Gå till innehåll

Vita prick slagit ut flertal fiskar!


Rekommenderade inlägg

Det där är nog väldigt mycket skitsnack att dom är giftiga, ...

Ingen rök utan eld som man brukar säga...

Boxfish are best kept alone in an aquarium without other fish due to the fact that they if stressed can release a toxin that can kill other fish that comes in contact with the boxfish. Boxfish are very slow moving and easily stressed. There are also reports that they can release the toxin if they die and thereby poison the rest of the fish in the aquarium. I can not say whether dead boxfish always release toxin or if this only sometimes are the case. It is recommendable to make sure to remove dead fish immediately to minimize to toxin released.

Länk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boxfisk-familjen omfattar ju ett antal varianter - de flesta är relativt milt giftiga, men det beror också på vattenmängden giftet späds i.......

Vissa, typ meleagris är ju fullständigt tokgiftiga och kan totalt slå ut stora system på tusentals liter om de blir stressade.

Värt att notera är att boxfiskar inte tål kopparmedicinering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har syftat på är att jag har gjort detta av egen erfarenhet, då jag hade mitt första kar redan -99 och tillsatt förmodligen bra mycket mer fisk än vad jag gjorde denna gången, även i mina tidigare kar har det funkat, haft 6 kar under min tid!

Det som jag gjorde fel i va att köpa kofferfisken, skulle hållt mig till dom jag hade, såg bra ut och åt som dom skulle innan jag stoppade i kofferfisken! Men jag har tagit lärdom av detta och det kommer inte att upprepas, utan nu får det ha sin egen gång!! Kirurgen verkar int må något vidare, men all annan fisk och allt levande verkar inte lida av något speciellt, uv:n verkar inte göra sitt jobb!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Storleken på mitt akvarium spelar ingen större roll i detta fallet!

Det vart svårt att se om den hade prick så jag gjorde en chansning på den lilla fisken, men hade samtidigt en elddvärgkjesare och en gul kirurg, som gick bort, de andra fiskarna visade inga symptom eller tendens till vita prick, körde UVn 24/7, men tydligen hjälpte inte det.

Dyra läropengar men det är inget att gråta över, synd på fisken bara!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...