osby0479 Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Satte i en Kofferfisk för 4 dagar sen och nu verkar det som om han har slagit ut mycket av de andra fiskarna i karet, koffertfisken är försvunnen, den hade vita prick, stress prickar när jag släppte i den, och satte igång uv:n direkt, igår va min elddvärgkjesare död, och en gul kirurg och en madarin verkar ha fått samma, alla fiskar är relativt nya, mellan 2-1 vecka gamla, alla andra fiskar verkar inte lida av detta, då det inte syns något på dom?Förmodar att den gula kirurgen o mandarin fisken kommer vara borta senast imorgon kväll, tråkigt som fan att fiskar för 1750kr ska gå bort inom en tid på 2 veckor! Citera
Wiking Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Bara så att jag förstår. Har du köpt alla fiskar de senaste 2 veckorna och släppt i dem i omgångar? Citera
osby0479 Postat 28 januari 2011 Författare Postat 28 januari 2011 Köpte först en madarin, ca 2 veckor sedan, köpte elddvärgkjesaren och kirurgen ca 4 dagar senare, alla har mått super bra o ätit och inte visat någon tedens till vita prick eller likanade sjukdomar, sen köpte jag en kofferfisk i söndags, som har fåtalet vita prickar men skulle tydligen va lugnt om jag körde med uv:n, sagt o gjort så kopapde jag in dom ungefär 90 minuter som jag har gjort med alla annan fisk jag har haft!Igår när jag kollade in i akvariumet så såg jag att elddvärgkjesaren hade lämnat in, och samtidigt kan jag inte hitta kofferfisken, och idag när blåljuset va på så såg man tydligt på kirurgen och mandarinen att dom hade prick på sig, uv:n går 24/7 men det verkar ju inte hjälpa så mycket! Citera
Wiking Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Nu är jag lite hård men, man köper inte en fisk som redan har prick på sig och sätter in i ett befintligt bestånd.Innan det så köpte du en kejsar och kirurg. Och någon vecka innan det så köpte du en mandarin.Man ökar inte sitt bestånd så här. Det du gör just nu är att stressa alla individer i det kar du har. det är de inte redo för. Hur länge har karet varit igång? Citera
osby0479 Postat 28 januari 2011 Författare Postat 28 januari 2011 Det har väl varit igång ca 4-5 månader, har av tidigare erfarenhet, satt i fiskar i relativt täta intervaller och det har funkat hur bra som helst!Nej jag va me lite osäker, men hoppades på att det skulle gå, säljaren sa att det skulle gå med uv:n, men tydligen så funkade inte det, bara hoppas det inte slår ut allt i akvariumet! Citera
Wiking Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 När jag snabbkollar din tråd om karet så får jag uppfattningen att det bara varit igång några veckor, men jag har säkert fel?Skit samma, du kan inte belasta karet på så kort tid genom att implementera flera fiskar i olika perioder på så kort sikt, dessutom med en fisk som redan har symptom, det är att tigga om stryk.Nåväl, nu skall jag inte gnälla mer för det gör ingen glad, du är där du är med ditt kar. Några goda goda råd är på sin plats och du avgör själv om du vill följa dem eller ej.Inga mer djur de närmaste 8 veckorna. Sänkt salthalten ner till 1.022-1.023 om du inte redan gjort det. Överdriv inte belysningen, jag tror mycket belysning påverkar cykelhastigheten på pricken. Mata bara varannan var tredje dag. Stressa absolut inte den fisk du har kvar, pilla inte i karet, se bara till så de har gömställen att dra sig tillbaka till för att slicka sina sår. Citera
osby0479 Postat 28 januari 2011 Författare Postat 28 januari 2011 Ok, ska göra mitt bästa, lyset ä'r på från 1300-2000 kanske dra ner det 2-3 timmar och ska sänka salthalten imorgon ligger på 1.024 nu!Så är det bara till att hoppas på det bästa!!Jo karet har varit igång, jag köpte det komplett, har själv haft det ca 4 veckor imorgon...Tack så hemskt mycket för tipsen! Citera
Wiking Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Prick kan man få bort på olika sätt, ett knep är att medicinera, ett annat är att utsätta fisken för sötvattensdopp. I ditt fall så är jag övertygad om att pricken framkallats av stress. Min erfarenhet är att de som faller bort faller bort, de som klarar sig klarar sig, surt men sant. Ta det lugnt och försök rida ut stormen. Det dina fiskar behöver just nu är så lite stress som möjligt.Hoppas det går bra! Citera
DaTrucka Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Marinera gärna maten i vitlök med.Vitlök är inget botemedel mot prick, men det ger immunförsvaret en putt åt rätt håll. Citera
Wiking Postat 28 januari 2011 Postat 28 januari 2011 Bra knep Marko, fiskarna är antagligen stressade och därmed försvagade. Vitlök är ett ytterligare ett sätt att få dem 'starkare'. Citera
