Bauraurum Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Hej lite frågor inför akvarieköp.Något speciellt man ska tänka på inför inköp av nytt akvarium? Mått, storlek m.m. Glastjocklek? Ska man be glasmästaren förborra akvariet till en avrinningsbox till sump eller satsa på en externt lösning?Sett att det skrivs en del om optiwhite här på forumet. Vad innebär det egentligen och är det värt det? Citera
kimett Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Prata med någon glasmästare eller handlare som har koll. Enkel och snabb lösning.Finns ett par att välja på här i krokarna. De gamla vanliga handlarna och sen finns Majornas glas som är välkända. Citera
Tengan Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Det är absolut värt att göra fram- och sidorutorna i optiwhite, skillnaden är större än man tror innan man sett det på riktigt. Citera
Laggeman Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Hej lite frågor inför akvarieköp.Något speciellt man ska tänka på inför inköp av nytt akvarium? Mått, storlek m.m. Glastjocklek? Ska man be glasmästaren förborra akvariet till en avrinningsbox till sump eller satsa på en externt lösning?Sett att det skrivs en del om optiwhite här på forumet. Vad innebär det egentligen och är det värt det?Har du möjlighet så är ett borrat kar att föredra, då kan du gömma all teknik där du inte ser det, samtidigt som du ökar upp din totala volym, vilket gör svängningar i värden långsammare. Fördelen med borrat mot en box över kanten är också att en box kan tappa sin häverteffekt. Vad jag vet så har ingen lösning med borrat kar någonsin inte kommit igång igen efter ett strömavbrott tex.Glastjockleken beror på vilken storlek på karet du väljer, det finns tabeller att tillgå samt att de flesta byggare vet vad vad som behövs.Optiwhite innebär att det är lägre järnhalt i glaset, vilket ger ett glas med mindre grönton. I kar med tjockare glas så blir allt svagt gröntonat med standardglas, men med optiwhite/lowiron glass så behåller man färgerna som om du tittar på innehållet i karet genom ytan.Det finns även något som folk benämner diamondglass eller liknande, men det är samma sak som optiwhite, iaf enligt en som jobbar på Pilkington. Citera
Edward Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 .Det finns även något som folk benämner diamondglass eller liknande, men det är samma sak som optiwhite, iaf enligt en som jobbar på Pilkington.Det är skillnad på diamantglas och optiwhite, diamantglas är enligt mig snäppet bättre, Hade möjlighet att se båda hos ted och det är en viss skillnad. Citera
Laggeman Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Jag har inte sett det själv, men som sagt, en kille på Pilkington säger att det är samma sak. Det kanske är ännu mindre mängd järn i det då? Citera
Reefen Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Tittar man på värden för Diamant och Optiwhite så har Diamant ett Ra -index för 10mm tjocklek 99,2% och Optiwhite ligger på 99%. Ra-Index är samma som färgåtergivnings index och med detta vill jag ha sagt att det är ingen egentlig skillnad.Vanligt 10mm Floatglas ligger på ca 97% Citera
Hirez Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Det är skillnad på diamantglas och optiwhite, diamantglas är enligt mig snäppet bättre, Hade möjlighet att se båda hos ted och det är en viss skillnad.Wow, hur ser man skillnad på detta? Citera
Edward Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 Tycker glaset var lite klarare, Men de är ju en marginell skillnad. Citera
Hirez Postat 15 mars 2011 Postat 15 mars 2011 det var som fan..så ny måste jag be att få DIAMOND glass! hehe, det måste var det klaraste ju! Citera
_Manne_ Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 det var som fan..så ny måste jag be att få DIAMOND glass! hehe, det måste var det klaraste ju!Glass är gott !!Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Hirez Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Men sjävklart menar jag engelska stavningen för att göra det lite "märkvärdigare"."DIAMOND Glass" alltså, men glass är gott också, snart är våren här också Citera
Edward Postat 16 mars 2011 Postat 16 mars 2011 Precis, Jag kommer själv att köra på diamantglas i min nya burk. Citera
TYBorg Postat 6 augusti 2012 Postat 6 augusti 2012 Nää, nu blev jag sugen på glass...det får bli en glassbåt, det ska det finnas i frysen... Citera
Reuben Postat 6 augusti 2012 Postat 6 augusti 2012 Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men trodde Optiwhite var Pilkingtons namn på deras Low iron glas. Kan då hända att Diamondglaset är någon annan glastillverkares namn på det (fast kanske är snäppet vassare bara?) Citera
stigigemla Postat 6 augusti 2012 Postat 6 augusti 2012 Diamant är Schott´s varumärke. Men det säljs ju också i Sverige. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.