Gå till innehåll

Planering av sump, önskar råd :)


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ville planera en sump till ett akvarie på 230 cm, 60 cm djup och 65 cm högt.

Jag funderade på att ha en osmosdel som man även kan använda till vattenbyte på 10 %.

Returdelen är ca. 70 cm bred, och 48 cm djup, och höjd på ca 22 cm på bafflen.

Osmosfacket är ca. 50cm brett, 48 cm djup, ca, 55 cm tills det rinner över till delen med returpumpen.

Hela sumpen är ca. 145 cm brett.

Ser det rätt ut? eller har jag missat något?

post-4913-1446892138588_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat själv bubbelfelan första glaset på botten sen up sen botten igen, då är första glaset som bestämmer vattebdjup.

Om du ska nu köra pellets. Kankse ska du byta plats på skummaren och reaktorn. Bäst att ha biopellets innan skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag har filosoferat lite över är avstånd mellan glasskivorna i bubbelfällan; Borde man inte ha ganska brett mellan glasen där vattnet strömmar neråt, så att man får så långsam hastighet som möjligt på det vattnet så att bubblor kan stiga upp mot den nedåtgående strömmen? Annars drar man ju bara ner bubblorna igenom fällan.

Finns säkert en fin formel som någon sitter på där sumpens bredd, returpumpens kapacitet och vattnets salthalt ger ett minsta baffel-avstånd för att inte suga ner bubblor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag TROR att man riskerar att få fler bubblor med sig till bubbelfällan om man har första baffeln till att suga i sig ytvatten. Har man även så att skummaren tar vatten i första facket inbillar jag mig även att det ökar effektiviteten för att bli av med den oljiga filmen på ytan, eftersom den inte kan smita över kanten och ned genom bubbelfällan. Det krävs dock genast att returvattnet bryter ytfilmen och transporterar ned den så att skummaren får tag i den, annars får man nog en rätt äcklig hinna i den kammarn efter ett tag.

Om biopellets reaktorn och skummaren delar på kammare tror jag inte det spelar så stor roll vilken som står var i kammaren, en slang / rörstump på reaktorns output till skummarens insug är lätt ordnat om man är känslig.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det, det ger en väldigt klar bild av baffel delen faktiskt.

Sedan kan man även lägga lite filtervadd/svamp på mitten baffeln för att veta att allt vatten passerar. Vad tycks om dessa svampar?

Och biobollar i ett fack? något att ha? eller räcker det med en enkel design som först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biofilter i all ära, men de har inte i bubbelfällan att göra. Det är min åsikt.

Det går utmärkt att ha mekaniska/bio-filter (biobollar/filtermatta) men man bör veta vad man gör. I det fallet man eftersöker den mekaniska filtreringen ska filtermattan rengöras regelbundet, nästan dagligen. Och eftersöker man den biologiska filterfunktionen bör man läsa in sig på dess för och nackdelar, och därefter ta ett beslut.

Oavsett, tror jag det är olämpligt med ett biofilter efter / i samband med ett biopellet filter.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh, just det pelletsen igen. Det är lite annorlunda tänk då kanske också.

Men då är det bästa att satsa på en ordentlig skummare iaf. för det lär behövas.

Kanske skickar ritningen till den som ev. skall bygga så får vi se om det håller ifall returpump strejkar etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns mina tankar, när jag gjorde min sump. Kanske det kan inspirera?

http://www.pny.se/akvarium/saltvattensakvarium_teknik.html#Sump

Det är inte mycket jag hade gjort annorlunda idag om jag fått göra om den, men det är några små detaljer som kunnat vara lite bättre... Dessa är att jag hade kunnat skippa kyldelen, den använder jag inte. Jag hade också kunnat göra returdelen en liten aning större så den hade rymt allt vatten som kommer ned i akvariet när man stänger av returpumpen. Som det är idag höjs vattennivån där skummaren står om man stänger av returpumpen, så det finns viss risk att skummaren hinner börja svämma över innan nivån går tillbaka till normalt efter ett strömavbrott. Nu har jag ytterst sällan strömavbrott så det spelar ingen roll i praktiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan utväkla en sump på många olika sätt.. så här ser min ut.. har ett fraggkar i min också som jag matar med returpumpen. det är facket som är framför skummaren..

kanske blir en algsoppa av det också.. sen finns det mycket plats för biofilter och dyligt i det storafacket där returpumpen sitter.

Peter du måste ha den största sumpen om man tittar på hur många liter du har i det men du får inte plats med så mycket teknik i den. vet att du har allt utanför men det är ju en liten risk om nått rör skulle gå sönder.

funkar det bra att göra vattenbyta i det föresten? jag funderar på att göra nått liknande fast i ett separet kar brevid sumpen..

post-4122-14468921386411_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina ideér här.

Det som är viktigt för mig är säkerhet. Att allt vatten kan tas emot av sumpen,

samt att läckor, skvätt etc. kan stanna i sumpen tack :)

Därav den högre bakre delen. Returdelen måste kunna ta allt vatten ifall returpumpen stängs av. Vill ha så stabilt som möjligt för skummarens skull.

Sedan gällande sten, jag vet att man kan ha lite extra LS, men det blir ju ändå lite små grus och skräp som eventuellt kan haverera pumpen till skummaren.

Tjänar man så himla mycket på dessa bumlingar i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade ls i min sump förut. om man har plast över så kan man ha en hög med sten. det är ju ett bra hem för lite djur i sumpen. det finns ju mat som behöver ätas upp i sumpen med.. det är ju inget måste för djur i sumpen kommer du få iallafall.. det kan vara rätt bra att kunna suga ut allt skit i sumpen vid vattenbyte. det brukar hamna en hel del på botten.. lättare utan ls i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe med returdelen menade tyvärr ink returacket tror jag. Alltså även där skummaren står..

är inte vid datorn, men det är nog returfacket som spökar.

Skall nog istället ha ett större returfack iaf. och ha en del teknik där, utan att göra bubblor förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...