campokatt Postat 20 januari 2011 Författare Postat 20 januari 2011 Det blir ju inte så varmt i burken heller om man kör LED. Det är väll den största vinsten tycker jag. Har alltid fått problem med alger när jag har haft varma burkar...Köpte en 110W Semi och en cirkpump idag. Käns som en motiverad investering till mitt lilla akvarie. Sen så vet man ju inte hur framtiden ser ut med led'ar och socklar. Om 5 år kanske det finns bättre och billigare saker att byta upp sig till . Käns dumt att gå till överdrigt oxå. Får väll bygga en ramp med mina PC rör oxå om det skulle se fånigt ut Tackar för input, åsikter och svar. Citera
_Manne_ Postat 20 januari 2011 Postat 20 januari 2011 Det blir ju inte så varmt i burken heller om man kör LED. Det är väll den största vinsten tycker jag. Har alltid fått problem med alger när jag har haft varma burkar...Köpte en 110W Semi och en cirkpump idag. Käns som en motiverad investering till mitt lilla akvarie. Sen så vet man ju inte hur framtiden ser ut med led'ar och socklar. Om 5 år kanske det finns bättre och billigare saker att byta upp sig till . Käns dumt att gå till överdrigt oxå. Får väll bygga en ramp med mina PC rör oxå om det skulle se fånigt ut Tackar för input, åsikter och svar.Tror du bli supernöjd med rampen!Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Reuben Postat 20 januari 2011 Postat 20 januari 2011 Jag har försökt leta runt lite efter uppgifter om LED. Hittade denna bilden: Jag tror att värmen är det som sabbat för 175W lampan Sen står det inget om färgtemp etc vilket också spelar roll. Citera
Ouscazz Postat 20 januari 2011 Postat 20 januari 2011 Köpte en 110W Semi och en cirkpump idag.Jag tror också att du kommer att bli supernöjd med din nya ramp. Återkom med rapport när du har installerat den. Citera
campokatt Postat 4 februari 2011 Författare Postat 4 februari 2011 Idag fick jag rampen. Det blev en 110W CREE till sist. Kan säga att den känns ganska rätt för min burk. Definitivt inte för svag iallafall. Dock så tycker jag ljuset blir lite rosa eller lila om den. Inte sådär iskallt som jag hade hoppats. Men det är kanske en vanesak....Koralerna verkar dock ha fått nytt liv. Deras färger blev mycker starkare i det nya ljuset.Fortsätter rapportera i min tråd om Mattes mollyhotell. Citera
Ouscazz Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Gott ju!Cree LED'arna är på 6700K vilket kan förklara det något varma ljuset. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Idag fick jag rampen. Det blev en 110W CREE till sist. Kan säga att den känns ganska rätt för min burk. Definitivt inte för svag iallafall. Dock så tycker jag ljuset blir lite rosa eller lila om den. Inte sådär iskallt som jag hade hoppats. Men det är kanske en vanesak....Koralerna verkar dock ha fått nytt liv. Deras färger blev mycker starkare i det nya ljuset.Fortsätter rapportera i min tråd om Mattes mollyhotell.Kolla om där sitter ett par dioder som är just lila (violett) kanske byta dom isf.. Vet att jag har någon sådan diod , dock är ju min 160w varianten.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
campokatt Postat 4 februari 2011 Författare Postat 4 februari 2011 Jo, men dom violetta är väll bara på på natten eller?? Citera
_Manne_ Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Jo, men dom violetta är väll bara på på natten eller??Om jag nu mins rätt så har jag fyra violetta igång på dagen , sen finns det fyra andra dioder för nattljuset..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
campokatt Postat 4 februari 2011 Författare Postat 4 februari 2011 Ja, jag får kolla på det lite imorgon. Citera
Ouscazz Postat 4 februari 2011 Postat 4 februari 2011 Om jag nu mins rätt så har jag fyra violetta igång på dagen , sen finns det fyra andra dioder för nattljuset..Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkSamma här, violetta på dagen och blå 0,1W månljus Citera
Marko Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Om du tittar på LEDsen i ytans reflektion när dom vita är på så ser du att det är 4st. som ser svagare ut (iaf på 110W CREE rampen). Citera
campokatt Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 Vart köper man reservdelar och nya dioder föresten?Om jag nu skulle vilja byta ut dom violetta eller några av dom "vita" till blå. Citera
_Manne_ Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Vart köper man reservdelar och nya dioder föresten?Om jag nu skulle vilja byta ut dom violetta eller några av dom "vita" till blå.kolla först o främst där du köpte rampen , annars finns fishstreet tex som har reservdels led online..finns ett youtube klipp hur du ska byta dioder lite smidigt..mvh manne Citera
