Gå till innehåll

Vandalens värld! Uppgradering till 365 liter...


Vandal

Rekommenderade inlägg

Jävla skithelvete! anfäkta! flickvännen ringer mig i panik, karet håller på att svämma över... löser det via telefon eftersom jag är på en båt mitt i stora bält... ännu en gång har min lösning för att slippa borra karet gått åt pipan... hamnar det luft i röret stannar det...

så nu ska jag istället sänka vattenytan, borra nya hål, göra en överrinning som fungerar och startar om igen om nåt händer... jobbigt, men jävligt nödvändigt... sånt här händer ju aldrig när man är hemma...

DAMN YOU AND YOUR LAW, MURPHY!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

Efter en viss ombyggnation är vi på spåret i denna tråden igen...

Borrade 3 hål ,korkade igen ett och drog nya rör... nu är akvariet tyst, bara skummaren och lite växelljud från de nya pumparna som hörs...

det viktiga med ombyggnationen är att hävertsystemet till avrinningen jämt slutade fungera när jag var borta och tjejen ensam hemma... gärna på natten också...

likaså har påfyllningen gått bananas, hade väl inte vart ett problem om hon inte fyllt på nytt vatten när baljan var tom helt plötsligt, eftersom allt fick plats i sumpen, men nu rök den också...

nu fyller jag på dunstat för hand tills det kommer hem tunze-osmolatorer till kungsbacka...

jaja... bygget dåda...

HÄR finns bilder på ombyggnationen...

som gick bra förutom lite för snabbt borrande, resulterade i flisor, men det stör inte funktionen...

revet byggdes också om, och lite nyheter har flyttat in... vad som saknas är dock två fröknar och min lilla histrio-goby... de åkte pump i karet de gick i under tiden jag byggde om och blev fiskfärs... istället har en Pseudochromis porphyreus, en sjögurka och en liten hepatus (chansning men hittills så klarar den konkurrensen) och lite nya koraller flyttat in...

bytte ut alla små streamers till kraftiga gamla åbäken från tunze, styrda med multicontroller... när det sedan i sommar blir för varmt kommer en kylare kopplas in...

lite bilder utan ordning...

post-2947-14468925576685_thumb.jpg

further uppdateringar kommer...

post-2947-14468925575856_thumb.jpg

post-2947-14468925576097_thumb.jpg

post-2947-14468925576303_thumb.jpg

post-2947-14468925576497_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blev ännu en ombyggnation.. mina fröknar var elaka mot nya innevånare i karet, så det blev till att plocka ut stenen, fånga dem och bygga nytt rev igen... nästa stimfisk ska vara snäll... inte revirhävdande och tuff...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Styrbara impellerpumpar... Har inte koll på modellen...

Gurkan var död och tjejen hade spolat ner den och hällt i panikkol... Allt ser helt utmärkt ut i övrigt...

Nu blir det glass i finvädret istället för att oroa sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som alltid kommer man hem till problem, i detta fallet var det dock inte så farligt... foderautomaten hade fått batterislut, så fiskarna har inte fått mer mat än algerna min flickvän ger till kirurgerna på 8 dagar...

allt ser ut att ha tagit det helt utan problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Varit borta typ 2veckor känns det som, studenter och jobb och annat gör att man inte är hemma... Har förlorat alla mina acroporor och en fin ny echinophyllia... Inget man är glad över, men sånt är livet... Imorgon bär det av ut på sjön igen, 8 dagars pass... Sen vidare till Jylland efter det och direkt ut på havet igen... Inte mycket som hinns med, men ett vattenbyte ska jag klämma in nånstans... Automatiseringen går dock fint med ny foderautomat och osmolator... Fyller jag bara upp dem bra ska det klara sig utan mig ett tag till... Får försöka tillsätta kalk och magnesium via påfyllningen om jag är borta för länge, men brukar hinna hem och sköta sånt för det mesta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

ingen bra sommar det här... pust frust... de gräver i området=brunalger och korallproblem... :(

blir nya tag till hösten...

Har startat ett biopelletsfilter för att försöka få bort en del näring, dock blir det massa brunalger överallt och man vill inte ens titta åt eländet...

väntar på maxspect r420r om den dyker upp till slut, dels för att slippa fläktoljudet från sfiligoi´n och dels för att få ner energikostnaden...

värme har jag inte haft några problem med sen kylaren startades upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

japp... då var det dags igen... skulle ner till ted i kungsbacka idag för att hämta min beställda nya lampa till 250w-armaturen... den hade han ju redan sålt :/ men bakom ett par lådor hade han gömt en Razor 160, 10000K... för att straffa honom lite så han inte kan visa upp den på lördag köpte jag med den hem och har nu hängt upp den =)

grymt ljus, tyst ramp och lättförstådd hittills... bra kräm på ledarna och ljuset slaskar inte på nåt annat ställe än i karet... skönt att slippa spilljus över hela vardagsrummet... väldigt krispigt vitt ljus och riktningen gör att man inte lyser upp bakgrunden... får se vad korallerna säger om en vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp... då var det dags igen... skulle ner till ted i kungsbacka idag för att hämta min beställda nya lampa till 250w-armaturen... den hade han ju redan sålt :/ men bakom ett par lådor hade han gömt en Razor 160, 10000K... för att straffa honom lite så han inte kan visa upp den på lördag köpte jag med den hem och har nu hängt upp den =)

grymt ljus, tyst ramp och lättförstådd hittills... bra kräm på ledarna och ljuset slaskar inte på nåt annat ställe än i karet... skönt att slippa spilljus över hela vardagsrummet... väldigt krispigt vitt ljus och riktningen gör att man inte lyser upp bakgrunden... får se vad korallerna säger om en vecka...

Är du hemma i veckan? kan jag kanske komma förbi? Hade hoppats på få sen den hos ted innan jag gjorde mitt val mellan 100W DIY eller körde på maxspecten... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

än så länge ser jag bara fördelar med ljusbytet... korallerna trivs och frodas... ska plocka bort kylaren imorgon, kommer inte behövas under vinterhalvåret...

ett problem som kom upp var att jag råkade ta loss en sladd till en pump som lossnade och blåste rätt ner i en stor Lobophyllia, den drog i hop sig och visar skelett, men pumpen är flyttad och korallen satt i lägre flöde tills den förhoppningsvis repar sig...

nästa uppgradering blir att byta ut pumpar till streamers... en 6095 och en 6055 tror jag det blir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast å andra sidan bor du på bottenvåning... här högst upp i huset kan det lätt bli 30+ under varma sommardagar (de få vi fick i år brydde jag mig inte om karet, då satt jag i solen...)

behåller den till nästa sommar iallafall, får se om det blir förvarmt då... annars får jag starta kallvattenskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...