Gå till innehåll

Hjälp med magnesium & calcium!!!


Nybörjare79

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt ett rsm130 som jag först fyllde med kranvatten och blandade salt i vattnet så jag ligger på ett värde på 1,24 nu, sen använde jag tester för magnesium och calcium som visade att jag hade typ noll i värde på båda 2! nu har jag försökt tillsätta både Ca och Mg men tycker inte värdena ändras nåt!! Använder Calcium pro från grotech och där står det tex att ett mått ca 10gr ska höja calciumvärdet med 18mg/ 100 liter. Och så har jag läst att man inte får höja med mer än 10 ppm Ca om dagen stämmer det?? Och testerna jag använder heter Salifert och jag tycker dom är väldigt omständiga, finns det bättre tester?? Digitala mätare?? Tacksam för svar..

Och hade det vart bättre att köpa "färdigt" vatten från en butik?? hur har ni gjort osv?? Och så säger folk att det är lättare med salt än med sötvatten men där kan jag tyvärr inte hålla med....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG!

Om du har blandat med rätt akvariesalt, avsett för kranvatten behöver du inte fundera på vattenvärdena på ett tag såvida inte karet är fullt av koraller. Risken är nu att värdena är tokhöga eftersom du har börjat tillsätta ämnen som inte behövs innan du har full koll på vad du gör. Jag gissar att du gör fel när du använder dina Salifert-tester. Man måste följa instruktionerna noggrant, minsta miss så är testet fördärvat och det är bara att börja om från början. Ta det lugnt, läs igenom innan du gör något. Saltvattensakvaristik kräver till skillnad från sötvattensakvaristik ett visst mått av tålamod. Det går inte heller att "höfta till det" som med sötvatten.

Läs - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Läs - https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=249

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade jag vetat att det var så här krångligt så hade jag nog aldrig ens försökt... Men nu har jag ju börjat så då får man väl bara bita i det sura äpplet! Saltet jag använt är självklart riktigt salt för akvarium, minns inte märket nu men det var en stor grå hink som jag köpte på koralrevet i södertälje

Och dessa tester är lite svåra tycker jag för i det sista momentet så ska du fylla en spruta med nåt ämne som heter ag-3 om jag minns rätt, och hur jag än gör så får jag en luftbubbla med i sprutan! Och sprutan är ju uppmärkt med 0-100ml sen ska man ju få provvattnet att skifta färg, och med hjälp av mängden ag-3 som går åt så kan man räkna ut Ca och Mg värdena... Men jag har kunnat tillsätta hela sprutan med ag-3 utan att färgen ändrat sig, och även nu efter att jag tillsatt CA och MG så är det samma sak! Men hur mycket mg och ca behöver man normalt tillsätta i 100 liter vatten för att få dom rätta värdena??

Och jag har ju även 20kg levande sten i akvariumet som jag köpte för 3400kronor, hur mycket skada kan den ta av fel CA och MG värden??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hade jag vetat att det var så här krångligt så hade jag nog aldrig ens försökt... Men nu har jag ju börjat så då får man väl bara bita i det sura äpplet! Saltet jag använt är självklart riktigt salt för akvarium, minns inte märket nu men det var en stor grå hink som jag köpte på koralrevet i södertälje

Och dessa tester är lite svåra tycker jag för i det sista momentet så ska du fylla en spruta med nåt ämne som heter ag-3 om jag minns rätt, och hur jag än gör så får jag en luftbubbla med i sprutan! Och sprutan är ju uppmärkt med 0-100ml sen ska man ju få provvattnet att skifta färg, och med hjälp av mängden ag-3 som går åt så kan man räkna ut Ca och Mg värdena... Men jag har kunnat tillsätta hela sprutan med ag-3 utan att färgen ändrat sig, och även nu efter att jag tillsatt CA och MG så är det samma sak! Men hur mycket mg och ca behöver man normalt tillsätta i 100 liter vatten för att få dom rätta värdena??

Och jag har ju även 20kg levande sten i akvariumet som jag köpte för 3400kronor, hur mycket skada kan den ta av fel CA och MG värden??

Hej,

har du läst manualen? du fick med testerna? och jag tror itne du har fått en 100ml spruta utan en 1.00ml...

bubblan behöver du inte bry dig om sålänge du har samma avläsningspunkt som utgångspunkt så spelar det ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och dessa tester är lite svåra tycker jag för i det sista momentet så ska du fylla en spruta med nåt ämne som heter ag-3 om jag minns rätt, och hur jag än gör så får jag en luftbubbla med i sprutan! Och sprutan är ju uppmärkt med 0-100ml sen ska man ju få provvattnet att skifta färg, och med hjälp av mängden ag-3 som går åt så kan man räkna ut Ca och Mg värdena... Men jag har kunnat tillsätta hela sprutan med ag-3 utan att färgen ändrat sig, och även nu efter att jag tillsatt CA och MG så är det samma sak! Men hur mycket mg och ca behöver man normalt tillsätta i 100 liter vatten för att få dom rätta värdena??

