Gå till innehåll

Kub eller rektangulärt?


salta wille

Rekommenderade inlägg

Efter att ha testat ett 20 liters nanokar i drygt ett år, så är jag sugen på att ha ett litet större akvarium, så att jag kan ha något stimm av fiskar i olika valörer samt koraller och olika bötdjur.

Nu är frågan, om jag ska välja en kub eller ett rektangulärt akvarium.

Jag misstänker att båda typer har sina fördelar och nackdelar.

Så hjälp mig att fatta ett beslut. Akvariet ska inte bli för stort. 2-300 liter kanske.

Och jag tänker bygga allt själv, då jag inte har tummen mitt i handen! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 65x65x65 och jag stortrivs med det. Det upptar liten yta och går att inreda med mycket sten på höjden. Jag skulle inte välja ett högre kar eftersom det är svårarbetat om man måste djupt ner i karet och rota. Å andra sidan så rotar man bara i karet när det startas up. Det är säkert 2-3 år sedan jag hade en hand i mitt kar, det är nämligen det värsta jag vet. Underskatta inte belysningen i ett djupt kar, det har jag gjort och gör antagligen fortfarande:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Wille =) frågan du ställer är ju en väldigt svår och personlig fråga egentligen.

Jag har gått fram och tillbaks i mina egna tankar. Kub ger det optimala djupet, men ett mindre djupt kar ger en bredd som inte kuberna ger. Själv verkar mina idealkar bli ett rektangulärt som följer mer eller mindre det gyllene snittet av nåt skäl (antagligen rätt naturligt då det gyllene snittet är rätt universiellt i naturen :)). Bara upptäckt att när jag räknat på framtida kar som jag tänkt ska vara nånstans runt 120x75x50 eller 130x80x55 (med vattennivå på 45cm eller 50cm) är nästan exakt gyllene snittet. Wierd but true... Ger en bra balans i bredd och djup tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har en poäng där, skall man ha aktiva simmare så är det ett långsträckt kar som gäller men personligen tycker jag att de kubiska akvarierna ger det bästa intrycket om man vill ha mycket koraller. Mitt RSM är på ungefär 110 liter i visningsdelen och skulle man jämföra det intrycket man får av mitt RSM med ett intryck man får från ett normalt 100 liters akvarium så ser RSM mycket större ut än vad det är.

Man kan variera biotopen bättre också i ett långsmalt kar.

Nu fick du ingen hjälp va? Sätt dig och fundera ut vad du vill ha ut av karet - sedan kan du nog bestämma dig för hur det skall se ut.

Välkommen föresten Wille till den riktiga akvaristiken :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla goda råd och tips!

Nu så har jag fått beslutsångest! Men egentligen gör det inget. Kanske ska testa ett mindre kar på 200 liter. Jag har ett sådant ståendes i garaget och då slipper jag ju att limma ihop ett. Jag får väl kalla det för en rektangulär kub ;) Det är 100cm x 40 och 50högt. Jag kommer att fundera drygt en månad till, då mina tankar fn är på annat håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett väldigt läckert sätt att inreda ett rektangulärt kar är enligt mig att sätta kortsidan mot väggen och sträcka ut det i rummet, kan bli en vacker avdelare av ett rum, kanske dela av ett hörn med en fotölj i så man kan sitta och titta i in och drömma sig bort. Öppen aquascape och lampa som hänger från taket i vajrar. Som en rektangulär kub ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser man på en till NCS-are som tänker starta ett saltkar.

Om jag fick välja så skulle jag ha en bottenyta som är 80x80 cm med höjden 60 cm. Lagom arbetshöjd samt att belysningen inte behöver vara allt för stark.

Jag kommer också ganska snart starta ett saltkar med måtten 80x60x45 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har en poäng där, skall man ha aktiva simmare så är det ett långsträckt kar som gäller

Fungerar det inte om man har en stor pelare i mitten som fiskarna kan simma runt i? Har funderat på en med måtten 100x100x60 som nästa kar och hade planerat att ha en rejäl pelare i mitten och ha alla koraller på den (och eventuellet lite i hörnen) men ändå så att allt simma runt men de kanske inte e så smarta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...