som på sikt ødelegger batteriene- 24v lader: ofte store, kostbare, utvikler en del varme og støyer fra vifterSiden det skal stå i stuen så er dette en lite "fruevennelig" løsning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 januari 2011 Författare Dela Postat 14 januari 2011 Wrang, fått igång någon test på senaste köpet ?mvh mannePå G nu till den lokala zooaffären för att köpa slang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 januari 2011 Författare Dela Postat 16 januari 2011 (ändrat) Adjustment 24 V direct current (delivery state): Pump adjustable from 900 l/h to 3,000 l/henergy consumption: max. 43 W.Adjustment 18V direct current: Pump adjustable from 900 l/h to 2,200 l/henergy consumption: max. 26 W. The adjustment of 18V or 24 V is very simple by setting the jumper at the bottom of the power supply unit.Sådär nu fick jag testat pumpen och är supernöjd hittils!Pumpen sitter 1,2m nedanför ytavrinningskanten med 25mm rör rätt upp med 3st 90 graders vinklartrimpotten står på kl 12:00 vid samtliga test- 18V kristallen fick bra flöde men ändå lite brum ifrån pumpen. - 12V kristallen och det blev knäpp tyst men fick då ställa ner min hävert ner till sumpen men ändå kändes det bra med flöde upp från pumpen.- 24V bättre flöde upp och mindre brum med denna kristall och hävert och allt startar utan problem med virvel eller annat. Ändrat 16 januari 2011 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 16 januari 2011 Dela Postat 16 januari 2011 såå vad tänker du köra ? är 24V fortfarande tystare än allt annat du hört?Eller skulle du säga 12V är ett måste om man vill ha det TYST! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 januari 2011 Författare Dela Postat 16 januari 2011 Jag kör med 24Volts kristallen och är grymt nöjd med ljudet. Visst den hörs lite lite dovt dovt murr så klart men helt okey ljud än det vanliga 50hz ljudet från vanliga returpumpar.Jag har blivit så himla ljudkräsen med akvariet!! så denna pumpen är jag helt nöjd med å de säger allt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 16 januari 2011 Dela Postat 16 januari 2011 Hej Wrang , har du plockat isär den än ? den kanske går att modda till skummar pump ? mvh stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 16 januari 2011 Författare Dela Postat 16 januari 2011 hej hej stefan. Nja jag kommer ej ihåg hur den ser ut invändigt men vet att jag hade en tanke att fota allt innan jag sätter igång den. Får la plocka isär den igen så du får ditt efter att du hjälp mig med så mycket.Tror man skulle kunna få till denna pumpen grym med skummare men den har en inbyggd funktion att ifall den går trögt eller nått som hindrar den så stängs den av automatiskt..Sätta in en venturiplugg i insuget å en slanganslutning på insidan så är det som min ATI pump (PSK 2500) /C Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Ok, nu har DHLs svenska samarbetspartner Posten lyckats transportera pumpen till min dörr också. Jag har redan kopplat in den.Pumpen är till den fysiska utförandet nästan identisk med min gamla 230v Tunze 1073.020. Skillnaden är att rotorn är helt vitplastad (ingen exponerad magnet) och tycks sitta i pumphuset med en betydligt kraftigare magnet. Sen skiljer sig sladdarna så klart.Jag kopplade in den med 18v-kristallen och det är fasiken ett under - 50 Hz brummandet finns inte där. Pumpen skakar lite lätt där den hänger i sin silikonslang men jämfört med 1073.020 är det ingenting - den pumpen skakade som sjutton. Så pumpen är knappt hörbar vilket är mer än man kan säga om den andra Tunzepumpen.Med mitt rörsystem förlorade jag lite flöde vid 18v jämfört med 1073.020 men skillnaden i flöde vid denna spänning är inte så stor (kanske 100 l/h?).Så med tanke på att pumpen kom direkt ur kartongen med denna trevligt låga ljudnivå så torde det vara en bra produkt. Min gamla pump behövde en två veckors drift för att tystna till rimliga nivåer.Nästa projekt - att ersätta Grotechs skummare HEA080 med något bättre. Den har en sunkig moddad Eheim-pump som kränger som ett vilddjur och gör en massa ljud (även om den i rättvisans namn är rätt så tyst för att vara en skummare). