Gå till innehåll

Sebastians 112l


Mrbw

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
Mina ser då precis likadana ut och dom äter kalkalger, det är ju ioförsig rätt svårt att urskilja dem underifrån, men mina är då rediga kalkalgs ätare, efter dom suttit på en sten ett tag för att sen dra vidare kan det vara en vit fläck kvar.

japp dom små (om det är dom jag tror det är) lever på kalkalger och förökar sig som glasrosor när de väl kommer igång :P Finns en riktigt fin räka som lever på dem, men tyvärr kan man inte få den att äta något annat än sjöstjänor så de dör när dem tar slut :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Hittade vad jag trodde var en död pepparmintsräka, visade sig att den bara ömsat. Snacka man hoppade till när man tagit upp vad man tror är en död räka sedan när man kommer tillbaka står den och gungar på stenen.

.

Tjenare, kul med en ny saltis från 2011 precis som jag. Du gick lite väl snabbt fram med karet dit, men tror inte du ska vara orolig för lite kieselalger, ser det mer som lite posetivt för då får dina sniglar mat. Antagligen kommer det ju från kranvattnet. Mina kiselalger börjar försvinna från kranvattnet nu då jag använder kaffekokarevatten om man nu kan kalla det så, hehe.

Dock kör jag bara fish only.

Det ser ut som att vi har samma skummare tillverkare. Vilken modell har du? Jag har en Boyu WG-308. Hur tycker du att din fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har en Boyu WG-310, tycker den funkar helt okej, haft nån gång jag fått skaka till den lite för den ska börja skumma igen. Nån gång har den bara skickat upp vatten i skummarkoppen annars inga större problem.

Karet hade stått ett tag när jag startade tråden, men jag var för snabb när jag skaffade fiskarna.

Alla värden är/var bra, ph lite långt som behövs buffra upp men inte för lågt.

Men att jag skaffade de fiskar jag ville ha för snabbt, sedan blev kejsarn tok jagad och stressad p.g.a bra gömmställen i ls och mycket hovande när jag köpte den vilket inte heller var speciellt bra.

Resultatet av detta blev vita prick på alla fiskar i karet, först åkte mandarinen som annars var tjock och fin, gobbyn sen clownerna. Kejsarn lever än, pigg och äter men ser inte ut att vara i speciellt bra skick. (Antagligen tack vare putsarräkan han lever än.)

Jag har sedan första pricken jag sett matat med "vitlöks marinerad" artemia 3-4 gången i veckan, även matar jag nån gång i veckan med Angel formula tror jag det heter som är bra för kejsarn. Sänkte även salthalten så får se hur det går framöver.

Koraller och allt annat mår prima och putsräkarn mår bättre än någonsin.

Vad är kaffekokarevatten? Jag kör med kranvatten som sagt funderat på osmos men får endast lite kiselalger ibland och det kan jag leva med. :)

Tjenare, kul med en ny saltis från 2011 precis som jag. Du gick lite väl snabbt fram med karet dit, men tror inte du ska vara orolig för lite kieselalger, ser det mer som lite posetivt för då får dina sniglar mat. Antagligen kommer det ju från kranvattnet. Mina kiselalger börjar försvinna från kranvattnet nu då jag använder kaffekokarevatten om man nu kan kalla det så, hehe.

Dock kör jag bara fish only.

Det ser ut som att vi har samma skummare tillverkare. Vilken modell har du? Jag har en Boyu WG-308. Hur tycker du att din fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har en Boyu WG-310, tycker den funkar helt okej, haft nån gång jag fått skaka till den lite för den ska börja skumma igen. Nån gång har den bara skickat upp vatten i skummarkoppen annars inga större problem.

Karet hade stått ett tag när jag startade tråden, men jag var för snabb när jag skaffade fiskarna.

Alla värden är/var bra, ph lite långt som behövs buffra upp men inte för lågt.

