Gå till innehåll

Helt ny på detta


IA Sockertopp

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vad ett fullt utrustat saltvattenakvarium kostar ungefär?

Jag behöver en ny hobby och känner att detta är något jag, efter att ha läst på ordentligt förståss, vill kanske börja med.

Hittade detta forum och tänkte att ni kanske kan ge mig tips.

Det jag skulle vilja syssla med är koraller.

Kan man ha ett akvarium med bara koraller eller måste man ha fiskar också?

Som ni märker så är jag helt ny på detta, men hoppas någon vill ge mig lite tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Anita och varmt välkommen till SG! :W:

I slutändan så är en kostnad på ca 100kr/liter en rätt så realistisk summa.

Man kan så klart komma undan mycket billigare (och dyrare!) om man kan få tag i det mesta begagnat och i liten skala, men räkna på ca 100kr/liter så är du ganska så nära på sanningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det funkar utmärkt med endast ett korallkar.

men koraller behöver stabila vattenvärden så det e lika jobbigt ändå :)

du får ju iofs inte en massa matrester om du inte har fiskar.

kostnaden är ju relaterat till vad du köper för prylar tex om du köper nytt eller beggat.

hur mycket som ska va automatiserat osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen Anita, du har hittat till rätt ställe!

Jag håller med Laggeman angående kostnaden, 100 kronor per liter ligger väldigt nära sanningen. Köper du begagnat kan du kanske komma undan lite billigare, skall du satsa stort med riktigt stort kar och väldigt mycket teknik så ligger nog 150 kronor per liter närmare sanningen. Så det är helt upp till dig vad du är ute efter.

Du kan ha ett akvarium med enbart koraller om det är det du vill, men oftast vill de flesta ändå ha en eller annan fisk också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

Boken är bra, men mycket har hänt på 10-15år sedan den skrevs så allt gällande teknik är ganska föråldrat...

Pga detta så har jag lite svårt att rekommenderbar boken, jag fattar inte varför man inte släpper en ny version av den. (antagligen för att folk fortfarande rekomenderar den antar jag...)

Lycka till! Vi finns här om du har några frågor

EDIT: kan nästan vara bättre att läsa på lite anmält i någon månad och sedan köpa boken precis innan du startar igång då kan du nog lättare bilda dig en uppfattning av vad som är fel i boken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anita. Själv satt jag och läste här på forumet i över ett halvår innan jag påbörjade att planera mitt första. Det tog väl ungefär ett år från att jag började läsa på tills jag började. Då hade jag lärt mig mycket, men var ändå riktigt grön.

Det jag vill säga är att det är mycket man behöver ha koll på innan man är beredd att ansvara för liv under helt andra premisser än de vi själva lever i. Mitt första råd till dig är att grotta dig ner i forumet, använd sökmotorn, läs artiklarna, ställ frågor och läs gärna en bok också. Bäst av allt är att kunna komma hem till någon som visar och förklarar.

Dessutom är hobbyn dyr, som sagts tidigare i tråden så kan 100kr/litern vara en bra fingervisning. Visst går det att komma undan billigare men räknar vi efter det så blir det 10 000:- för ett 100 liters akvarium (vilket är rätt litet). Mitt andra råd blir således att ha tålamod, kolla annonserna här på guiden (ibland dyker riktigt bra alternativ upp). Om du inte köper en komplett begagnad lösning så skulle jag, ifall jag var dig, inte lägga allt för mycket pengar på ditt första kar utan se det som en del i inlärningen. Detta eftersom du kommer inse medens du lär dig mer om hobbyn att det inte alls var så du skulle gjort om du gjorde om det idag.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag säger till alla som skall starta upp nytt, är det inte så att du ska börja med ett stort akvarium (ja större är bättre!) kör på ett begagnat RSM130...

Ett RSM130 är ett komplett kit som brukar gå loss på 2500kr begagnat, personligen tycker jag att man ska byta ut skummaren och fläktarna mot något tystare men även efter dom uppgraderingarna så ligger man på under 5000kr utan problem. Oftast kan man köpa med lite levande sten billigt när man köper det begagnat... helt ok pris för ett 130liters komplett möbelakvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anita. Själv satt jag och läste här på forumet i över ett halvår innan jag påbörjade att planera mitt första. Det tog väl ungefär ett år från att jag började läsa på tills jag började. Då hade jag lärt mig mycket, men var ändå riktigt grön.

Det jag vill säga är att det är mycket man behöver ha koll på innan man är beredd att ansvara för liv under helt andra premisser än de vi själva lever i. Mitt första råd till dig är att grotta dig ner i forumet, använd sökmotorn, läs artiklarna, ställ frågor och läs gärna en bok också. Bäst av allt är att kunna komma hem till någon som visar och förklarar.

Dessutom är hobbyn dyr, som sagts tidigare i tråden så kan 100kr/litern vara en bra fingervisning. Visst går det att komma undan billigare men räknar vi efter det så blir det 10 000:- för ett 100 liters akvarium (vilket är rätt litet). Mitt andra råd blir således att ha tålamod, kolla annonserna här på guiden (ibland dyker riktigt bra alternativ upp). Om du inte köper en komplett begagnad lösning så skulle jag, ifall jag var dig, inte lägga allt för mycket pengar på ditt första kar utan se det som en del i inlärningen. Detta eftersom du kommer inse medens du lär dig mer om hobbyn att det inte alls var så du skulle gjort om du gjorde om det idag.

Lycka till!

Min uppfattning om detta med saltvatten efter att ha varit igång ett år är att det inte alls behöver vara särskilt avancerat bara man följer de grundläggande råden och inte stressar i med djur. Det är mer att tänka på än sötvatten, men har man erfarenheter av sötvatten så är steget inte särskilt långt. Sedan råkar man visserligen ut för missöden nu och då, men det är mer eller mindre oundvikligt och något man lär sig av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...