Gå till innehåll

Nytt kar! Vandalens Shallow Reef...


Vandal

Rekommenderade inlägg

Då har man börjat på nästa galenskap då...

hade ett tomt kubkar i hallen som gått som guppyodling innan... skar ner det till det här projektet...

Karet kommer ha bottenmåtten 60x60 cm... höjden blir ca 30 cm... sump med hävertsystem blir det och här kommer jag köra med biopellets och skummare...

målet med karet är koraller och annat som gillar mycket ljus... återkommer till ljusbygget senare...

idag har jag skurit glas och lyckats få rent från silikon... limning blir nästa projekt...

Ljus: 150w MH+ 2x55w PC

Egenbyggt BioPelletsfilter, återkommer i senare inlägg...

Skummare: Skimm 400 driven med Eheim 1250, kommer antagligen modda den till mesh/needlewheel senare

Returpump: Hagen Powerhead 901 (3700l/t)

Cirkulation: 2x Koralia 2

Botten kommer jag försöka täcka med död sten och köra med väldigt lite sand...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det limmat då... som ni ser är det viktigt med rätt verktyg... gaffatejp, aceton, silikon och espresso...

själva limmandet ska gå fort så inte silikonet hinner få nån hinna... karet tog runt 8 minuter, innerfogar 2...

Edit, Ja, det syns att det är beg-glas... Nej, jag bryr mig inte...

post-2947-14468921364024_thumb.jpg

post-2947-14468921364226_thumb.jpg

post-2947-14468921364418_thumb.jpg

post-2947-14468921364602_thumb.jpg

post-2947-14468921364788_thumb.jpg

post-2947-14468921365003_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stiligt :)

Skall bli kul att följa detta bygge.

Är det du som har borrat i glaset, och hur är det tänkt att avrinningen skall ske?

Ser ut som hålen sitter ganska mitt i botten, därav min fråga hur du tänkt med avrinningen.

Ändrat av Eldy
Katt på tangentbordet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut! Fogarna blev ju finfina =) tvättade du glasen noga innan du siliconade? så att det blir bra fästyta menar jag.

Gått loss med rakblad och fått bort varenda liten silikonfläck... sedan diska rutan och torka den... precis innan limningen tvätt med aceton... lär hålla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stiligt :)

Skall bli kul att följa detta bygge.

Är det du som har borrat i glaset, och hur är det tänkt att avrinningen skall ske?

Ser ut som hålen sitter ganska mitt i botten, därav min fråga hur du tänkt med avrinningen.

Hålen i mitten limmade jag nyss igen... de satt där som koppling till ytterfilter i sötvattenskaret... jag kommer borra längre bak istället...

glasrutan som ligger över hålen kan jag ta bort igen om jag skulle känna för en closed loop i framtiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man gått av båten för den här gången... en vecka till nästa gång....

idag kollar jag huruvida karet är tätt... dvs, jag har belamrat duschrummet...

ställningsbyggandet har tagit fart... men jag saknar en del aluminium, får gå upp på vinden och rota en sväng sen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hatar mig själv lite just nu...

det testade och mycket täta akvariet tömde jag i duschen...

När jag ska bära ut det råkar jag slå i botten i handfatet och spräcka den...

Det här projektet avslutas innan det påbörjats =(

Fan. Glasmästare i närheten? Snacka vänligt, och se om det inte räcker med ett kaffebröd för att få en ny glasbit?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna tråden nyss och tänkte att det måste vara detta kar som varit inspirationskälla: http://www.nano-reef.com/featured/?tank=34

Om inte så har du nu en anledning få ihop ditt kar igen :) Mitt personliga favoritkar!!

Har du vägarna förbi Malmö i det närmsta så tror jag mig ha en lämplig glasbit att bidra med... Tror t.o.m. jag har glas till ett helt nytt kar, om inte annat kan jag nog ordna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://designandreef.blogspot.com/search/label/Nano%20Project?updated-max=2009-01-16T04%3A35%3A00-08%3A00&max-results=20

där var min inspirationskälla...

funderar på om man ska bygga ny botten... men den blir isåfall av 2st 30x60 plattor och en slan i mitten... men jag tror att det blir nåt annat projekt... hittar jag en glasskiva i lagom size har jag ju kvar resten och kan bygga igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...