Gå till innehåll

Maglofsters 600 liters


Maglofster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 324
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sitter och funderar på om jag ska slänga i sand i varje fall och funderar på vilken sort. Har provat Preis "Bora Bora" som är 0,5-1,25 mm i mitt Elos. Väldigt schysst men drar man på mycket med pumparna rör den sig lite för mycket. Nån som har tips på liknande, kanske något större?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har som sagt tänkt att testa detta med ATS. Algae Turf Scrubber. Ett experiment helt enkelt. Jag kommer dokumentera framgångar och motgångar i denna tråd.

En del beskriver ATS som något man redan testat på 70-80-talet med dåligt resultat. Andra beskriver det som det bästa som hänt någonsin. Allt som oftast blåser det också upp till "krig" mellan dom som förespråkar starka skummare och dom som tycker att skummare tar bort bra korallmat. Jag kommer köra både med skummare och mitt lilla scrubberexperiment vilket också skall fungera bra enligt många. I vilket fall som helst är teorin inte ny, dock har "reglerna" skrivits om lite, vilket skedde 2008 ungefär. Följer man dessa enkla grundregler utlovas bra resultat. Grunden är man leder vatten över scrubbermediat i sumpen samtidigt som man belyser detta, då växer alger som konsumerar N & P. Varje vecka skördas sedan algerna. Dessutom skall det tydligen vara sjuhelsikes odlingslåda för olika Copepods. Nedan recept är saxat från siten www.algaescrubber.net:

Scrubber Quick Guideline:

0.13 actual (not equivalent) fluorescent watts per liter MINIMUM.

0.26 actual (not equivalent) fluorescent watts per liter for HIGH filtering.

1.64 square cm of screen per liter, with bulbs on BOTH sides

3.38 square cm of screen per gallon, if vertical but lit on just ONE side.

6.56 square inches of screen per liter, if HORIZONTAL.

0,4 actual (not equivalent) fluorescent watts per liter if HORIZONTAL.

18 hours of lights ON, and 6 hours of lights OFF, each day.

Flow is 24 hours, and is at least 60 L/H per cm of width of screen, EVEN IF one sided.

Very rough screen made of roughed-up-like-a-cactus plastic canvas.

Clean algae off of screen every SEVEN (7) days NO MATTER WHAT YOU THINK.

Jag har valt att köra en ensidig scrubber, detta för att passa bra i min sump. Jag kör 0,24 W per liter, d.v.s högkapacitets-scrubbning. Jag kör 3,3 cm2/liter yta att scrubba på. Viktigt är att man i konstruktionen inte väljer för grova rör. 16/20 är bra. En annan sak är själva mediat som algerna skall växa på, det måste (i princip) vara Plastcanvas, sånt som man broderar korsstygn på.. Finns i sybehörsaffärer. Själva canvasen gör man sedan så sträv man kan genom att dra med en hålsåg (för hand utan borr) över hela ytan.

Jag är nu inne på design 2.0 i denna enkla DIY. De flesta lite mer avancerade modeller har skydd runt om i akryl. Jag har byggt några sådana också, men testar denna variant då det ändå inte skvätter nämnvärt + att man får bättre kylning. Själva mediet (plastcanvas) bör räcka ända ner under sumpens vattennivå för att minimera ljudet. Gör man så är det hela tystare än skummaren.

Påstådda effekter vid scrubbning:

* Tar ner N & P snabbt och säkert till nästan nollnivåer - Man kan mata mer

* Lämnar kvar små matpartiklar till korallerna (bara om man inte kör en skummare)

* Perfekt odlingsbas för Copepods - bra om man har Mandariner eller liknande

* Fungerar som en kylare (samma funktion som en fläkt mot ytan)

* Kraftig minskning av alger i akvariet (dom växer ju på mediat nu istället) - Positivt för de flesta, men tänk på algätarna!

* Kraftigt ökad syrenivå i akvariet

* Stabilare PH - man kör 18 timmar belysning på omvänd cykel mot akvariets belysning

post-5179-1446892151448_thumb.jpg

6x24W CPL IP54 Arbetslampor från Jula.

post-5179-14468921514575_thumb.jpg

Lyser på ganska bra. Här kommer det snart vara grönt. Eller ja, snart och snart.. Gäller ju att få lite belastning på burken först.

post-5179-14468921514992_thumb.jpg

Såhär kan det se ut när man fått fart på det hela. Bilden är lånad från denna tråd: http://www.algaescrubber.net/forums/viewtopic.php?f=2&t=901&start=30

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan i nödfall hoppa över en veckas skörd, men längre än så så får man garanterat problem och man kan inte köra 2-veckors hela tiden. 7 dagar är det som gäller.

Det som händer om man inte skördar är att Copepodsen växer till sig och börjar käka alger på allvar och då ramlar algerna av från mediat. Därför ska man skölja med färskvatten varje gång man rensar så att man dödar podsen. Eller så kan man (som jag tänker) doppa nätet i huvudkaret och mata fiskarna med levande podsbabys :) Efter det rensar man och sköljer som vanligt.

För att göra det enkelt att rensa har jag satt snabbkoppling så att det max tar 10 sekunder att få loss röret med mediat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, därför kör jag 6 st 12v fläktar som ventilerar sumpen. Kommer även köra en Grotech / perfect reef - Kylfläkt mot ytan på burken de timmar MH:n är på. Just nu ligger tempen på 25 (med en innertemp i kåken på 23-24 då solen legat på hela dagen idag), men då ska det till 300W belysning till. Sen är själva ATS:en en bra kylare. Funkar enligt samma princip som en fläkt mot ytan. Däremot kommer det dunsta bra, så jag lär få fylla mycket vatten för att kompensera. Blir det för varmt under sommaren så har jag en 600W Arcadia kylare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hajar! :) MEN.. Den bästa typen av scrubber är egentligen en man sätter ovanpå karet. :) Då rinner nämligen alla podsbebisar ner i karet och scrubber blir en levande foderkultur som leverar dygnet runt rakt ner i burken. :)

Ett sådant vattenfall skulle kräva alldeles för omfattande regeringsförhandlingar för att det ens ska vara värt att börja fundera på en sådan proposition :)

Jag har dock visat HSB var en 200*60*60 skulle passa fint, så förhandlingarna har börjat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir klart fokus på SPS. Kanske lite LPS. Inga skivor eller knappar. Har bestämt mig för att flytta över alla SPS:er från mina andra burkar (i lugn och ro, sakta sakta). Sen blir det nog mer mixat i mitt Elos, mjukt, skivisar, knappar, anemoner LPS etc.

Första fisken, vet inte än :) Något billigt och tåligt, typ Chromis eller så. Har några Clowner också som kanske får ta premiärturen. Men annars är det väl städpatrull som antagligen blir första levande om man inte räknar bakterierna såklart :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, jag hade tänkt mig att skicka i lite levande nu till helgen, men eftersom vattnet fortfarande är lite grumligt och jag inte vet orsaken så blir det till att vänta lite. Har en teori om att det skulle kunna vara mina biopellets, men jag är osäker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...