Gå till innehåll

Maglofsters 600 liters


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

http://www.ebay.com/itm/30-36V-6A-200-Watt-Waterproof-LED-Driver-/270887041634?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f12203a62#ht_1244wt_922 och sen 2x 50 drivers från samma ställe, men dom ligger inte uppe i shoppen nu vad jag kan se?

Jag har inte fått alla grejer än, men jag kommer slänga ihop 50W:s belysningen senast under helgen. 50W:aren blir GALET prisvärd. Man slänger ihop en komplett lampa för ca 750-800 kr. Lägger man till en 200 för en schysst lins och lim till denna tål det att jämföras med motsvarande kommersiella lösningar som ligger runt 4-6 tusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det borde bli halva styrkan på ljuset vi 3A gemfört med 6A och hälften så mycket värme....eller?

gilllar idén med chip och VGA kylare tror jag hakar på.....men ska man välja något speciel tillverare eller köpa till bästa pris?

kan detta var något ??http://www.ebay.com/itm/1pc-100W-Cool-White-20000k-SMD-High-Power-LED-100-Watt-Lamp-A-/400272456139?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d3218f9cb

Ändrat av brevix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar vara utan heatpipes och exponerad koppar. Är det så att det är ett homogent aluminiumblock så skulle jag nog överväga att borra, gänga och skruva fast chippet med ett tunt lager kylpasta. I dessa effekter är jag inte 100 på att den limmande kylpastan är tillräcklig bra. Man måste i alla fall montera under ett visst tryck. Jag har en del problem med RB 3 watt cree som jag kör i 900 mA. Jag har nu tack vare Janne68:s eminenta driverkort ställt just dem på max 80 % för att klara den långa livslängden. Bygg in det här snyggt i plexi så blir det kanon.

En liten sak man behöver tänka på när man jobbar med dessa effektleds och det är att de linser som finns är av glas och inte av plast som gäller för 3 wattarna. Är det någon skillnad - ja det är det. Glas filtrerar bort våglängderna från UV-A och neråt. Kanske också strax över. Detta innebär att de våglängder som håller sig under, låt oss säga, 430 nm försvinner. Bra eller dåligt - vet inte men det finns en del som tyder på att dessa korta våglängder kan vara aktiva våglängder för en del koraller när de väl anpassat sig. De är också sagt att dessa våglängder kan vara skadliga men med tanke på hur mycket RB utan glaslinser som finns ute så verkar inte skadan vara för stor. Jag har dock haft stora problem att få vissa koraller att anpassa sig med mitt massiva blåljuse av Ac-Rc:s chip utan glaslinser så jag kommer att göra några tester framöver där jag mycket sakta kommer att fasa upp blåljuset där jag placerat kända problemkoraller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nu inte bara Magnus som bygger på det sättet - även jag arbetar med sk "kina" LED:s. Jag har än inte hört någon som i verkligheten har haft denna typ av LED som direkt avrått någon annan från att använda dem, tvärtom. Lumen är inte intressant i dessa fall - våglängder däremot är mer intressanta och "kina" LED:en kan man ofta få med Kelvintal mella 6500 - 20 000 K. Ju högre Kelvin - desto mer blått i chippet. Jag har även några Cree och har faktiskt råkat ut för att två Cree chip gått sönder utan min medverkan medans de "kina" chip jag fått att gå sönder har jag själv dränkt!

Jag har kört "Kina" LED i ett år nu - och är väldigt nöjd. Jag har 10 watts och 30 watts. Magnus lösning med de större chippen tar helt bort värmedisk. per watt så ger alla olika chip nästan lika mycket värme. Jag har en lösning på teoretiskt 370 W uppdelat på 37 chip a 10 dollar -> ger 370 $ (tar ut ca 330 watt). Skulle behöva ca 110 Cree chip för samma verkan - kostnad ca 4,5 dollar st -> 495 $. Jag är nöjd både med prestanda och prestanda/krona.

MVH Lasse

Men man måste ju räkna med att dessa antagligen kommer ha en lägre livstid då de blir så varma i kärnan av ledden till skillnad från Cree, men 3watts har du även lite jämnare spridning vilket var en av säljpunkterna för mig :)...

