Gå till innehåll

Hur mycket håller ett trägolv för?


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Hallå!!

Tänker bytta upp mig mot ett större kar snart. funderar på att kar på 700 liter ungefär.. så allt kommer kanske att väga ett ton skulle ja tro. med sump och allt..

det ska stå på träbjälklag som är av 170x45 virke. och bärlinorna ligger cc 2300mm.. ca... bjälklager ligger på cc 30 med golvspån sen masivt trägolv på. bärlinor av betong.. va tror ni om det?

det håller iallafall för mitt kar nu som är på 300+ sump..

//johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Johan!

Kommer det nya karet stå där du har ditt 300 liters kar nu?

Jag är inte byggnadstekniskt kunnig vilket gör att jag inte vågar säga om det håller eller ej. Dock så hörde jag mig för en del innan jag startade mitt nuvarande kar som är i samma storlek ungefär. Det jag fick tips om var att det är viktigt att få ut vikten från karet så att det inte står på ett fåtal fötter som i värsta fall hamnar mitt emellan golvreglar. För att minska de riskerna har jag 6 fötter på min bänk och dessutom lagt en rätt grov skiva emmellan bänken och golvet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ingen möljighet att stämpa upp under golvet ? om du har tex krypgrund .

Det har jag gjort här hemma bara för säkerhetsskull , och mitt golv sjönk ändå ca 4-8 mm ifrån fotlist .

jag har stämpar upp på en relgel redan. gjorde jag för mitt nuvarande 300 liters kar.. jag har typ ål grund.. sist ja va där under få fick jag gräva mig fram med en liten handspade.. fick reda på att jag inte lider av klastrofobi iallafall.. :)

det är inte nån som har några tärmer på hur mycket ett regelvärk ska klara av?

tanken är att ha en hel del ställbara fötter som går att skruva på.. typ m12 eller dyligt. bänken svätsar jag i stål och gör den grövre en vad som behövs.. men frågan är vad en 170 regel pallar på 2300mm cc mellan bärlinorna.. borde ju hålla bra... mitt golv jämnar ut vikten väldigt mycket skulle ja tro tak vara spån golv sen masivt trä golv på 28mm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte vara några problem om du har C/C 30 på reglarna, dock undrar jag varför det är 170 och inte 220mm reglar som är standard i hus? :) hur kommer du belasta med karet? antar att du sprider ut det på många punkter? det som kan bli om man har trägolv som ligger flytande är att det kommer ligga stilla där vid karet och det kan spricka runt om eftersom det ska kunna röra sig om du förstår?! Det bästa är ju om du ställer dit karet, låter det stå ett tag med vatten i (sötvatten i ca 1 v) och sedan kollar om det sjunkit och isf justerar till detta med ex plastbrickor, ligger golvet som det är nu helt i våg?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte vara några problem om du har C/C 30 på reglarna, dock undrar jag varför det är 170 och inte 220mm reglar som är standard i hus? :) hur kommer du belasta med karet? antar att du sprider ut det på många punkter? det som kan bli om man har trägolv som ligger flytande är att det kommer ligga stilla där vid karet och det kan spricka runt om eftersom det ska kunna röra sig om du förstår?! Det bästa är ju om du ställer dit karet, låter det stå ett tag med vatten i (sötvatten i ca 1 v) och sedan kollar om det sjunkit och isf justerar till detta med ex plastbrickor, ligger golvet som det är nu helt i våg?!

Hallå

Jag har170 föratt det var så förut det är ett gammalt hus. Kommer att ha ställbara fötter . Vi får se om det håller. Vikten blir bra fördelat med tanken på att det är spån och massivt trä golv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska inte vara några problem om du har C/C 30 på reglarna, dock undrar jag varför det är 170 och inte 220mm reglar som är standard i hus? :) hur kommer du belasta med karet? antar att du sprider ut det på många punkter? det som kan bli om man har trägolv som ligger flytande är att det kommer ligga stilla där vid karet och det kan spricka runt om eftersom det ska kunna röra sig om du förstår?! Det bästa är ju om du ställer dit karet, låter det stå ett tag med vatten i (sötvatten i ca 1 v) och sedan kollar om det sjunkit och isf justerar till detta med ex plastbrickor, ligger golvet som det är nu helt i våg?!