Men att jag skaffade de fiskar jag ville ha för snabbt, sedan blev kejsarn tok jagad och stressad p.g.a bra gömmställen i ls och mycket hovande när jag köpte den vilket inte heller var speciellt bra.

Resultatet av detta blev vita prick på alla fiskar i karet, först åkte mandarinen som annars var tjock och fin, gobbyn sen clownerna. Kejsarn lever än, pigg och äter men ser inte ut att vara i speciellt bra skick. (Antagligen tack vare putsarräkan han lever än.)

Jag har sedan första pricken jag sett matat med "vitlöks marinerad" artemia 3-4 gången i veckan, även matar jag nån gång i veckan med Angel formula tror jag det heter som är bra för kejsarn. Sänkte även salthalten så får se hur det går framöver.

Koraller och allt annat mår prima och putsräkarn mår bättre än någonsin.

Vad är kaffekokarevatten? Jag kör med kranvatten som sagt funderat på osmos men får endast lite kiselalger ibland och det kan jag leva med. :)

Jasså? Det var en wg-310 ändå. Ajdå, det var inte kul... Tråkigt med dina fiskar. Jag tror nog jag är den ända på forumet som står och kokar vatten i min kaffekokare genom ett kaffefilter, sedan häller det i min 25 liters plastdunk och låter det svalna. Sen har jag det som färskvatten att fylla på avdunstrat vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant det där med kaffekokaren, har du mätt de olika värdena i vattnet innan och efter du kokat det?

I så fall hur blev det före och efter?

Jasså? Det var en wg-310 ändå. Ajdå, det var inte kul... Tråkigt med dina fiskar. Jag tror nog jag är den ända på forumet som står och kokar vatten i min kaffekokare genom ett kaffefilter, sedan häller det i min 25 liters plastdunk och låter det svalna. Sen har jag det som färskvatten att fylla på avdunstrat vatten.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant det där med kaffekokaren, har du mätt de olika värdena i vattnet innan och efter du kokat det?

I så fall hur blev det före och efter?

Nä, tyvärr vet jag inte. Har inte mätt. Lasse på forumet vet säkert, hehe.

Men jag skulle gissa att vattnet blir så gott som rent. Destillerat vatten blir det. Så som jag kan se det så blir vattnet kalkfritt och många metaller som finns i vattenledningarna försvinner.

Skulle inte förvåna mig om nitrat, fosfor och andra oönskade ämnen försvinner eftersom i ett bilbatteri måste det vara rent vatten.

Jag vet inte om det är en så god idé att använda det till blanda saltvatten i, om det nu inte visar sig att det finns kalk i saltet från djuraffären som höjer ph värdet. Men om där är det i saltet så är det ju gött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag skulle gissa att vattnet blir så gott som rent. Destillerat vatten blir det. Så som jag kan se det så blir vattnet kalkfritt och många metaller som finns i vattenledningarna försvinner.

Skulle inte förvåna mig om nitrat, fosfor och andra oönskade ämnen försvinner eftersom i ett bilbatteri måste det vara rent vatten.

Vad är det för kaffebryggare du har som klarar av att destilera vattnet? De flesta kaffebryggarna kommer ju inte ens upp den rekomenderade temperaturen 90-96 grader, vilket betyder att vattnet inte ens blir kokt även om den når den rekomenderade temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet genom en kaffekokare blir inte destillerat, möjligen blir man av med lite lättflyktiga ämnen som klor tex.

Destillerat vatten får man genom att ta vara på ångorna när man kokar vatten och kondensera dessa.

Så du menar att jag lika bra kan använda mig av vanligt kranvatten, synd, trodde det skulle bli rent av att rinna igenom ett så tät filter. Tydligen inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

4e4804d5-f296-6d71.jpg

Fick nya skummaren för någon dag sedan, fick bli en hydor slim skim.

Ändra om lite med stenen också.

Tyvärr tar jag bilder med mobilen, så blir inte speciellt bra, får testa ta en bild senare ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...