campokatt Postat 7 februari 2011 Författare Postat 7 februari 2011 Nånting som slog mig. Finns det nån vits med att ha dom violetta dioderna i panelen? För att få rätt spectrum typ eller är det bara estetiskt? Om jag tycker det ser bättre ut med kallt blått ljus. Ska jag ändå spara nån violett men ändå försöka göra ljuset blåare menar jag? Vad förlorat jag med att ta bort dom violetta?Kanske ska byta två violetta mot blå och om det inte hjälper byta två vita till blå oxå...Ideer?? Citera
Lasse Postat 7 februari 2011 Postat 7 februari 2011 De violetta är troligtvis i våglängdsområdet kring 420 nm. Det vill säga i kanten på UV-A. Det finns en del som kan peka på att vissa koraller utnyttjar detta område men säkert är det inte.MVH Lasse Citera
PatriksS Postat 8 februari 2011 Postat 8 februari 2011 Det har tidigare postats bilder på skillnaden i tillväxten mellan LED och MH vad gäller landväxter. Här är en länk till hur en 40w LED-lampa kanske eventuellt möjligen kan ersätta en 175w MH:http://reefbuilders.com/2009/02/20/ale-demonstration-growth-video-aquarium-led-light/ Citera
NiXoN Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Jag ser dock ett problem med videon, korallerna är i princip under lampan.Om man skall jämföra med en Mh så bör man ta i beaktan hur stor yta den kan belysa effektivt. Det är inte helt rättvist att jämföra om på en så liten yta såpass nära lampan, hade spsén legat djupare och med mer spridning så hade jag varit mer imponerad.//NiXoN Citera
faltaren Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Har alla på saltvattensguiden missat pacific sun? http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/lamper/led/pacific-sun.htmlHar cree i sina ramper och är helt dimbara och man kan kontrollera vilken kelvin man vill ha (överbluetooth). Gillar dem skarpt över maxpect. Finns flera killar som har sånna på reefcentral. Citera
_Manne_ Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Har alla på saltvattensguiden missat pacific sun? http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/lamper/led/pacific-sun.htmlHar cree i sina ramper och är helt dimbara och man kan kontrollera vilken kelvin man vill ha (överbluetooth). Gillar dem skarpt över maxpect. Finns flera killar som har sånna på reefcentral.Har tittat en del, men även där är priset högt.. Kollade på en till mitt 2m kar. Dvs en ramp på 1800mm , prislappen var typ 25000 danska..Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
PatriksS Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Jag ser dock ett problem med videon, korallerna är i princip under lampan.Om man skall jämföra med en Mh så bör man ta i beaktan hur stor yta den kan belysa effektivt. Det är inte helt rättvist att jämföra om på en så liten yta såpass nära lampan, hade spsén legat djupare och med mer spridning så hade jag varit mer imponerad.//NiXoN Japp, håller helt med dig, ville bara bidra till tråden. Vill man vara kritisk kan man också firågasätta om bilderna ens är tagna på tillväxten under LEDen eller om korallerna har varit under annan belysning mellan tagningarna. Citera
faltaren Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Har tittat en del, men även där är priset högt.. Kollade på en till mitt 2m kar. Dvs en ramp på 1800mm , prislappen var typ 25000 danska..Mvh ManneSent from my iPhone using TapatalkJo vet vilken du menar. Men de nya 4x100 w går loss på hälften Citera
_Manne_ Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Jo vet vilken du menar. Men de nya 4x100 w går loss på hälften tyvärr står det i princip inget om hur den är uppbyggd , sen den text där är syftar på fisk akvarium alt LSP kar med mindre ljuskrävande spser om jag fattar rätt.. så nae.. men den för 24 449 , den hade jag gärna testat.. betoning på testa.. för dom pengarna fins inte i min hobby budgetmvh manne Citera
campokatt Postat 9 februari 2011 Författare Postat 9 februari 2011 men den för 24 449 , den hade jag gärna testat.. betoning på testa.. för dom pengarna fins inte i min hobby budgetmvh manneHe he. Mes!! Man kommer över en sån investering.spontan-köpte en 70-200 2.8IS II till kameran i våras, efter det känns alla spontana köp upp till 10000:- som helt överenskomliga Citera
_Manne_ Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 He he. Mes!! Man kommer över en sån investering.spontan-köpte en 70-200 2.8IS II till kameran i våras, efter det känns alla spontana köp upp till 10000:- som helt överenskomliga blir väl närmare 30 papp i vår valuta.. hade haft väldigt svårt o få befog för ett sådant köp.. o det av mig själv.. damen i huset bryr sig inte i den bemerkelsen om vad jag lägger på karet.. mvh manne Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.