Vandal Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Då har man börjat på nästa galenskap då... hade ett tomt kubkar i hallen som gått som guppyodling innan... skar ner det till det här projektet...Karet kommer ha bottenmåtten 60x60 cm... höjden blir ca 30 cm... sump med hävertsystem blir det och här kommer jag köra med biopellets och skummare... målet med karet är koraller och annat som gillar mycket ljus... återkommer till ljusbygget senare... idag har jag skurit glas och lyckats få rent från silikon... limning blir nästa projekt... Ljus: 150w MH+ 2x55w PCEgenbyggt BioPelletsfilter, återkommer i senare inlägg...Skummare: Skimm 400 driven med Eheim 1250, kommer antagligen modda den till mesh/needlewheel senareReturpump: Hagen Powerhead 901 (3700l/t)Cirkulation: 2x Koralia 2Botten kommer jag försöka täcka med död sten och köra med väldigt lite sand...
Vandal Postat 14 februari 2011 Författare Postat 14 februari 2011 Då var det limmat då... som ni ser är det viktigt med rätt verktyg... gaffatejp, aceton, silikon och espresso... själva limmandet ska gå fort så inte silikonet hinner få nån hinna... karet tog runt 8 minuter, innerfogar 2...Edit, Ja, det syns att det är beg-glas... Nej, jag bryr mig inte...
Eldy Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 (ändrat) Stiligt Skall bli kul att följa detta bygge.Är det du som har borrat i glaset, och hur är det tänkt att avrinningen skall ske?Ser ut som hålen sitter ganska mitt i botten, därav min fråga hur du tänkt med avrinningen. Ändrat 14 februari 2011 av Eldy Katt på tangentbordet
blackizzz Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 Ser bra ut! Fogarna blev ju finfina =) tvättade du glasen noga innan du siliconade? så att det blir bra fästyta menar jag.
Vandal Postat 14 februari 2011 Författare Postat 14 februari 2011 Ser bra ut! Fogarna blev ju finfina =) tvättade du glasen noga innan du siliconade? så att det blir bra fästyta menar jag.Gått loss med rakblad och fått bort varenda liten silikonfläck... sedan diska rutan och torka den... precis innan limningen tvätt med aceton... lär hålla...
Vandal Postat 14 februari 2011 Författare Postat 14 februari 2011 Stiligt Skall bli kul att följa detta bygge.Är det du som har borrat i glaset, och hur är det tänkt att avrinningen skall ske?Ser ut som hålen sitter ganska mitt i botten, därav min fråga hur du tänkt med avrinningen.Hålen i mitten limmade jag nyss igen... de satt där som koppling till ytterfilter i sötvattenskaret... jag kommer borra längre bak istället...glasrutan som ligger över hålen kan jag ta bort igen om jag skulle känna för en closed loop i framtiden...
Vandal Postat 15 februari 2011 Författare Postat 15 februari 2011 nu är akvariet flyttat till sin gamla ställning... väntar tills imorgon med att provfylla det...
Vandal Postat 16 februari 2011 Författare Postat 16 februari 2011 de ringde från jobbet... ska ut på sjön resten av veckan... känns som härdningen är klar när jag kommer hem igen =)
Laggeman Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Hehe, får hoppas du kan fortsätta så fort du kommer hem igen.
Vandal Postat 16 februari 2011 Författare Postat 16 februari 2011 hade jag inte haft en inneboende hade det varit praktiskt att ställa karet i duschen och fylla upp det för att testa täthet... men tror inte han blir så glad om han inte kan duscha på 5 dar...
Vandal Postat 16 februari 2011 Författare Postat 16 februari 2011 60x60x30 badkar?B!han hade ju iallafall blivit förvånad... men golvet därinne är så ojämt att jag behöver sätta karet på ställning och isåfall slår man nog i taket också... =D
Reuben Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Spännande! Måste få komma förbi igen när den börjar ta form!
Vandal Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Nu har man gått av båten för den här gången... en vecka till nästa gång.... idag kollar jag huruvida karet är tätt... dvs, jag har belamrat duschrummet... ställningsbyggandet har tagit fart... men jag saknar en del aluminium, får gå upp på vinden och rota en sväng sen...
Vandal Postat 21 februari 2011 Författare Postat 21 februari 2011 Jag hatar mig själv lite just nu... det testade och mycket täta akvariet tömde jag i duschen...När jag ska bära ut det råkar jag slå i botten i handfatet och spräcka den... Det här projektet avslutas innan det påbörjats =(
Maglofster Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Fy vad tråkigt. Har gjort liknande saker själv..
Reuben Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 ne fy fan va surt ... inte värt att köpa en 60x60 skiva eller tappade du lusten?
Adrenalized Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 ouch... !! knäck en kall och räkna till 10,, tråkigt när sånt händer =(
Edward Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Usch lider med dig, Vet hur det känns. tappade för ett par år sedan min nyinköpta 250l sump i trapphuset.
-=Mr_B=- Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Jag hatar mig själv lite just nu... det testade och mycket täta akvariet tömde jag i duschen...När jag ska bära ut det råkar jag slå i botten i handfatet och spräcka den... Det här projektet avslutas innan det påbörjats =(Fan. Glasmästare i närheten? Snacka vänligt, och se om det inte räcker med ett kaffebröd för att få en ny glasbit?B!
Reuben Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 annars kostar det inte mer än några hundra lappar
56ovwal Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 Hittade denna tråden nyss och tänkte att det måste vara detta kar som varit inspirationskälla: http://www.nano-reef.com/featured/?tank=34Om inte så har du nu en anledning få ihop ditt kar igen Mitt personliga favoritkar!!Har du vägarna förbi Malmö i det närmsta så tror jag mig ha en lämplig glasbit att bidra med... Tror t.o.m. jag har glas till ett helt nytt kar, om inte annat kan jag nog ordna det.
Vandal Postat 22 februari 2011 Författare Postat 22 februari 2011 http://designandreef.blogspot.com/search/label/Nano%20Project?updated-max=2009-01-16T04%3A35%3A00-08%3A00&max-results=20där var min inspirationskälla... funderar på om man ska bygga ny botten... men den blir isåfall av 2st 30x60 plattor och en slan i mitten... men jag tror att det blir nåt annat projekt... hittar jag en glasskiva i lagom size har jag ju kvar resten och kan bygga igen...
Rekommenderade inlägg