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Ok, nu har DHLs svenska samarbetspartner Posten lyckats transportera pumpen till min dörr också. Jag har redan kopplat in den.Pumpen är till den fysiska utförandet nästan identisk med min gamla 230v Tunze 1073.020. Skillnaden är att rotorn är helt vitplastad (ingen exponerad magnet) och tycks sitta i pumphuset med en betydligt kraftigare magnet. Sen skiljer sig sladdarna så klart.Jag kopplade in den med 18v-kristallen och det är fasiken ett under - 50 Hz brummandet finns inte där. Pumpen skakar lite lätt där den hänger i sin silikonslang men jämfört med 1073.020 är det ingenting - den pumpen skakade som sjutton. Så pumpen är knappt hörbar vilket är mer än man kan säga om den andra Tunzepumpen.Med mitt rörsystem förlorade jag lite flöde vid 18v jämfört med 1073.020 men skillnaden i flöde vid denna spänning är inte så stor (kanske 100 l/h?).Så med tanke på att pumpen kom direkt ur kartongen med denna trevligt låga ljudnivå så torde det vara en bra produkt. Min gamla pump behövde en två veckors drift för att tystna till rimliga nivåer.Nästa projekt - att ersätta Grotechs skummare HEA080 med något bättre. Den har en sunkig moddad Eheim-pump som kränger som ett vilddjur och gör en massa ljud (även om den i rättvisans namn är rätt så tyst för att vara en skummare).claes:kan du inte testköra dom andra kristallerna o ge svar på ljudet.. vet ju att du är petig!mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 precis Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keevenru Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Hei!Jeg kjører nå min Tunze 1073.050 på 24v fra to seriekoblede 12v batterier med tunze safety connector. Fungerer veldig bra. Litt dur i den første dagen men nå er det stille Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 claes:kan du inte testköra dom andra kristallerna o ge svar på ljudet.. vet ju att du är petig!Jag kan testa men inte ikväll. Vill gärna att pumpen och ytavrinningen får gå några timmar på ett läge innan jag går och lägger mig. Trist att hantera ojämn drift yrvaket imorgon bitti. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Jag kan testa men inte ikväll. Vill gärna att pumpen och ytavrinningen får gå några timmar på ett läge innan jag går och lägger mig. Trist att hantera ojämn drift yrvaket imorgon bitti.gör du så.. har ingen sådan stress.. men vill ha koll på läget om man nu behöver en pump i den klassen framöver..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 17 januari 2011 Dela Postat 17 januari 2011 Kyckling!!!Nej skämtade bara självklart skall man vara försiktigt med en pump.. helst prova under helgen tom! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hirez Postat 31 januari 2011 Dela Postat 31 januari 2011 Så hur blev det?Tyst? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 Hur går det med pumpen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 Undrar även jag , hörs den att den är igång ?Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keevenru Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 (ändrat) Hei!Tenkte jeg skulle legge inn min erfaring med den nye tunze silenze 1073.050 pumpa, samt litt info om batteri backup på denne hvis noen er interessert.Etter å ha knotet litt og fått masse god hjelp her inne ( http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=18480&highlight=str%F8m ), samt raidet Elfa, så har jeg omsider fått realisert planen om backup på sirkulasjonen i akvariet. Det er ikke ofte strømmen blir borte her, men fra tid til annen kan det skje.Jeg har valgt å la både sirkulasjonspumpa og retur pumpa gå på backup for å sikre god sirkulasjon i akvariet samt god oksyginering ved hjelp av