Gå till innehåll

Bara saltvattensakvarium


Tigger

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Anemonen var för svårt skadad för att jag skulle våga sätta tillbaks honom. Är osäker på om han verkligen var i livet när jag lirkade loss honom. (Satte honom i en skål med pumpen och hoppades att han själv skulle ta sig loss, men det hände inget på tre timmar.)

De lila trådalgerna har nästan försvunnit- Jag började koka sanden jag damsög upp innan jag häller tillbaks den. Tidigare sköljde bara - vilket förmodligen var korkat:smiley22:

Annars tycker jag att karet börjar bli stabilare och att det sakta går åt rätt håll. Men jag har inte så höga mål när det gäller mitt kar. För mig är prio ett; att det är så enkelt som möjligt. Men med den pelaren att stå på försöker jag utforska var en lämplig nivå kan vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det största upplevda bakslaget var en massdöd av småräkor. Redan efter ett par månader från att jag planterat de första levande stenarna fick jag tusentals småräkor som hade förökat sig naturligt. Det var fascinerande att stå och titta på kvällarna när de kom fram. På de bästa platserna myllrade det som en myrstack och på två väl skyddade ställen kunde jag alltid hitta yngel som simmade omkring.

I vilket fall dog de flesta för två månader sedan - jag antar att de nådde sitt populations tak - och dog av svält eller kanske någon sjukdom... i dag har jag bara några hundra men de tar sig. Är det kanske vanligt att populationen svänger så i början?

</SPAN>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såg när en av mina pepparmintsräkor släppte sina yngel nyårsafton!! Som en raket upptill ytan för att sen lika snabbt simma ner och gömma sig igen:) och vips så var det ett par hundra frisvävande räkyngel som karets rovdjur kunde festa loss på... men några måste ha klarat sig. Såg också en ganska liten pepparmintsräka som måste tillhöra en tidigare kull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Detta är mitt första akvarie och vet inte hur jag skulle märka att silikatvärdena är höga eftersom det inte finns några tester som jag kan köpa som mäter de halterna. (Rätta mig om jag har fel). Sen kör jag bara med vanligt kravatten, skummare och UV så jag har antagligen flera andra höga värden som inte är direkt önskvärda;-) Ardex r45 har jag dock blivit tipsad från zoo affär och är märkt att den har låga utsläpp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer helt det ska in mycket mer. Jag hoppas rätt mycket på spridning av några lila och oranga kinaknappar som jag spritt lite i karet. Jag tänkte först se om jag kan få fin tillväxt på de koraller jag har och sen ta in fler som trivs i den miljön. Jag mäter fortfarande ganska mycket eftersom jag inte har någon riktig känsla för karet än. Jag ska köpa silikat test i morgon, kan hända att det visar något. De lila tråd algerna som jag hade problem med har i princip försvunnit jag har nog dammsugit en gång till sedan jag skrev om dem senast. Sen har jag även andra fulalger som jag tycker är ok eftersom spridningen är kontrollerbar.

Ändrat av Tigger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Är inte säker på vad det är men min har gjort det när den varit stressad ( tror jag ). När jag rotat kring i karet i närheten av den eller ngn gång vid vattenbyte. Men det har försvunnit rätt fort

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...