Gå till innehåll

Maglofsters 600 liters


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har tagit ur en del, men det är en hel del kvar. En del flyttade jag ner i sumpen. En del åkte över i mitt Elos. Räknar med att lägga ner någon bit till. Men gillar det djup och dom öppna ytorna jag har nu. Scaping är inte min starka sida, har svårt att se hur det kommer se ut med koraller. Så man får göra om allt eftersom.

Ja, dom är bra snabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Händer inte så mycket här. Bytte 100 liter vatten idag. Kalkalgerna har börjat växa lite mer ordentligt. Riktigt nöjd med att enbart köra mjukt i denna burk, behöver inte pyttsa i några tillsatser alls så länge jag byter vatten då och då. Skulle dock vilja ha lite tips på fint färgade mjukisar (ej azoox).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har denna burk varit igång i snart 11 månader. Den börjar blir riktigt stabil och mogen. Tänkte därför byta ut mjukisarna mot LPS och SPS. Ska försöka hitta nån beggad doseringspump/dator så jag kan komma igång med Balling innan jag fyller på med för mycket koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla koraller är sålda. Nu startar projektet att konvertera till Zeovit. Här skall det köras SPS. Men samtidigt startar ett annat roligt projekt. Jag har beställt 2 st LED multichip som kommer drivas på 32V och ca 6A, d.v.s 192W per lampa. Det är hybridpaneler med 450 nm och vitt ljus i samma panel. Jag kommer testa att montera panelerna på varsin Arctic cooling VGA kylare som skall klara 250W. Jag har även kompletterat med 60 graders linser. Totalt kostar detta bygge ca 4500 kr, men med tanke på att EN Ecoxotic Cannon 50W med liknande (fast klenare) chip kostar dryga 5000 kr så kan det vara ett kap.

http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/21/accelero-xtreme-gtx-pro.html?c=2182

Ska passa på att säga att jag även avvecklat ATS:en på detta kar inför införandet av Zeovit. Kommer dock fortsätta med min ATS i mitt Elos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag siktar på runt 65 grader. Jag kommer inte bygga in denna något alls utan den får hänga fritt och med fläktarna på hyffsat bra snurr. Det ska fungera (tycker jag, hehe). Kylaren är ju specad för upp till 250W. Med ett Nvidia gtx 260 på full fart (ca 180 watt) så finns det folk som har GPU temp på 45 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker mig förstå vem som du är influerad av :). Jag kan säga att min version lyckas med konstycket att hålla ca 90 watt vi en temperatur kring 35 - 36 grader och då har jag två övergångar med termiskt motstånd. Du får bara en övergång om du sätter chipen direkt på plattan. Tror nog det fungerar. Du får väl se till att du kan dra ner strömmen så att du kan anpassa effekten till kylningen. Ser fram emot detta. Vilket chip har du köpt?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, Lasse, det ska inte stickas under stol med vem som influerat mig! :) Jag får passa på att tacka för att du gjort grundforskningen inom området! :)

Jag tycker lösningen skall klara mina typ 190W. Eftersom den typen av kylare köps för att överklocka befintliga kort (exmeplvis gtx 275) med ca 220W orginal, sen klockar man dom till kanske 240W. När dom går fullt brukar dom då hamna på en 50-60 grader, i värsta fall upp till 80 grader och detta då inuti en dator som har en högre temp invändigt + att kylaren sitter mot ett kort och inte når riktigt samma kyleffekt. Just denna kylare är verkligen "top of the line".

Detta chip har jag valt http://www.ebay.com/itm/EPISTAR-100W-Super-Actinic-Blue-Hybrid-Led-Panel-Aquarium-/220926012078?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3370376aae#ht_1551wt_922

Jag valde det för att jag vill ha ett ganska så blått ljus.

Skälet att jag tror det fungerar med enbart två st av dessa med 60 graders linser är att jag har en kub. Hade det varit ett avlångt akvarium hade det fått bli 4x100W på längden istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett ointressant chip. Vad har du tänkt att driva det med?

På vilket sätt är det ointressant? Jag tycker det är högintressant, många brukar ju köra ca 60% blått och 40% vitt. Jag vill ha ordentligt åt det blåa hållet och kör därför med 20k vita. Men jag kan ha tänkt fel kanske?

Jag tänker driva det med ett konstantströmsagg med 6A och ca 32V. Det går ju att kräma upp till 0.7 A per diod, d.v.s 7A totalt, men tycker det kan vara bra att köra något lägre strömstyrka.

Blir det hela FÖR blått (d.v.s tillväxten avtar) får jag väl komplettera med ett gäng 10k eller så.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt, ska så klart stå intressant och inget annat. :) Kom åt en tangent för mycket och läste inte igenom vad jag skrivit.

Haha, det hela fick en mycket positiv twist i alla fall. Efter lite PM med Lasse kommer jag nu köra de blåa på endast 3A och köra 2 st 50W 10k vita dessutom. Blir nog riktigt trevligt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, på ovansidan, där fläktarna sitter, finns en ram i hårdplast. Ramen är perforerad så det går att dra tunn vajer igenom små öglor i plasten, turligt nog en ögla i varje hörn. Så jag kommer köpa nått upphängningskit för lampor eller så. Sen får dom hänga fritt ca 30cm ovanför ytan tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tänkt lite på det här sättet som du bygger ...men har blivit avråd pga mycket värme och ström iförhållande till lumen. hur blir det i ditt bygge?

ser fram imot att se resultatet för detta konsept .jag kan tänka mig att bygga på detta sättet-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nu inte bara Magnus som bygger på det sättet - även jag arbetar med sk "kina" LED:s. Jag har än inte hört någon som i verkligheten har haft denna typ av LED som direkt avrått någon annan från att använda dem, tvärtom. Lumen är inte intressant i dessa fall - våglängder däremot är mer intressanta och "kina" LED:en kan man ofta få med Kelvintal mella 6500 - 20 000 K. Ju högre Kelvin - desto mer blått i chippet. Jag har även några Cree och har faktiskt råkat ut för att två Cree chip gått sönder utan min medverkan medans de "kina" chip jag fått att gå sönder har jag själv dränkt!

Jag har kört "Kina" LED i ett år nu - och är väldigt nöjd. Jag har 10 watts och 30 watts. Magnus lösning med de större chippen tar helt bort värmedisk. per watt så ger alla olika chip nästan lika mycket värme. Jag har en lösning på teoretiskt 370 W uppdelat på 37 chip a 10 dollar -> ger 370 $ (tar ut ca 330 watt). Skulle behöva ca 110 Cree chip för samma verkan - kostnad ca 4,5 dollar st -> 495 $. Jag är nöjd både med prestanda och prestanda/krona.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...