overrenningen. I tillegg vil vannet da gå gjennom matrix filteret og aktivt kull.Sirkulajson: - Tunze stream 6105 til sirkulasjon http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1545- Tunze Silenze 1073.050 til retur fra sump http://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?products_id=1811Backup:- 2 stk Tunze safety connectorhttp://korallen.mystore.no/ds_product_info.php?cPath=34_201&products_id=1662- 2 stk 12V 20 Amp batterier seriekoblet til 24V fra biltema- Vedlikeholdslader 24V Mascot 2541http://www.mascot.no/admin/common/getimg.asp?FileID=1160Begge pumper kjøres på 18V. For å få dette til å fungere måtte jeg sette inn en spenningsregulator. Det ble denne fra Elfa: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=73-092-22&toc=19820 Den er ca 2cm lang og 1 cm bred Siden disse utvikler noe varme endte jeg opp med 2 stk kjøleribber av denne typen:https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=75-604-12&toc=20476Kunne sikkert gått for mindre kjøleribber, men siden de ikke tar store plassen uansett så gikk jeg for de som kjølte best.Jeg har målt pumpene i drift og de trekker til sammen ca 1,5 amp. Dette vil gi meg 15 timer backup teoretisk, i praksis sikkert noe mindre, men i de aller fleste tilfeller plenty nok.Fordeler: - Sikrer full sirkulasjon ved en strømstans- kan drifte forholdsvis store oppsett- kapasiteten kan enkelt økes ut ved å paralellkoble flere batterier eller gå for batterier med større antall amp timerUlemper: - Pris (?) 2600kr inklusive lader- tar litt plass (selv har jeg det i en plastkasse fra biltema, ca 30 cm *20 cm)Må si at jeg så langt er veldig fornøyd med den nye tunze retur pumpa. Utrolig enkelt å justere flow når det bare er å vri på den hvite bryteren.Legger ved noen bilder av det hele Ändrat 1 februari 2011 av Keevenru fixet linker :) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 februari 2011 Dela Postat 1 februari 2011 Kent, länkarna fungerar inte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 claes/wrang:hur har det nu gått med pumpen, är den hörbar eller vad säger ni ?mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 Manne: jag är mycket nöjd med inköpet. Visseligen är mitt skåp bra ljudisolerat men då man öppnar dörren till sumputrymmet hörs den knappt. Fick faktiskt dra ut kontakten då jag var osäker om den stog still eller pumpade Kör på 24Volts kristallen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Manne: jag är mycket nöjd med inköpet. Visseligen är mitt skåp bra ljudisolerat men då man öppnar dörren till sumputrymmet hörs den knappt. Fick faktiskt dra ut kontakten då jag var osäker om den stog still eller pumpade Kör på 24Volts kristallenlåter väldigt positivt ju.. då kanske man ska byta sin gamla tunzemaster mot den "senaste"..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Min går tyst och fint. Men jag kan inte avgöra om den tystnat eller blivit mer ljudlig sedan jag införskaffade den för den ljudridå som idag helt dominerar är från min Grotech HEA080-skummare. Måste hitta en tystare skummare (kanske inte är möjligt?). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Min går tyst och fint. Men jag kan inte avgöra om den tystnat eller blivit mer ljudlig sedan jag införskaffade den för den ljudridå som idag helt dominerar är från min Grotech HEA080-skummare. Måste hitta en tystare skummare (kanske inte är möjligt?).Om du stänger av skummaren då , vad är nästa ljud som stör då ? Är intresserad av pumpen om tex 50hz brumm som gärna fortplantar sig i golvet här hemma inte finns med på den pumpens ljudskala..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Jag testade och drog ur sladden till skummaren - vilken underbar tystnad! Jag tror nästa ljud som blir dominerade efter skummaren kommer från mina 3x Tunze 6045-streamers - de har ett svagt 50 Hz-ljud. Tunzepumpens ljud är väldigt svagt här hos mig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.