Ragman Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 låter som att 4-5 dagar är lite för snabbt för att det ska va pricksjukan som dödat dom. erfarenheten jag har är att dom lever mycket längre med pricksjukan. Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 JO det känns ju så, men allt har sett bra ut, och det är ju inte förrens jag har blåljuset på som det verkligen syns att dom har fått prick, men jag vet inte om det kan ha med kofferfiskens försvinnande att göra, dom ska ju tydligen efterlämna sig ett giftigt sekret!! Citera
hästnos Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 (ändrat) Den kan döda alla fiskar i ett akvarium när den är stressad. Du måste hitta den. Den sitter troligen fast någonstans. Ändrat 29 januari 2011 av hästnos Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Har inte sett den på 3 dagar förmodar att något i karet har ätit upp den, sniglar eremiter borstmaskar mm Citera
Grubbelmuz Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Vilken koffertfisk har du? Ungdjur är giftiga specielt om dom är stressade.. Jag hoppas att du fick den informationen när du köpte den. Den gula koffertfisken är extra giftig som ung./Martin Citera
hästnos Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Första gången jag hade en koffertfisk fastnade den i utsuget alla fiskar dog Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Det är en Ostracion cubicus, nej han sa inget speciellt om just den fisken!Vilken koffertfisk har du? Ungdjur är giftiga specielt om dom är stressade.. Jag hoppas att du fick den informationen när du köpte den. Den gula koffertfisken är extra giftig som ung./Martin Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Ok, känns som om jag få ta o plocka upp allt ur karet o se om jag får tag på den!Den är giftig ingen äter den på 3 dagar Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Kollade på akvariumet nu, det är inte tänt men kirurgen verkar inte ha något på sig nu, men de kanske kommer när belysningen tänds?Mandarinen verkar också må bra, övriga fiskar verkar inte ha några problem!! Citera
hästnos Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Fiskarna dog mycket snabbt för mig max 6 timmar. Men du bör leta. Det är aldrig bra att ha en död fisk i akvariet. Citera
osby0479 Postat 29 januari 2011 Författare Postat 29 januari 2011 Nej jag förstår det, ska göra en djup dykning o se om jag kan hitta fisken, men har det rätt så luftigt o kan inte se nånstanns vart den kan tänkas vara, har en del grottor som det bor en revhummer i samt ett par där borstmaskarna brukar komma ut ifrån när man matar!Så jag hoppas jag kan hitta den! Citera
Reuben Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Prick kan man få bort på olika sätt, ett knep är att medicinera, ett annat är att utsätta fisken för sötvattensdopp.Hoppas det går bra!Sötvattensdopp hjälper inte när de redan har borrat sig fast på fisken.Tyvärr tror jag problemet är att du haft i för mycket fisk för snabbt och stora fiskar med! ett kar på 135liter som varit igång en månad klarar inte den belastningsförändringen. Citera
stigigemla Postat 29 januari 2011 Postat 29 januari 2011 Det finns ett flertal olika parasiter som visar sig som vita prickar. En ganska oskyldig (oftast) visar sig ofta på kirurger och kan sitta en eller två dagar för att sedan försvinna.Den brukar vi kalla för "stressprick". Bukar gå att ta bort med sötvattensdopp eller bad i kopparlösning ett par timmar. Cryptocarion, den farligaste, har en period av 5-6 dagar på fisken och sitter inkapslad när den är på fisken.I detta fall var det nog en "oskyldig" variant eftersom pricken verkar vara borta nu. Citera
rickard598 Postat 2 februari 2011 Postat 2 februari 2011 Vilken koffertfisk har du? Ungdjur är giftiga specielt om dom är stressade.. Jag hoppas att du fick den informationen när du köpte den. Den gula koffertfisken är extra giftig som ung./MartinDet där är nog väldigt mycket skitsnack att dom är giftiga, visst dom kan vara det men jag har haft 3st små som dött och ingen av dom har iaf dödat mitt kar och då kan jag säga att den ena av dom hade åkt mellan mina streamers en hel dag tills jag kom hem och såg detta, efter den åkturen var den helt borta, men inget annat dog, så man ska nog ta det med att ostracion cubicus är giftig, däremot finns det en som är ruggigt giftig och det är den som är lite blåaktig och den tror jag knappast man köper genom affär då dom flesta affärer inte tar in dom just pga giftet.. Däremot kan jag säga att boxfish är en riktigt svår fisk att hålla, går definitivt inte om man ska ha revkar, då ska man hålla dom som sjöhästar, i ett spec kar. Dock inte med sjöhästar för sjöhästar blir deras mat.mvh Rickard Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.