Gå till innehåll

Äntligen! Ca 200liter!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 219
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så ja nu har man handlat lite! 2 st 4000l/h wave makers. har en på 2000l/h redan av samma märke och dom är helt tysta och går skit fint! Till dessa köpte jag också en vad det nu heter så man kan ställa in hastighet och när dom ska gå på och av osv..

Också beställt glomat så jag kan bygga in 4 st 39w så länge! tänkte jag väntar med den 3 så det blir 6 rör tills jag ska skaffa levande i karet! 4*39w borde räka till att bara starta upp det med sten osv..

Köpte också den store hydor slim skim till 250l akvarie! blir perfekt! har också inhandlat nytt uv filter.. nu ska jag bara köpa salt och lysrör! köpte också en sådan refraktometer!

Nu till min fråga! vilka ljus rör? vartannan blått o vit eller?

Samt vad ska jag ha i mitt ytterfilter? 4a våningar finns det att fylla i det! jag kör med ytterfiltert på 900l/h bara för att koppla uvn till det.. stigningsnivån samt innehållet i filtert kommer göra det till ca 500l/h och det kan man ju tycka är lagom genomflöde i uv:t. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka att vartannat vitt och vartannat blått kan bli snyggt, men det är svårt att säga hur just du vill ha det. :)

Den där mojängen som du säger som ska slå på och av pumparna, slår den av dem helt? Så det blir som att strömmen bryts helt? Isf är det bättre att låta dem gå hela tiden, förslitningar kan till slut leda till att inte pumpen startar alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det i sovrummen! Men akvarien står i stora rummet! Problemet jag har är att jag har tjocka nya fönster. Och solen står på exakt hela dagen på rummen så får ju skylla på att huset är byggt på fel ställe hehe!.

Bara nu när det har varit svalt ute men solen står på så har det stigit till 26 grader inne om jag inte har öppet överallt så det blir tvärdrag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är karet fyllt med sötvatten samt en wave maker bara för att se så min silikonering blev bra och tätt! silikonerade om baksidorna!

Väntar på leverans på 4 x 39w glomat som jag ska bygga in i rampen ikväll. har dock fortfarande inget ljus då jag inte vet vilka rör jag ska köpa!

I bakre högra hörnan kommer jag bygga en liten hörna av glas som jag silikonerar fast krossad kalksten på.

Där bak kommer skummaren vara samt insug till ytterfilter som suger ner vattnet i ett ytterfilter som jag antagligen bara kommer ha levande sten i.. samt plats för koll och pellets vid behov. Ytter filtert kommer skicka vidare vattnet till andra delen i möblen där det kommer "uv strålas" sen kommer det tryckas upp i vänstra hörnet i karet ..

det är mina planer än så länge! jag ska köpa en led armatur också vilken vet jag inte än! max 15 cm bredd och 100cm lång får den vara i alla fall!

Så det blir den led och 4 39 w!

post-5431-14468921704468_thumb.jpg

En fråga!

Så att jag kan skära ut glaset!! Kamen? hur hög är den från där jag sätter silikonen under den vill säga.. upp till toppen på kammen? så jag kan räkna ut hur hög jag ska göra glasskivan den ska limmas på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara sitter och läser runt lite på Reeflex! Intresserad som attans av anemoner!

Jag ska inte handla sådant på ett bra tag!! Men vill endå lära mig lite!

Hur fungerar det med anemoner? Om man köper en sådan? Koppar man bara in den i akvariet var som helst? så tar den sig själv till den platsen den vill vara på?? samt matning? måste man lägga det "vid den" i den.. med pincett eller den fångar ifrån vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte så stor betydelse det viktigaste är att den trivs i karet:) med det ljuset jag kommer ha osv men visst för att ha den jag tycker är "coolaste" så är det grön:) men har dock bara sätt lite bilder på reeflex och ingen av dom bilderna tycker jag man ser så bra på tyvärr

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5aecd1f3-91fa-0e15.jpg

Börjat dra lite el samt skruvat upp uv filtret. Hur är det med uv filter ? Ska man ha igång det alltid dygnet runt ? Samt från akvarie start? Eller karet ska gå någon månad innan man startar det? Vet vid sötvatten har man bara igång det vid behov då det slår ut bra bakterie till sötvattens växter också.... ??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går :P tänkte inte så långt. Men förstår inte varför dom vill att man ska montera det med sladden neråt :s för har jag sladden uppåt då kommer där samlas massa luft den "rundningen" som gör att luften åker ut i utblåser istället för att stanna i uv:t sitter ju uppåt nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på ne ny lösning, om du gör en liten konsol, som ett upp-och-ner vänt L i det andra skåpet, där du kan montera det med fötterna plant mot konsolen, så tror jag det blir bäst faktiskt. Då har du inga slangar eller rör som behöver gå från det ena skåpet till det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag skrev om i en annan tråd va Nano versionen! Som jag rek inte för att jag har den hemma utan för att jag skådat och hört den live! Därav gjorde jag min egen beställning också!

Måste säga att jag är rätt beundrad . Skummaren hörs NADA och då menar jag verkligen nada. Och det tog inte ens 5 minuter så började det komma skum i koppen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av Majki01
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...