Gå till innehåll

Flödesmätare


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Är du säker på det? Jag tror det är vattenflödet han vill mäta...

just den jag länka till är för luft.. hittade inget bättre.. men den för vattenflöde ser nästan identisk ut , dock med en "kon" i flödesmätaren som visade l/h..

tror wrang provade en sådan från ted..

är nästan säker på att ted har, men som sagt ligger inte online i shopen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte riktigt hur du läser en prislista men den billgaste 32 kranen med två unionskopplingar tar de 215:- kronor för. Den är likvärdig med de du köper i de flesta webshoppar. Vill du ha en precision med låsbart handag så kostar de 625:- och vill du ha en kran med bara en union så kostar de 107:-. Den billigaste svävkroppsmätaren för 32 rör kostar 1534:- och vill du ha en magnet med (för automatiskt registrerande av flödet) så får du punga ut med 2032:-. Detta framgår ju klart av prislistan.

32 kranen för 750 är en med specialpackningar för frätande vätskor och höga temperaturer för den kemiska industrin.

Är det så att det är ett ytavlopp så du har luft i det så funkar det inte med denna typ av flödesmätare - de är avsedda för trycksida eller luftfri hävert.

Nu utgår jag ifrån att du med returrör menar avloppet från ditt akvarium ner till sumpen. Skulle det vara så att du med returrör menar tillopet från pumpen upp mot akvariet så passar den svävkroppsmätaren som kostar ca 1500 kronor utmärkt om du vill ha ett ungefärligt värde på flödet.

Tycker du det är dyrt så kan du titta på denna sida, observera alla går bara att använda på trycksidan eller på en luftfri hävert.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontinuerliga flödesmätare är som temperaturgivare, pH-mätare och dyligt "relativa" mot verkligheten.

Rent praktiskt:

Oavsett vilken du skaffar, som sitter monterad hela tiden, så kommer den att klegga igen och variera resultatet.*

Så antingen får du koppla in den varje gång den ska användas, med påföljande rengöring. Eller så använder du fulmetoden, och klockar tiden det tar att fylla en balja du vet volymen på, till exempel med hjälp av en slang du temporärt kränger på.

1%'arna:

Jag tror inte du vill göra så här, men det finns två sätt som är lite bättre än de andra.

Alternativ fulmetod: du har två fast monterade baljor som du switchar mellan, med all automatik som behövs för det.

Flödesränna**: Det är en variant av Venturimätning som används innan avloppsektorn. I sumpen har du en ränna(/strypning/venturi/fors/skibord eller vad man vill kalla det) som du vet måtten på. På den mäter man vattenhöjd, och räknar ut vad det motsvarar i flöde. Kleggar också igen, men ar mycket lättare att rengöra.

*wikipedia - Flow_measurement

** wikipedia.org - Energilinje, Tekno Trading reklam

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu utgår jag ifrån att du med returrör menar avloppet från ditt akvarium ner till sumpen. Skulle det vara så att du med returrör menar tillopet från pumpen upp mot akvariet så passar den svävkroppsmätaren som kostar ca 1500 kronor utmärkt om du vill ha ett ungefärligt värde på flödet.

MVH Lasse

Syftar till retur från sump.

Trodde man benämde det avrinning och retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Returpumpen i sumpen kommer vara överdimensionerad. Hur mkt vet jag inte, men ett teoretisk flöde på 5000l/h med tanke på lyfthöjd och tryckfall skulle jag gissa.

Så jag kommer reglera flödet med en bypasskoppling vilken kommer utnyttjas för att förse mitt vattenbytesfack med vatten. Bifogar en skiss på hur jag tänkt. Andra förslag är varmt välkomna.

Anlednigen till att jag skulle vilja mäta flödet är för att det känns onödigt att skicka runt mer vatten än skummaren klarar av. Trodde inte det var så superavancerat att man behövde en grunka för 1500:- för att få ett höftat värde. Får köra på fyllaspannochtatidmetoden helt enkelt.

post-5201-144689212889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man blir förvånad hur mycket flöde som äts upp av höjden till akvariet och motståndet i rören. Om du ger mig lite värden kan jag kolla det teoretiska flödet.

Vilken pump vill du använda?

Höjd mellan sumpens vattenyta och akvariets vattenyta

Rördimension

Antal rörböjar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, har använt ditt eminenta excelprogram.

Det är en Laguna Powerjet 11000.

Pumpkurva finns här: http://www.creativepumps.com.au/zpumps/laguna/freeflo/laguna_freeflo_pumps.htm

Rören är inte dragna med det är ca 3-3.5m i höjdskilnad.

32mm rör med en avsmalning upp vid karet till en 20/25 genomföring. Du kommer kanske ihåg denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=37644&page=2

Säkert minst 7st 90 gradare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftar till retur från sump.

Trodde man benämde det avrinning och retur.

För mig beror det på vad man anser vara väsentligt - akvariet eller sumpen. :) För mig är det naturligt att se den trycksatta sidan som tillopp och den andra som avlopp/retur eftersom. Men jag är väl yrkesskadad. Jag kom på att saltvattensakvarister ofta talar om returpump när de menar tilloppspumpen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe..hade visst glömt bort den tråden!

