Gå till innehåll

Tunze 3155


campokatt

Rekommenderade inlägg

Satt o försökte få till installationen av min osmolator igårkväll..

Är det tänkt så att flotören är tänkt som högnivåvakt och fotocellen som nivåvakt?

Monterade både fotocellen och flotören på en magnet och monterade i sumpen. Hälde i vatten till maxnivå i sumpen och placerade magneten så att högnivålarmet pep.

Sedan tömde jag ur lite vatten så att jag hamnade på normalnivå i sumpen.

Snart började osmolatorn fylla på vatten men den slutade inte förrens högnivålarmet kom.... Den startade alltså fasten den hade "nivå".

Hur lång under fotocellen ska nivån vara? min fotocell ligger precis i ytan. lite nera i vattnet...

Läste att strömkablar kan påverka så jag såg till att ingen 220 kabel var i närheten.

Vad är det jag gör fel?? Nån med tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt o försökte få till installationen av min osmolator igårkväll..

Är det tänkt så att flotören är tänkt som högnivåvakt och fotocellen som nivåvakt?

Monterade både fotocellen och flotören på en magnet och monterade i sumpen. Hälde i vatten till maxnivå i sumpen och placerade magneten så att högnivålarmet pep.

Sedan tömde jag ur lite vatten så att jag hamnade på normalnivå i sumpen.

Snart började osmolatorn fylla på vatten men den slutade inte förrens högnivålarmet kom.... Den startade alltså fasten den hade "nivå".

Hur lång under fotocellen ska nivån vara? min fotocell ligger precis i ytan. lite nera i vattnet...

Läste att strömkablar kan påverka så jag såg till att ingen 220 kabel var i närheten.

Vad är det jag gör fel?? Nån med tips.

Hmm.. . den vita dvs. flottören skall vara 25 mm ovanför sensorn.

Sedan måste du se till att vattnet är lugnt kring sensorn och påfyllningen skall inte vara närmare än 30 cm från sensorn (där kanske probbset ligger att när det fyller på vatten så fattar sensorn ingenting och tänker att vad är det för idiot som installerat mig och börjar skrika som fan) om det är så funkar det om du fyller osmosvattnet direkt i akvariet.

För att vara absolut säker bör man ha marginalen dvs. inte mer osmosvatten i kärlet utan att det får plats i akvarium o sump om något skulle bli galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, den slutar pumpa om man petar lite på sensorn. Antar att det är bubblor på den då.

Hur länge bildas bubblor på den då?? Blir det så hela tiden är den ju helt värdelös....

/Matte

Om du tar tex en plast burk eller dylikt o skär bort botten så du får en cylinder så monterar du givaren så att den är i burken.

Tror du förstår, då bör det inte komma bubblor på själva givaren men ytnivån påverkas som vanligt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju det. Har en sump med bara ett fack... ett litet akvarie. Har utloppet från skummaren i en halv pet-flaska som jag riktat bort från returpumpen och sensorn.

Får ge det nån vecka och se då men det är svårt att bli helt kvitt från bubblor från skummaren i min sump. Finns det nått sätt att hindra bubblorna att fastna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ibland när man köper 3155:an så kan det vara som en liten film på den optiska sensorn som drar åt sig microbubblor. Det kan man avhjälpa med att skölja den i varmt vatten med lite diskmedel. Jag brukar ta varmvatten i en mugg med lite diskmedel och låta den ligga där i 30 min samt vispa runt lite med sensorn då och då.

Det är tunze själva som gett det tipset.

Har för mig att den fyller minst 8sec med för att den inte ska behöva gå hela tiden. Eller så var det att den fyller 8sec extra efter uppnådd nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja, den har ju överfyllnadsskydd :)

Sant. Då är det bara det trista i att vakna till det larmet varje natt kvar att störa sig på ;)

Nä men det är riktigt... Skulle nått hända så larmar den ju så man kan åtgärda.. Det ska nog bli bra det där....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Tja, köpte precis en 3155 för mitt lilla kar och den verkar allt utom stabil. När allt var uppkopplat och testkört simulerade jag ett strömavbrott. När jag slog på strömmen startade den inte alls, verkade helt död. Drog ur och stoppa i trafon igen och då drog den igång men sket fullständigt i alla sensorer, den bara tok pumpa. Tur att jag bara testkörde den. Någon annan som har längre erfarenhet av denna?--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, köpte precis en 3155 för mitt lilla kar och den verkar allt utom stabil. När allt var uppkopplat och testkört simulerade jag ett strömavbrott. När jag slog på strömmen startade den inte alls, verkade helt död. Drog ur och stoppa i trafon igen och då drog den igång men sket fullständigt i alla sensorer, den bara tok pumpa. Tur att jag bara testkörde den. Någon annan som har längre erfarenhet av denna?--Mats

Känns den hel lustig så reklamera den alt begär en ny.. Svårt om man inte kan lita på den.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var någon annan som hade problem med sin osmolator i våras. Jag har för mig att problemet löstes genom att sätta en kran på pumpen som begränsar flödet. Det var också ett litet kar. När den väl har kommit igång är det nog den mest tillförlitliga som finns att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor sump har du? Hur länge var sladden ur första gången du fejka strömavbrottet? tar ju några sekunder för den att tappa strömmen helt. När den slås på så går den alltid i 8sec (har för mig det var 8sec) e de för liten sump så fylls det ju upp till flottören på den tiden. då funkar de som stig säger med en kran på slangen.

är den ny så kan den optiska givaren spela lite spratt med men det går att få bort med lite såpa bad. står mer om det högre upp i tråden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, köpte precis en 3155 för mitt lilla kar och den verkar allt utom stabil. När allt var uppkopplat och testkört simulerade jag ett strömavbrott. När jag slog på strömmen startade den inte alls, verkade helt död. Drog ur och stoppa i trafon igen och då drog den igång men sket fullständigt i alla sensorer, den bara tok pumpa. Tur att jag bara testkörde den. Någon annan som har längre erfarenhet av denna?--Mats

Jag för min del tycker att den är helt suverän och kan rekommenderas å det varmaste!

Förmodligen har du inte följt bruksanvisningen, ett fel kan vara att påfyllningen är för nära sensorn .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väntade typ 30sec innan jag pluggade i kontakten och det flummiga var att alla dioder var släkta när pumpen körde så det verkar som den fick total spatt. Lät den vila någon dag och testade igen och då verkar den fungera som den ska med nackdelen att den har en 8-15s delay vilket inte är helt kanon för ett nano, man får helt enkelt begränsa flödet från pumpen. Jag ska testa med lite fler "strömavbrott" och se hur det funkar, vore intressant om någon annan också vågar testa hur det funkar :)

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för feedback, verkar som jag helt enkelt har fått ett måndags ex.

--Mats

Det tror inte jag, har du sensorn i sumpen och påfyllningen i akvariet så skall det inte vara några problem.

Har du ingen sump så ha påfyllningen minst 30 cm från sensorns placering och ha sensorn i lugnt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...