Gå till innehåll

RSM 130 Fläktar


jetstar

Rekommenderade inlägg

är väldigt nära att slå till på mitt första salvattens nu! del blir ett RSM 130 men vissa säger att fläktarna väsnas i det och att det är svårt att hålla bra temp i det under sommaren främst!

någon som har erfarenhet att dela med sig av!? har också hört att det fins andra fläktar att byta till som är tystare!?

Mvh:Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte bytt mina fläktar till belysningen men har satt in en extra 50mm i baken, Fractal Design 50mm Silent

ska byta ut belysnings fläktarna till samma för den är tystare än orginal.

Och när den är på för fullt under tiden som belysningen är på så kyler den vattnet med ca 0,5 grader

här är en graf på akvarie temp på mitt RSM130

(den gula kurvan är akvariet, den lila är innetemp i v-rum där akvariet står)

belysningen och extrafläkten går på 12,00 och lampan slocknar 19,30 fläkten fortsätter till 22,00

Som ni ser så ökar tempen hela tiden efter 22,00 pga värmeutveckling i pumparna

D110110.jpg

/Jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade själv ett RSM i 6 månader och bytte ut precis allt i karet får att få det tyst och användbart men fick tillsist nog av akvariet. Inte på grund av oljuden för det fick jag efter många tusenlappar bukt med. Det var snarare kvaliteten som inte riktigt var vad jag önskat mig.

* Skummaren som sitter i original låter väldigt mycket, utvecklar alldeles för mycket värme och skummar ytterst lite.

* Fläktarna i kåpan låter fruktansvärt och ibland börjar de låta otroligt mycket varpå man får ge kåpan en liten smäll för att det ska bli tystare igen.

* Med orginalskummaren är det oerhört svårt att hålla temperaturen nere, även på vintern.

* Utan StevieTs mediabasket är det svårt att få en jämn nivå i sumpen varpå en automatiskt påfyllare är svår att handskas med.

Byt ut fläktarna mot tystare och byt ut skummaren mot en Tunze 9002. Blir en otrolig skillnad på värmeutvecklingen och framförallt ljudet!

Självklart är det inte en högkvalitativ lösning, men för 2500kr begagnat eller 6-7000kr nytt så kan man inte få något bättre... tycker det är det absolut bästa nybörjar karet trotts att den kräver lite arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Do It Yourself

Att byta fläktar kan också ha en negativ effekt. Får kåpan inte tillräckligt med kylning så kan det gå sönder komponenter pga den höga värmen.

Av bl.a. den anledningen så satte jag i en extra fläkt när jag bytte till fractal designs fläktar. Minns inte exakt hur det såg ut men en extra var ganska enkelt att få dit, funderar dock på att försöka få dit en fjärde då kåpan fortfarande är rätt varm längst ut på vänstersidan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men den tredje fläkten som sitter på baksidan är väl standard? Så var det i alla fall på mitt RSM.

Jag menade tre fläktar inne i belysningsrampen, den tredje sitter precis vid de två andra, något längre ner (strax under en cm) och ett steg längre fram (mot framrutan).

Den tredje standardfläkten kör jag bara på sommaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken storlek är det på dom fläktarna ?

Funderar på att skaffa ett par och fixa lite i helgen.

Finns det andra bra fläktar förutom Fractal Design ? som är tysta ??

Fractal designs 50mm's fläkt är 50x50x10 medans originalfläkten är 50x50x15 (om jag inte minns fel, den är iaf tunnare). När det var dags för mig att byta så hittade jag inga andra 50mm's fläktar över huvud taget, letade väl inte överdrivet mycket men det verkar inte vara någon vanlig storlek iaf.

Tips (för studenter): Dustinhome har väldigt bra pris på den med studentrabatt (som även ger fri frakt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...