Gå till innehåll

Bara saltvattensakvarium


Tigger

Rekommenderade inlägg

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Jag har en liten lucka (egentligen infällt eluttagskåpa) på sidan. Annars är tre av "väggarna" ovanför akvariet avtagbara, men det är inte så lätt som att bara öppna luckan så de kommer bara plockas ner vid behov. T.ex. när jag fyller på mat.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Bifogar även de mätvärden jag har.<o:p></o:p>

post-2795-14468922189369_thumb.jpg

Akvariet.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kommer nog inte göra så mycket mer med akvariet på några månader så jag kastar in de senaste fotona. (Sen sitter jag antagligen i samma träsk som många andra glada amatörer; att bilderna suger jämfört med hur det egentligen ser ut.)

Funderade åxå lite på vad NiXoN</SPAN> skrev... och om det är något ARDEX 45 (http://www.ardex.se/upl/files/5321.pdf) släpper som kommer hindra korallerna kan man nog inte se det i de mätvärden jag mäter utan är förmodligen andra ämnen som man skulle behöva mäta. Jag har säkert 10 kg Ardex 45... det säkraste för dig om du är sugen på att använda stora mängder är nog att avvakta ett år och fråga igen.

Tack för alla peppande kommentarer förresten.:) </SPAN>

post-2795-14468922241918_thumb.jpg

post-2795-14468922242112_thumb.jpg

post-2795-14468922242283_thumb.jpg

post-2795-1446892224245_thumb.jpg

post-2795-14468922242604_thumb.jpg

post-2795-14468922242761_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt hundra på vad som kan hända men vill minnas att Laggeman eller någon annan hade en bakgrund med ardex som spökade lite vad jag förstod.

Kan tänka mig att de släpper lite silikater o fosfat att börjas med åtminstone men så är det även om du köper kommersiell revkeramik.

Att de skulle påverka korallerna är helt möjligt men det är nog SPSér som är känsligare, prova med enstaka små fraggar att börjas med så ser du hur det går(får lite indikation på när de börjar se bra ut).

Jag använder mig lite av en Tenuis Acropora för att ha koll på vattenvärden, när den är nöjd så blir den ljus överlag förutom i topparna som är klarblåa.

Den verkar relativt tålig och brukar mest bara bli lite brunare och sakta in tillväxten om det finns för mycket näring i karet.http://se.reeflex.net/tiere/602_Acropora_tenuis.htm

Snyggt gjort med exell-fil för vattenvärden, det blir lättare o spåra ändringar då...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hur går det med karet Stefan?

Tillägg: Läste just att du har i Ardex 45 i karet, jag hade det i mitt Deltec med, gjorde hela bakgrunden av det.

För mig funkade det inte särskilt bra, bakgrunden som sådan blev beväxt med kalkalger, men övrig sten och även sanden fick en beläggning med kiselalger/andra fulalger som jag inte blev av med förrens jag bytte kar. Jag har fortfarande en hel del sten kvar sen det karet, men inga kiselalger finns kvar.

Nu har du rätt mycket mindre av denna varan i ditt kar, men den kan likväl släppa silikat så om du har möjlighet så sätt i ett litet filter i sumpen med silikatabsorber så slipper du nog en del bekymmer iaf. Lycka till!

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för peppandet. Karet tuffar på. Har lite problem med lila trådalger som jag de senaste veckorna plockat bor mekaniskt 1gång i veckan. Köpte dock i dag flytande filtermedium som ska binda lite onyttigheter i vattnet och ta med det till skummaren. Använder ej osmos... så det är säkert en bidragande faktor.

post-2795-14468923075959_thumb.jpg

post-2795-14468923076152_thumb.jpg

post-2795-14468923076341_thumb.jpg

post-2795-14468923076523_thumb.jpg

post-2795-14468923076707_thumb.jpg

post-2795-14468923076884_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...