Gå till innehåll

Vandalens värld! Uppgradering till 365 liter...


Vandal

Rekommenderade inlägg

Avskyr såna gamla väggar när man ska jobba hos folk som har det..risken är att med långa skruv som tar i brädorna så kommer liksom tapet/puts/vass att vara så mjukt att det pressas in utan att ge tillräckligt motstånd för att hålla lampan stabil.

Bänken är ju stabil, dra fast ett par stolpar baktill med en vågrätt emellan dom att skruva lampan i kanske?

Släpper du in en nybörjare på studiebesök imorrn efter 13 förresten? Ska kika förbi Herkules ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 210
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

De jag har är inte Gardena och jag vet inte vad de är gjorda av. Mina är av polypropylen och går inte att limma. Jag skulle borra ett lite för stort hål, värma en cm luftslang trä den på kranen och sedan med mycket våld i hålet. Efter ett par dagar sitter det ordentligt om man inte rör den innan plasten hårdnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avskyr såna gamla väggar när man ska jobba hos folk som har det..risken är att med långa skruv som tar i brädorna så kommer liksom tapet/puts/vass att vara så mjukt att det pressas in utan att ge tillräckligt motstånd för att hålla lampan stabil.

Bänken är ju stabil, dra fast ett par stolpar baktill med en vågrätt emellan dom att skruva lampan i kanske?

Släpper du in en nybörjare på studiebesök imorrn efter 13 förresten? Ska kika förbi Herkules ändå :)

Visst är du välkommen! Ska försöka vara hemma tills dess...

Får se hur jag bygger med lampan ska tänka på det tills imorgon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag har är inte Gardena och jag vet inte vad de är gjorda av. Mina är av polypropylen och går inte att limma. Jag skulle borra ett lite för stort hål, värma en cm luftslang trä den på kranen och sedan med mycket våld i hålet. Efter ett par dagar sitter det ordentligt om man inte rör den innan plasten hårdnat.

Tackar för tipset! Ska se hur jag löser det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det hoppas jag med... har inte kommit vidare, sneglar på taket och borrmaskinen...

håller iallafall på att tömma karet nu, då kan jag skjuta ut det en bit från väggen och fästa en skiva eller planka på baksidan och bygga en konsol till lampan, eller kan jag ställa mig i det och borra upp en skiva i taket att fästa allt i... hmmm... öl gör at man blir kreativ, får hoppas jag inte hittar nån skiva att använda ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2947-14468922516003_thumb.jpg

Då var lampan uppe då =)

takkrokar med expander blev modellen... lampan hamnade kanske lite långt fram, men det orkar jag inte åtgärda nu... eventuellt skjuta fram karet ett par cm på golvet, gör ingen större skillnad i rummet, men en del i ljuscentreringen... eller dra en mindre krok i väggen att spänna bak lampan en liten bit med...

ska också ha ner lampan en liten bit till... 5-7cm närmare ytan...

imorgon åker jag ut på havet i 6 dagar, så då blir det till att tänka på aquascape och annat under tiden...

=)

post-2947-14468922515793_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag glad att jag satte en cirkpump extra i sumpen medan jag var borta... Stack hem för att kolla till allt och märker att pumpen som flyttar runt vattnet i sumpen står stilla... Ut med den och i med en annan... Öppnar den stannade och hittar en trasig impeller, en bruten axel och en eremit som sitter fast däremellan... Eremiten lever iallafall, pumpen får jag lösa senare... Annars verkar allt gå bra i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter ombord igen och funderar på hur jag ska bygga revet... jag vill gärna ha upp stenen från bottnen, så nån form av upphöjningar blir det... antingen pvc-ben eller nåt annat som gör att det kan bli cirkulation under stenen... i början kommer jag inte köra med grus, utan kommer köpa ny levande sand när jag väl fått igång allt ordentligt... min flickvän klagar för mycket på mina äckliga maskar (10cm fireworms) så jag ska försöka bli av med en del av dem under flytten...

funderar också på om jag ska bygga en ställning i PVC och buntbanda upp ett rev på, ställningen kan man bygga med lite utblås i och pumpa vatten genom, för att få bra flöde i hela revpelaren...

kommer också fortsätta med att hänga upp "svävande" stenar på bakrutan, ska bara fixa en upphängning till så jag kan ha en lite större bumling...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig i Kiel idag, så jag köpte en ny pump, ännu en 1262 i maskinparken :) butiken hade lagt ner sitt visningskar och sålde utrustningen, så en glomat 2x39w blev det också... Dessutom hade de överrinningskammar, fick bli 2 stycken... Nu har jag att göra när jag kommer hem imorgon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är jag hemma! =)

har redan kört igång med att blanda 150 liter nytt vatten, premiär för nya 1262an... har också limmat dit avrinningskammarna jag köpte i Tyskland...

sen ska allt över från gamla utom sanden... det mest spännande blir att se om hävertarna funkar som de ska även i drift...

och att få se allt som levt under stenen i gamla karet... hoppas på att alla djur ska fixa flytten, men de får ganska mycket vatten med sig från sitt gamla hem, även om det säkert är sunkigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

And we´re off!

Har flyttat över all sten och fiskarna, vattnet från gamla akvariet (ca 100l) och satt igång...

post-2947-14468922597506_thumb.jpg

strömavbrottstestet gick galant, lite sörpelljud innan rören är tomma, när det väl gått igång blir det tyst igen... min 1262 fick jag dock ställa ner en aning...

imorgon blir det till att börja vända på stenar för att få det lite snyggt...

post-2947-144689225973_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken dag e du hemma? Tänkte komma förbi med ledsen och Biopelletsen

//RW

Efter att förvirrat försökt ringa dig utanför din lägenhet idag och ringt till peter istället insåg jag att jag blandat ihop era nummer i telefonen och att smset med att köpa mina leds kom från han och inte dig :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...