Har gjort ett snabbt överslag på ditt system och konstaterat att du kan inte använda genomföringen 20/25 eftersom den äter upp allt flöde. I returen måste du dessvärre använda dig av en vanlig 32-genomföring.

Jag har snabbt räknat på nedanstående system:

Rör 32 mm

Godstjocklek 2,4 mm

Total rörlängd 5 m

Tryckhöjd 3,5 m

7 st rörböjar

Med en Laguna 11000 får du ett flöde på ca 2800 l/h

Om du seriekopplar 2 st Laguna 7500 får du ett flöde på ca 4000 l/h

(Vid seriekoppling av pumpar dubblar man tryckhöjden vid varje givet flöde i pumpkurvan.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lätt att dimensionera en pump genom att höfta till ;)

För att få ett säkrare värde måste man rita upp systemkurvan (rörets tryckfall vid olika flöden) i pumpkurvan. I korspunkten där system- och pumkurva möts har man flödet man kan förvänta sig ur systemet.

I den otroligt vackra bilden nedan har jag ritat in en pumpkurva för Laguna 11000 och den möter systemkurvan vid 2800 l/h.

Den andra pumpkurvan är två Laguna 7500 som är seriekopplade. Det fina med det är att pumpkurvan blir mycket brantare än om man bara kör med en pump.

Beroende på vilket flöde du vill ha kan man kombinera olika pumpar för att komma fram till rätt värde. Vilket flöde önskas? :)

Det är dock viktigt att komma ihåg att systemkurvan ändras radikalt om man tex sänker uppfodringshöjden från 3,5 m till 3,0 m.

post-2834-1446892130615_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad det gäller böjjarna har jag även tagit med de böjjar som används för att dra röret över avrinningen i visningkaret och ner i tanken. De kanske inte påverkar?

Får jag mindre tryckfall om jag använder slang istället för limmade rör?Blir inte lika skarpa vinklar liksom.

Eftersom jag inte vill förstöra golvet och att det blir svårt att dra rören inuti väggen (massiv), lutar det åt att dra rören på utsidan av huset och sedan in genom väggen igen. Isolerar sedan rören och bygger en låda runt. Så det blir ju några böjjar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag önskar ett minsta flöde på 2500l/h med mina Laguna 11000.

Jag ska mäta höjden ikväll.

Hur mkt minskade flödet med en 20/25 genomföring? Inget flöde alls?

Om du använder 20/25 genomföringen räknar jag med att flödet minskar till 2200-2300 l/h

Vad det gäller böjjarna har jag även tagit med de böjjar som används för att dra röret över avrinningen i visningkaret och ner i tanken. De kanske inte påverkar?

Får jag mindre tryckfall om jag använder slang istället för limmade rör?Blir inte lika skarpa vinklar liksom.

Eftersom jag inte vill förstöra golvet och att det blir svårt att dra rören inuti väggen (massiv), lutar det åt att dra rören på utsidan av huset och sedan in genom väggen igen. Isolerar sedan rören och bygger en låda runt. Så det blir ju några böjjar.

Böjarna i överrinningen ska inte räknas med om röret släpper vattnet i sumpen. Det är endast de rördelar som ingår i röret från pumpen och upp till akvariet som räknas.

Tryckhöjden ska mätas från sumpens vattenyta till akvariets vattenyta.

Om det ska vara nån idé med slang måste radierna i "böjarna" vara betydligt större än de för rörböjarna. Dessutom måste raksträckorna vara raka, annars blir det mer motstånd även där.

Kan du använda 45-graders böjar för att dra ner antalet böjar är mycket vunnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slanten, nyfiket bara. Det finns 90 graders vinkel, och 90 graders böjar för våra rör. har du någon uppfattning om hur stor skillnad det är, sett till flödesförlist på de båda?

(böjarna är ju klart snävare än vad en slang kan vara innan den veckar sig)

vinkel90g.gifBojar_Thumb.jpg

Skamlöst länkat från BioTed Marine's webshop.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med slang-frågan tror jag Fiffe funderade på någonting liknande som det här exemplet:

Vilket har minsta motståndet?

1. 1m rakt rör, sen en 90-graders böj med länden 10cm, och till sist 1m rakt rör.

2. 1st jättelik 90-graders med totallängden samma som ovan(ca 210cm).

OBS att 1 och 2 inte har samma start och slut, skulle 1 ersättas med en stor böj skulle den vara kortare än 210cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till slangens fördel är det längden på tuben, till dess nackdel en kontinuerlig sväng och ökad turbulens som resultat. Sen skiljer åtminstone inledningsvis rör och slang sig i materialet, hur sträv/slät är en slang vs rör invändigt? Där tror jag det varierar för slangens räkning. Silikonslang har ju fördelen av att vara glatt, medan armerad, limbar PVC slang har nackdelen av att inte ens vara jämn invändigt. Det blir ett överflöd av faktorer att räkna in om man ska ha ett bra resultat. Stackars Slanten har ovanpå allt inte en chans i världen att räkna ut vilka flöden vi har om ett år, utan de flödessiffror han ger är baserade på rena rör, med angiven innerdimmension. Allt eftersom rör och slang får sin beklädnad av små rörmaskar och annat klägg på insidan, blir innerdiametern mindre, och turbulensen ökar pga ojämnheter. Resultatet låter inte sig väntas på, flödet sjunker.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...