Tigger Postat 9 oktober 2011 Författare Postat 9 oktober 2011 har förresten också en del jod i vattnet för knapparnas skull...
saltstoffe Postat 14 november 2011 Postat 14 november 2011 håller med alla andra ser riktigt snyggt ut allt funkar som de ska???
Daniell523 Postat 14 november 2011 Postat 14 november 2011 Otroligt Vackert och fin placering.Ser fram emot fler uppdateringar.Lycka till...Dani
Nordin Postat 14 november 2011 Postat 14 november 2011 Jäkligt fränt akvarium, snyggt är det oxå!. Mer bilder tack!
Tigger Postat 17 november 2011 Författare Postat 17 november 2011 Inte så roligt, men karet i övrigt verkar ha klarat sig...
Tigger Postat 18 november 2011 Författare Postat 18 november 2011 Anemonen var för svårt skadad för att jag skulle våga sätta tillbaks honom. Är osäker på om han verkligen var i livet när jag lirkade loss honom. (Satte honom i en skål med pumpen och hoppades att han själv skulle ta sig loss, men det hände inget på tre timmar.)De lila trådalgerna har nästan försvunnit- Jag började koka sanden jag damsög upp innan jag häller tillbaks den. Tidigare sköljde bara - vilket förmodligen var korkat:smiley22: Annars tycker jag att karet börjar bli stabilare och att det sakta går åt rätt håll. Men jag har inte så höga mål när det gäller mitt kar. För mig är prio ett; att det är så enkelt som möjligt. Men med den pelaren att stå på försöker jag utforska var en lämplig nivå kan vara.
Tigger Postat 18 november 2011 Författare Postat 18 november 2011 Det största upplevda bakslaget var en massdöd av småräkor. Redan efter ett par månader från att jag planterat de första levande stenarna fick jag tusentals småräkor som hade förökat sig naturligt. Det var fascinerande att stå och titta på kvällarna när de kom fram. På de bästa platserna myllrade det som en myrstack och på två väl skyddade ställen kunde jag alltid hitta yngel som simmade omkring.I vilket fall dog de flesta för två månader sedan - jag antar att de nådde sitt populations tak - och dog av svält eller kanske någon sjukdom... i dag har jag bara några hundra men de tar sig. Är det kanske vanligt att populationen svänger så i början? </SPAN>
Tigger Postat 2 januari 2012 Författare Postat 2 januari 2012 Såg när en av mina pepparmintsräkor släppte sina yngel nyårsafton!! Som en raket upptill ytan för att sen lika snabbt simma ner och gömma sig igen:) och vips så var det ett par hundra frisvävande räkyngel som karets rovdjur kunde festa loss på... men några måste ha klarat sig. Såg också en ganska liten pepparmintsräka som måste tillhöra en tidigare kull.
Andy88 Postat 2 januari 2012 Postat 2 januari 2012 Häftigt att få se något sådant när det väl händer. Har du lite nya bilder på baljan att visa upp. Snart 2 månader har gått utan bild. /André
Tigger Postat 5 februari 2012 Författare Postat 5 februari 2012 Ursäkta mitt sena svar. Har försökt ta lite bilder men får inget som är roligt att visa. Tror jag ska låna en bättre kamera vid nästa försök.Som substitut får ni titta på lite film i stället.
Hirez Postat 5 februari 2012 Postat 5 februari 2012 Väldigt snyggt.Scapen är orginell! Kanske skall köra med lite ardex själv hehe.. eller upplevde mycket silikat just från cementen?
Tigger Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 Detta är mitt första akvarie och vet inte hur jag skulle märka att silikatvärdena är höga eftersom det inte finns några tester som jag kan köpa som mäter de halterna. (Rätta mig om jag har fel). Sen kör jag bara med vanligt kravatten, skummare och UV så jag har antagligen flera andra höga värden som inte är direkt önskvärda;-) Ardex r45 har jag dock blivit tipsad från zoo affär och är märkt att den har låga utsläpp.
knabbuziak Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Silikat-tester brukar man kunna hitta överallt där man hittar tester för saltvatten.Vilka tester brukar du ta/har du?
Tigger Postat 8 februari 2012 Författare Postat 8 februari 2012 Mg, KH, Ca, I2 mäter jag fortfarande regelbundet. PO4, PH, NO3 & NO2 tar jag när jag misstänker avvikelse eftersom de har varit stabila länge. Fabrikatet på testerna är salifert förutom på Mg som är Red Sea
knabbuziak Postat 8 februari 2012 Postat 8 februari 2012 Vad är I2???Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
NiXoN Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 I2=jod, brukar själv inte testa så ofta men det händer.Karet i sig är väldigt lovande, det jag saknar är lite koraller //NiXoN
Andy88 Postat 9 februari 2012 Postat 9 februari 2012 Tjusigt men håller med Nixon lite. Saknar lite koraller och även några firrar. /André
Laggeman Postat 10 februari 2012 Postat 10 februari 2012 Hur har det gått med dina trådalger du snackade om tidigare i tråden?
Tigger Postat 11 februari 2012 Författare Postat 11 februari 2012 (ändrat) Instämmer helt det ska in mycket mer. Jag hoppas rätt mycket på spridning av några lila och oranga kinaknappar som jag spritt lite i karet. Jag tänkte först se om jag kan få fin tillväxt på de koraller jag har och sen ta in fler som trivs i den miljön. Jag mäter fortfarande ganska mycket eftersom jag inte har någon riktig känsla för karet än. Jag ska köpa silikat test i morgon, kan hända att det visar något. De lila tråd algerna som jag hade problem med har i princip försvunnit jag har nog dammsugit en gång till sedan jag skrev om dem senast. Sen har jag även andra fulalger som jag tycker är ok eftersom spridningen är kontrollerbar. Ändrat 11 februari 2012 av Tigger
Tigger Postat 8 maj 2012 Författare Postat 8 maj 2012 Min sjöborre släpper ut vit vätska. Vad är det?Det har blivit ganska omfattande.Vattnet är mjölkigt...
Lunka Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Är inte säker på vad det är men min har gjort det när den varit stressad ( tror jag ). När jag rotat kring i karet i närheten av den eller ngn gång vid vattenbyte. Men det har försvunnit rätt fortSent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Postat 8 maj 2012 Postat 8 maj 2012 Det där ser ut som könsprodukter - har du fler borrar i karet?MVH Lasse
Rekommenderade inlägg