Hallå

Jag har170 föratt det var så förut det är ett gammalt hus. Kommer att ha ställbara fötter . Vi får se om det håller. Vikten blir bra fördelat med tanken på att det är spån och massivt trä golv.

Golvet ska vara i våg.... tror ja.. lägger nog en skiva som karet får stå på så kan golvet röra sig bäst det vill under..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Golvet ska vara i våg.... tror ja.. lägger nog en skiva som karet får stå på så kan golvet röra sig bäst det vill under..

Inte för att vara elak, men om golvet rör sig under skivan så rör sig nog både skiva och akvarium också om du inte förankrat skivan i något som ligger still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan, läste nu att du tänker ha fötter på ställningen vilket jag tror är viktigt för dig för jag tror att hur du än gör så kommer belastningen at påverka huset så pass mycket att det blir lite sättningar. Om du sätter fötter på karet så rekommenderar jag att du använder fötter som är möjliga att justera. Dock blir det nog svårt att justera med belastning på men det går ju att fylla karet någon vecka med sötvatten som du sedan släpper ut under justeringen för att sedan fylla med salvatten och sten.

Du får gärna komma förbi och se vad jag har för fötter på mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle vara bra att titta hur du har gjort sillen. Få lite idéer hur man ska bygga. Tur att man känner en bra smed som kan svätsa. Ska göra bänken lite över dimensionerad så den kan ta en viss sätning. Sen får man gå med blad mått och titta så att den ligger an på alla fötter.

Lägg gärna upp bilder på hur ni har gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara elak, men om golvet rör sig under skivan så rör sig nog både skiva och akvarium också om du inte förankrat skivan i något som ligger still.

inte heller för att vara elak, men jag tror knappast att det finns något golv som kan flytta ett kar som kommer väga ca 800kg, det som händer är att golvet under karet ligger fast medans det andra golvet bredvid rör sig och det "spricker" i den sponten istället. Men försök att få fötterna så stora så möjligt så dom tar upp riktigt mycket tryck, man kan ju göra en fot som består av gängstång,plattjärn och en bult upp i benet + en låsbult för att låsa fast det hela. det finns ingen möjlighet att krypa under grunden och kasta in en avväxling där karet ska stå? typ en bjälke på 45*220 och sedan stöttor ner i mark (helst plintar)?! det vore optimalt för då skulle det inte röra sig, helst 2 st sådana en framför och en bakom karet vore optimalt om man vill va på säkra sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte heller för att vara elak, men jag tror knappast att det finns något golv som kan flytta ett kar som kommer väga ca 800kg, det som händer är att golvet under karet ligger fast medans det andra golvet bredvid rör sig och det "spricker" i den sponten istället. Men försök att få fötterna så stora så möjligt så dom tar upp riktigt mycket tryck, man kan ju göra en fot som består av gängstång,plattjärn och en bult upp i benet + en låsbult för att låsa fast det hela. det finns ingen möjlighet att krypa under grunden och kasta in en avväxling där karet ska stå? typ en bjälke på 45*220 och sedan stöttor ner i mark (helst plintar)?! det vore optimalt för då skulle det inte röra sig, helst 2 st sådana en framför och en bakom karet vore optimalt om man vill va på säkra sidan.

Ett massivt flytande trägolv utan/ eller felaktig expansionslist kan lätt flytta en hel vägg. Nu tror jag dock att golvet är skruvat.

// Danne - Som för en gångs skull fick nytta av det jag jobbar med ;p

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi fått igång en bra diskution.. :)

Nu har jag gjort en fin ritning på hur det ser ut.. lägger en masiv hel skiva under karet som det står på.. då kan golvet undet röra sig bätts det till.. det kommer inte att påvärka akvariets fötter för dom står på en hel skiva..

frågan är bara om reglarna står pall för tynden utan att svikta för mycket..

post-4122-14468921192311_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett massivt flytande trägolv utan/ eller felaktig expansionslist kan lätt flytta en hel vägg. Nu tror jag dock att golvet är skruvat.

// Danne - Som för en gångs skull fick nytta av det jag jobbar med ;p

Absolut, det gör ett golv, jobbar själv som snickare, men det som brukar hända om man belastar golv med tunga saker är att det lätt spricker där det INTE rör sig (om det nu inte ligger åt andra hållet) golv rör sig inte lika mkt i längd som i sidled. Nog pratat om det, håller gör det johan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...