Nya XT-E Ledsen kostar endast 4 dollar och med XM-L ledsen får man ut ännu lite mer för pengarna (vitt ljus)...

I slutändan handlar det om ganska lite pengar stora fördelarna med dessa ser jag som att man kan köra med dator-kylflänsar medens 100 3w leds kan vara ganska bökigt både med kablar och med kylflänsar.

Följer detta med spänning men jag är väldigt skeptisk till 100W leddar om man kör dem i full effekt. Kanske något om man har kar på högre djup än 60 men jag förblir skeptisk tills jag sett det med egna ögon :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, verkar som det är lite strul med min leverans. Jag gjorde två ordrar som blev till två paket. Den lilla ordern skickades och levererades (som vanligt) inom någon vecka. Den stora ordern skickades, men jag har efter 16 dagar (efter att paketet skickades till Sverige) ännu inte fått något. Hade grejerna fastnat i tullen hade jag hört något vid det här laget. Eftersom leveranserna brukar gå väldigt fort hörde jag redan i förr veckan av mig till AC-RC som menade att det väldigt dåliga vädret i Europa var orsaken till att jag inte fått mitt paket. Nu hörde av mig igen och fick då besked om att AC-RC nu skickar in en anmälan till posten i Hong Kong. Jag fick precis ett kvitto på denna anmälan där det står att utredningen kan ta upp till två månader. Känns sådär att jag skall ligga ute med nästa 5000kr i nästa tre månader utan att få mina varor. Så nu har jag mailat AC-RC igen och frågat vad dom har för alternativa lösningar att erbjuda. Hittar dom inte på något bra så får jag dra igång en anmälan via Ebay alt. Paypal. Men det löser sig nog, det brukar ju göra det.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 dagar tycker inte jag är någonting faktiskt :-) Ge det lite mer tid så fixar det sig nog. Jag fick vänta nästan tre månader en gång på en pump. Lustigt nog så skicka jag ett mail och fråga var den kunde vara dagen innan den kom fram, haha. Ibland blir det dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är flygfrakt. Enligt trackingen har det lämnat Hong Kong. Men man kan nog inte lita på den riktigt, är 10 dagar sedan jag hämtade ut det första paketet och det står fortfarande som "in transit" istället för levererat. På paypal står iofs båda som levererade.

16 dagar, ingenting? Att flygfrakt från Hong Kong till Stockholm och sen med post till mig i Stockholm skulle ta 16 dagar tycker jag låter mycket. Enligt min erfarenhet är det ca 10 dagar längre än deras normala lev tid. Vet iofs inte hur många gånger du beställt från dom? Tycker det är bättre att kolla upp ordentligt direkt än att det blir liggande någonstans. Sen är det lite grejen i sig, betalar man för flygfrakt och rek. så ska det funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det inte är något att oroa sig över, även om jag förstår din oro. Det är sent men jag tror inte hoppet är ute ännu.

Jag brukar inte handla från AC-RC regelbundet men jag har handlat många paket från japan och HK genom åren och det har hänt ganska ofta att paketen blir mer sena än man önskar med vanlig air-mail. Jag tror du har lite otur bara. Men du får ju agera så som du anser är korrekt, givetvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, jag är inte ett dugg oroad. I värsta fall kör man en dispute genom Paypal så får man pengarna tillbaka. Jag vill ha mina grejor bara. Då får man ta tag i det helt enkelt. Efter lite pusslande från Hong Kong postens sida har dom iaf fått fram flightnumren, tydligen skall det ha gått HKG-BKK-CPH-ARN vilket ger en del utrymme för strul. Men det har gått genom Thai / SAS hela vägen och dom brukar kunna skramla fram det mesta i form av dokumentation, iaf har dom gjort det tidigare när dom tappat bort prylar för mig.

En intressant grej dock är att en mycket god vän till mig just nu är i Hong Kong (han driver import/exportfirma där) och han har hittat ett ställe man kan köpa dessa dioder för mindre än halva priset. Dock i lite större volymer. Men han skulle undersöka lite vidare vad som gällde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...