Gå till innehåll

Vita prick slagit ut flertal fiskar!


Rekommenderade inlägg

Satte i en Kofferfisk för 4 dagar sen och nu verkar det som om han har slagit ut mycket av de andra fiskarna i karet, koffertfisken är försvunnen, den hade vita prick, stress prickar när jag släppte i den, och satte igång uv:n direkt, igår va min elddvärgkjesare död, och en gul kirurg och en madarin verkar ha fått samma, alla fiskar är relativt nya, mellan 2-1 vecka gamla, alla andra fiskar verkar inte lida av detta, då det inte syns något på dom?

Förmodar att den gula kirurgen o mandarin fisken kommer vara borta senast imorgon kväll, tråkigt som fan att fiskar för 1750kr ska gå bort inom en tid på 2 veckor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte först en madarin, ca 2 veckor sedan, köpte elddvärgkjesaren och kirurgen ca 4 dagar senare, alla har mått super bra o ätit och inte visat någon tedens till vita prick eller likanade sjukdomar, sen köpte jag en kofferfisk i söndags, som har fåtalet vita prickar men skulle tydligen va lugnt om jag körde med uv:n, sagt o gjort så kopapde jag in dom ungefär 90 minuter som jag har gjort med alla annan fisk jag har haft!

Igår när jag kollade in i akvariumet så såg jag att elddvärgkjesaren hade lämnat in, och samtidigt kan jag inte hitta kofferfisken, och idag när blåljuset va på så såg man tydligt på kirurgen och mandarinen att dom hade prick på sig, uv:n går 24/7 men det verkar ju inte hjälpa så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag lite hård men, man köper inte en fisk som redan har prick på sig och sätter in i ett befintligt bestånd.

Innan det så köpte du en kejsar och kirurg. Och någon vecka innan det så köpte du en mandarin.

Man ökar inte sitt bestånd så här. Det du gör just nu är att stressa alla individer i det kar du har. det är de inte redo för. Hur länge har karet varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har väl varit igång ca 4-5 månader, har av tidigare erfarenhet, satt i fiskar i relativt täta intervaller och det har funkat hur bra som helst!

Nej jag va me lite osäker, men hoppades på att det skulle gå, säljaren sa att det skulle gå med uv:n, men tydligen så funkade inte det, bara hoppas det inte slår ut allt i akvariumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag snabbkollar din tråd om karet så får jag uppfattningen att det bara varit igång några veckor, men jag har säkert fel?

Skit samma, du kan inte belasta karet på så kort tid genom att implementera flera fiskar i olika perioder på så kort sikt, dessutom med en fisk som redan har symptom, det är att tigga om stryk.

Nåväl, nu skall jag inte gnälla mer för det gör ingen glad, du är där du är med ditt kar. Några goda goda råd är på sin plats och du avgör själv om du vill följa dem eller ej.

Inga mer djur de närmaste 8 veckorna. Sänkt salthalten ner till 1.022-1.023 om du inte redan gjort det. Överdriv inte belysningen, jag tror mycket belysning påverkar cykelhastigheten på pricken. Mata bara varannan var tredje dag. Stressa absolut inte den fisk du har kvar, pilla inte i karet, se bara till så de har gömställen att dra sig tillbaka till för att slicka sina sår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ska göra mitt bästa, lyset ä'r på från 1300-2000 kanske dra ner det 2-3 timmar och ska sänka salthalten imorgon ligger på 1.024 nu!

Så är det bara till att hoppas på det bästa!!

Jo karet har varit igång, jag köpte det komplett, har själv haft det ca 4 veckor imorgon...

Tack så hemskt mycket för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick kan man få bort på olika sätt, ett knep är att medicinera, ett annat är att utsätta fisken för sötvattensdopp. I ditt fall så är jag övertygad om att pricken framkallats av stress. Min erfarenhet är att de som faller bort faller bort, de som klarar sig klarar sig, surt men sant. Ta det lugnt och försök rida ut stormen. Det dina fiskar behöver just nu är så lite stress som möjligt.

Hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JO det känns ju så, men allt har sett bra ut, och det är ju inte förrens jag har blåljuset på som det verkligen syns att dom har fått prick, men jag vet inte om det kan ha med kofferfiskens försvinnande att göra, dom ska ju tydligen efterlämna sig ett giftigt sekret!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Ostracion cubicus, nej han sa inget speciellt om just den fisken!

Vilken koffertfisk har du? Ungdjur är giftiga specielt om dom är stressade.. Jag hoppas att du fick den informationen när du köpte den. Den gula koffertfisken är extra giftig som ung.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag förstår det, ska göra en djup dykning o se om jag kan hitta fisken, men har det rätt så luftigt o kan inte se nånstanns vart den kan tänkas vara, har en del grottor som det bor en revhummer i samt ett par där borstmaskarna brukar komma ut ifrån när man matar!

Så jag hoppas jag kan hitta den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prick kan man få bort på olika sätt, ett knep är att medicinera, ett annat är att utsätta fisken för sötvattensdopp.

Hoppas det går bra!

Sötvattensdopp hjälper inte när de redan har borrat sig fast på fisken.

Tyvärr tror jag problemet är att du haft i för mycket fisk för snabbt och stora fiskar med! ett kar på 135liter som varit igång en månad klarar inte den belastningsförändringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett flertal olika parasiter som visar sig som vita prickar. En ganska oskyldig (oftast) visar sig ofta på kirurger och kan sitta en eller två dagar för att sedan försvinna.

Den brukar vi kalla för "stressprick". Bukar gå att ta bort med sötvattensdopp eller bad i kopparlösning ett par timmar.

Cryptocarion, den farligaste, har en period av 5-6 dagar på fisken och sitter inkapslad när den är på fisken.

I detta fall var det nog en "oskyldig" variant eftersom pricken verkar vara borta nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken koffertfisk har du? Ungdjur är giftiga specielt om dom är stressade.. Jag hoppas att du fick den informationen när du köpte den. Den gula koffertfisken är extra giftig som ung.

/Martin

Det där är nog väldigt mycket skitsnack att dom är giftiga, visst dom kan vara det men jag har haft 3st små som dött och ingen av dom har iaf dödat mitt kar och då kan jag säga att den ena av dom hade åkt mellan mina streamers en hel dag tills jag kom hem och såg detta, efter den åkturen var den helt borta, men inget annat dog, så man ska nog ta det med att ostracion cubicus är giftig, däremot finns det en som är ruggigt giftig och det är den som är lite blåaktig och den tror jag knappast man köper genom affär då dom flesta affärer inte tar in dom just pga giftet..

Däremot kan jag säga att boxfish är en riktigt svår fisk att hålla, går definitivt inte om man ska ha revkar, då ska man hålla dom som sjöhästar, i ett spec kar. Dock inte med sjöhästar för sjöhästar blir deras mat.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...