Fiffe Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Mjo, när man vände på flödet blev det inte mkt plats över.. Visningskaret är 120x60 så det lär rusa ner en ~20liter skulle jag tro, vilket sumpen inte lär svälja.Behöver nog krångla in skummaren i första facket ändå på nåt vis, ska ut till huset och testa nu. Citera
Stensson Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Fråga: är det inte möjligt att använda någon sorts backventil? Citera
stigigemla Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Nej. Det kommer alltid någon skit emellan i backventilen. Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 Här kommer bilder på en DIY bk mini 160, till C.Wrangblackizzz Citera
ballsam Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 galet snyggt. om du har tid och lust får gärna skissa på mitt nästa kar. det kommer stå mitt i ett rum (se länk till planeringstråd: https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38101). måttet på karet kommer bli 155x150x55cm. en svart ytavrinningskammare i mitten med måtten 15x15cm och ett vattendjup på 52cm. 12 mm glas. ingen sarg. bänken kommer ha samma mått som karet, men 95-100 cm högt. en belysningsramp med måtten 152x140x4 cm kommer hänga ner i vajrar från taket. om du vill kan du skissa på en variant där det runt om mellan bänk och kar sticker ut som en 20 cm bred och 2.5 cm tjock "barhylla". har säkert glömt nåt. tack på förhand /Samuel Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 ok, bra med Detaljer! det gillar jag!blackizzz Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 Ballsamhär kommer en "snabbsketch" =Pfixar till rampen, nu har den rätt mått men inget innehåll Skickar upp en bild utan dörrar sen, hur ska rören se ut i avrinningen? skall t5 rampen se ut som sketchen i din planeringstråd? Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 skönt, slipper du limma om =P Citera
Fiffe Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 Precis, och jag kan ha en lägre vattennivå i mittenfacket och borde då klara ett strömavbrott. Citera
ballsam Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 snyggt. vad duktig du är. inte helt säker på hur rampen kommer utrustas. antingen som i sketchen eller med 12x80w T5. funderar på att klämma in några 3w cree LED, men det får framtiden utvisa. likaså rören i ytavrinningen. det beror på om sumpen hamnar i skåpet eller i källaren. om det inte är för mycket begärt så får du gärna skissa upp väggarna och fönstret som finns med på sketchen. fönstret är 140 cm brett och ca 85 cm upp från golvet. karet kommer vara placerat ganska precis i mitten av rummet. bänken vet jag inte riktigt hur jag kommer att klä in. testa gärna att rita dit hyllan/barbänken runt karet. grymt snällt att du tar dej tid. /Samuel Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 Jag testade att rita en alternativ, design som jag skälv gillar rätt mycket, nu vet jag i och för sig inte hur det ser ut hemma hos er men det är en modern design, röd för tillfället men alternativt svart eller vit. postar lite bilder snart...Jag testade även att rita "barhyllan" men det såg väldigt mycket ut. kan skicka upp en bild med lite mindre hylla, kanske 10-15 cm? alternativt en sida med barhylla. Vad säger du???blackizzz Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 bilder på mitt förslag... mått = 175x125x550 totalvolym = 1203L höjd på bänken 1m, liten hylla, 3 dörrar, lite offcentrerad överrinning Citera
ballsam Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 har funderat i dom banorna faktiskt. både med mått och placering av ytavrinning. frugan är mer inne på lantlig engelsk stil, så möbeln kommer nog inte bli så klatshig tyvärr. en avigsida med den där hyllan är ju även att man kommer längre ifrån karet om man ska i och rota, så tror den går bort. kommer du på nån mer snilleblixt är det mer än välkommet /Samuel Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 Håller just nu på med en möbel i tjockt mörkt trä, tror det passar rätt bra =)Ingen bild än, men en FTS på det blivande karet här hemma.blackizzz Citera
blackizzz Postat 5 februari 2011 Författare Postat 5 februari 2011 Nu är renderingen klar, inte riktigt 100% men en liten förhandsvisning...Hoppas det passar bra... Citera
Edward Postat 5 februari 2011 Postat 5 februari 2011 galet snyggt. om du har tid och lust får gärna skissa på mitt nästa kar. det kommer stå mitt i ett rum (se länk till planeringstråd: https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38101). måttet på karet kommer bli 155x150x55cm. en svart ytavrinningskammare i mitten med måtten 15x15cm och ett vattendjup på 52cm. 12 mm glas. ingen sarg. bänken kommer ha samma mått som karet, men 95-100 cm högt. en belysningsramp med måtten 152x140x4 cm kommer hänga ner i vajrar från taket. om du vill kan du skissa på en variant där det runt om mellan bänk och kar sticker ut som en 20 cm bred och 2.5 cm tjock "barhylla". har säkert glömt nåt. tack på förhand /SamuelEtt litet instick, Brukar man inte räkna med 7,6 i säkerhetsfaktor på ett "rimless" akvarium? isåfall behöver du ha en glastjocklek på 14mm. Citera
blackizzz Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 Ballsam, här kommer en lite snyggare träfärg =) Citera
Hirez Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Hej,här kommer mått på ATI powercone 250!Skulle såå himla gärna se denna i sketchup!Återkommer med fler skisser.Så kanske vi kan ha en liten folder med modeller! Citera
blackizzz Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 Bra, det kanske är någon som har en powercone 250 som skulle kunna kasta in lite fler mått också, tex reaktordiameter, halsdiameter m.m började skissa lite igår, men det tog stop vid själva reaktorn...visst kan vi fixa en folder, det är nog bara att snacka med någon moderator. jag kan skicka upp sketchupmodellerna efter förfrågan. Citera
Hirez Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Toppen av skummaren är alltså enligt ritning 25 cm.Den innersta "halsen" eller skall jag säga där skummet kommer ut är då 14 cm enligt mina beräkningar.200 modellen är också samma höjd etc. dock annan inre diameter, men det blir lätt att ev. anpassa. Citera
Hirez Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 Tja, kanske inte alla som kommer ha denna pump, men man kan väl drömma när man planerar Citera
blackizzz Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 ok, så att konan är 25 nere i basen och 14 uppe vid halsen... bra! Citera
blackizzz Postat 6 februari 2011 Författare Postat 6 februari 2011 någon som vet hur stort ut-röret är på pumpen till ATIs PowerCone 250??? håller på att sketcha lite nu... Citera
a.nilson Postat 6 februari 2011 Postat 6 februari 2011 någon som vet hur stort ut-röret är på pumpen till ATIs PowerCone 250??? håller på att sketcha lite nu...Kan ta måttet på 200:an om du vill Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.