Ge inte upp, det ordnar sig! :cool:

Du har inte läst HELA manualen, där står det att det är normalt med en luftbubbla i sprutan. Om du har tillsatt hela sprutan har du ett Mg-värde över 1500ppm. Fyll sprutan en gång till och fortsätt långsamt tills mätvätskan byter färg. Lägg ihop det avlästa värdet med 1500 så har du nivån i karet. Den skall ligga mellan 1320 och 1350. Om saltet du har köpt är avsett för osmosvatten är det troligt att dina värden är för höga. Kolla vad det står på hinken och återkom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick iof oxå samma symptom att man kunde dra in hela sprutan utan att det blev ändring på färg.

Gick dock bättre när jag tvättade behållare med saltvatten och gjorde om testet.

Dock är väl testerna utformade så att desto tidigare det slår om desto mindre av ca mg har man i karet.

Slår det inte om så har du ju inte noll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick iof oxå samma symptom att man kunde dra in hela sprutan utan att det blev ändring på färg.

Gick dock bättre när jag tvättade behållare med saltvatten och gjorde om testet.

Dock är väl testerna utformade så att desto tidigare det slår om desto mindre av ca mg har man i karet.

Slår det inte om så har du ju inte noll.

Då har man snarare väldigt högt CA / MG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ouscazz, det var bra länkar! Och jag ska kolla upp om mitt salt är avsett för kran eller osmo vatten. Sen har jag nog fattat testerna fel så jag har nog höga värden nu så det är väl bara att byta vatten direkt när jag vaknar imorgon! Förklarar ju varför jag tyckte att jag fick lägre värden trots att jag tillsatt Ca och Mg... Jaja alla är ju barn i början..

Men skam den som ger sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen säger alla att man måste ha tålamod och det har jag nog minst av i hela sverige! Så detta kan nog bli en spännande resa..hehe

Då kommer du att ha nytta av salthobbyn. Om du inte är säker på vad du pysslar med, istället för att agera, ta ett steg tillbaka och fundera eller fråga.

Mät ditt vatten innan du byter och posta sedan värdena här. Det behövs kanske inte bytas något vatten och då spar du de pengarna.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad pratar vi om för tidslinje här? Har allt salt löst sig i vattnet än?

Vad har du i akvariet förutom vatten+salt?

Om du nyss blandat allt, ta det lugnt. Sätt på cirkulationen i karet. På med skummaren så att det luftas. Dra upp temp till 25-26 grader... och sen : vänta...

Mät igen när vattnet är klart och har snurrat runt ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alla säger, väldigt små slarvfel i mätningarna ger skeva resultat.

Ta det lugnt, läs manualen extremt noggrannt, skölj kyvetterna med akvarievatten innan testet, och följ sedan instruktionen till punkt och pricka.

Får du sedan inget färgomslag ligger du som sagt "över maxvärde" på både ca och mg.

Lycka till, och ta det lugnt! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag bor i Nyköpings kommun så ringde jag vattenverket idag och kollade upp kranvattnet i Nyköping centralort samt i min lilla håla. Enligt uppgift från laboratoriepersonalen så ligger vattenkvaliteten väldigt stabilt över tid och ur dricksvattensynpunkt är vattnet mycket bra. De gör detaljerade undersökningar ungefär varje halvår och så här ser det ut för centralortens vatten:

Hårdhet

KH 6,6 (+-0,4) dKHKalcium 39,5 (+-2,7) mg/l

Magnesium <5(+-1,4) mg/l

Kväve

Ammonium <0,13 (+-0,008) mg/l

Nitrit <0,007(+-0,004) mg/l

Nitrat <0,44 (+-0,027) mg/l

Tungmetaller och fluor

Koppar <0,15 (+-0,000) mg/l

Bly 0,11 mikrog/l

Kadmium 0,044 mikrog/l

Krom <0,050 mikrog/l

Nickel 0,61 mikrog/l

Fluorid 0,69 (+-0,14)mg/l

pH justeras till 8,0 av vattenverket.

Vattnet är således ganska mjukt och kalcium- och magnesiumhalterna hamnar knappast påtagligt fel vid använding av salt avsedda för osmosvatten. KH kan kanske springa iväg lite initialt vid nyblandning av saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå nu har jag kollat mina värden... Mg ligger på typ 1700 har jag ränknat ut eftersom jag fick fylla sprutan med ag-3 en gång till för att få rätt färg, och Ca ligger på 680! så vad gör jag nu???!! salthalten är fortfarande 1,24 och saltet heter H2O ocean pro från D-D the aqvariumsolution. Jag har 20kg levande sten i som har vart i akvariumet i 19 dagar och vattnet har jag haft ståt i akvariumet i 26 dagar.

Är min levande sten "död" nu??

Och hur får jag ner värdena på bästa sätt??

Anledningen till dom höga värdena är att jag (kan tyvärr inte skylla på nån annan) fattade manualen till testerna fel och istället för att kolla värdena på sprutan när jag fick färgskifte räknade på hur mycket vätska jag tillsatt och inte hur mycket som var kvar som man ska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...