Gå till innehåll

Trådalger


ulfboman

Rekommenderade inlägg

Betare - sjöhare i första steget och sedan snäckor, eremiter och sjöborrar. Vissa sjöborrar tar även algerna när de är så långa.

MVH Lasse

Har redan sjöborre eremiter och snäckor.

Kan inte få tag i någon sjöhare och varför kommer de bara på vissa stenar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de bara sitter på vissa stenar så skulle jag ta upp de stenarna, byta 50 liter vatten, och borsta av de angripna stenarna ordentligt i det gamla vattnet. Kanske tom förvara de avborstade stenarna i 10 liter 'gammalt' akvarievatten i en mörklagd hink några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de bara sitter på vissa stenar så skulle jag ta upp de stenarna, byta 50 liter vatten, och borsta av de angripna stenarna ordentligt i det gamla vattnet. Kanske tom förvara de avborstade stenarna i 10 liter 'gammalt' akvarievatten i en mörklagd hink några dagar.

Tack för tipset kanske gör så!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de bara sitter på vissa stenar så skulle jag ta upp de stenarna, byta 50 liter vatten, och borsta av de angripna stenarna ordentligt i det gamla vattnet. Kanske tom förvara de avborstade stenarna i 10 liter 'gammalt' akvarievatten i en mörklagd hink några dagar.

Det troliga är att dina betare hindrar spridning till andra stenar och då är Wikings förslag mycket bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade oxå problem med dessa, jag lyfte ur stenen och skrubbade den ca 1gång i veckan, järnbaserad fosfatremover samt så drog jag igång ett refugium med caulerpa! höll väl på med skrubbandet ca 2månader & helt plötsligt bara slutade det växa, har inte haft nånting sen dess (ca 8-10månader sen)

hoppas du får bort dem...

Mvh uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är troget arbete som gäller och så får betarna ta tag i de nya sporerna. Jag har liknande erfarenhet men jag använde inte någon remover utan mitt fosfatinnehåll var lika högt både före, under och efter dessa alger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick väldigt mycket sådana alger när jag startade upp denna gången.

Jag körde i fosfat remower sedan körde jag ljuset som vanligt det försvann efter någon månad.

Nu har jag inga alger kvar har köpt snäckor nu så dom inte skall kommer tillbaka.

Kan säga att jag kör med bio pellets om den kan spela med i detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick väldigt mycket sådana alger när jag startade upp denna gången.

Jag körde i fosfat remower sedan körde jag ljuset som vanligt det försvann efter någon månad.

Nu har jag inga alger kvar har köpt snäckor nu så dom inte skall kommer tillbaka.

Kan säga att jag kör med bio pellets om den kan spela med i detta.

Jag är ganska ny på det här. Hur använder man fosfatremover enklast, har ingen sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...