Gå till innehåll

Maglofsters 600 liters


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Hm, jag får inte riktigt ihop det. Har kört Zeovit nu i två månader. Räknar med att jag hade ganska låga näringsvärden (dock inte ULNS) när jag drog igång och jag körde helt enligt kickstart. Innan jag körde igång flyttade jag över det mesta i korallväg till min andra burk för säkerhets skull. efter tre veckor flyttade jag tillbaks korallerna.

Jag har doserat Zeobak, Zeofood, Zeostart och Spongepower enligt alla föreskrifter (t.o.m lite mindre). Alla koraller verkligen skiner! :) Har några grenväxade Montiporor som är lite bleka, men dom har enorm tillväxt. Nu till problemet. Jag för rätt mycket grön bakterietillväxt på rutorna och förstår inte vad det är jag överdoserar? Har verkligen dragit ner på doseringen, men ändå får jag bakteriefilm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

jag får också grönt på rutorna, har provat att sluta dosera zeostart ett par dagar men det ger inte upp, dock när jag byter zeovit och kör zeobak med dom nya stenarna så minskar det. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men följer tråden om någon skulle komma med förslag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra att tillväxten fungerar. Har spenderat flera timmar och lusläst flera trådar om just grön/brun hinna och många tyder på liten nerjustering av ZeoStart i kombination med justering av flödet. I ditt fall 600 liter + sump - LS och Sand = liter/timme som utgång. Hellre lite mindre än mer. Sett många som får råden att att minska doseringen av zeostart med ca 0.1 ml/gång under 2 veckors test (gäller oss som doserar runt 0.5ml*2/dag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 1 månad senare...

De är riktigt skräp den nya generationens Tunze nätdelar, problemet är att de är ju egentligen ställbara laptop nätdelar. De är från början inte designade för att stå på kontinuerligt utan det är laddare som används och sedan bör kopplas ut.

De har på tok för dålig ventilering(läs: ingen) vilket ger de en kuslig arbetstemperatur.

Tunzes gamla nätdelar såg väldigt fina ut(plåtlådorna), men de verkar inte varit helt odödliga de heller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En laddare med högre kapacitet borde fungera bättre ja då den inte behöver arbeta lika hårt för att leverera samma effekt.

Om man inte behöver använda fulla kapaciteten hos de här pumparna så har jag god erfarenhet av att använda ATX nätagg till PC datorer som strömkälla. De går nog som regel längre än pumparna gör :-) Men nackdelen är att man bara får ut 12 V från de. Men det borde finnas bättre 24V agg med. Det finns ju liknande agg som dessa som är populära här för att driva Jannes LED kort som exempel. De är ju givetvis inte alls täta mot vatten och så men det är bara att sätta på en lång sladd och montera de på ett säkert ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...