Gå till innehåll

Äntligen! Ca 200liter!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Äntligen är det dags! Eventuellt så får jag hem ett 200 liters kar på söndag!

Nu till min totalt noob värld inom detta..

Och min ekonomi är under all kritik nu !

men jag tänkte att jag kör igång lungt o sansat!

Det blir att ordna sump under karet.. där jag kör ner en sådan

:

http://www.drakfisken.se/skummare/1441-bubble-magus-nac5a.html

och en retur pump!

Vad behöver jag ?

Där är ljus som jag senare kommer "uppgradera" till en LED armatur när eknomin säger ok.

Jag har uv filter hemma sen sötkaret..

Jag har massa "wave makers" liggandes.

Vad behövs mer?

Det är bara inredningen eller?

Samt tester?

Vilka tester är nödvändigast?

Och vilket salt test är att rek?

Nu har jag ju ingen ekonomi alls 2a barnet på väg därför..

Men jag drömmer ! och köper eventuellt en sak åt gången bara!

Men om någon i skåne trakten har något liggandes som en människa som jag kan ha nytta av till ett billigt pris! tveka inte att höra av er hehe!

Tanken är att jag börjar med "mjuk koraller" om jag har förstått detta med ljusbehov och liknande rätt!

En levande An. Klarar den av att leva i "svagt" ljus? 2 t8 rör blir det till en början karet är 100 cm långt och detta är orginal rampen så vet ej W på dom än.

Tanken på en A. är mest för att dom första fiskarna blir clown.. För att göra sonen lycklig så kärringen blir nöjd!!

Tips ideer ? allt är välkommet !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 219
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej och härligt att du kommer igång!

Vad menar du med en levande An. och Tanken på en A. är mest för att dom första fiskarna blir clown?

Jag hoppas verkligen du inte menar en anemon för de är väldigt ljuskrävande och ganska känsliga i nya kar (påstår inte att det inte går men du behöver vara påläst om dem och ha lite tur).

Saker som kvarstår att köpa i mina ögon:

10-20KG levande sten

Saltvattens tester för Nitrit, nitrat, PO4 och PH, rekomenderar Saliferts tester.

och även lite fosfat absorber som du kan ha i från början för att motverka alger i starten.

Sen när du kommit igång kan jag rekomendera "Prodbio" produkterna för att hålla nera nitrat på ett enkelt och billigt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej där ser man! ja som du då märkte jag är helt ny på salt! det va en Anemon jag menade! men nu vet jag att jag ska vänta med det tills jag uppgraderat ljuset!

Se där man lär sig något nytt varje dag:)

Jag är en sådan som ser det levande förre det andra.. Så jag köper inte något jag inte vet kommer trivas.. i alla fall där jag följt konstens regler först! sen är det ju individuellt med allt levande! Men jag strävar efter trivsel så mycket det går i alla fall!

Så anemon blir senare när ljuset är fixat !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du gör bra i att vänta ;) det är inte så mycket koraller som kommer trivas under så lite ljus, jag tror nog du är mer eller mindre begränsad till lättare skivanemoner och andra lätta LPS så länge men fisk är det inga problem med, se bara till att ta det lungt så skall allt gå bra ;).

Det finns väldigt mycket nybörjartrådar, jag kan tips att läsa igenom några sånna så lär du dig mycket av svaren på frågorna man ofta stöter på tidigt!

Sen får man önska lycka till! Vi finns här alla steg på vägen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 frågor ploppa fram nu. Va tydligen bara en av mina wave makers som fungerade och den är på 2000l/h hur mycket mer cirk behöver jag komplettera med? Karet är som skrivet innan 200l. Samt skummare?Magnus skummaren jag länkat till är den tyst. Med bemärkelse på verkligen tyst? . Någon som kan länka till en billig tyst skummare jag kan ha i karet tills sumpen är färdig?. Attan. Nu kon jag på en fråga till. Efter som min sump bara kommer få plats med skummaren och retur pump. Vad behöver man i filter äh har ett ytter filter stående också som jag hade kunnat använda till något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 frågor ploppa fram nu. Va tydligen bara en av mina wave makers som fungerade och den är på 2000l/h hur mycket mer cirk behöver jag komplettera med? Karet är som skrivet innan 200l. Samt skummare?Magnus skummaren jag länkat till är den tyst. Med bemärkelse på verkligen tyst? . Någon som kan länka till en billig tyst skummare jag kan ha i karet tills sumpen är färdig?. Attan. Nu kon jag på en fråga till. Efter som min sump bara kommer få plats med skummaren och retur pump. Vad behöver man i filter äh har ett ytter filter stående också som jag hade kunnat använda till något.

Deltecs apf600 kanske skulle funka? Iallafall till en sump. Den kan placeras både i sumpen och utanför om du har mer plats i skåpet. Och dom är tysta, jag har 800'an och man måste titta närmare på den för att se om den är igång när man öppnar skåpet.

Sen kan du nog alltid klämma ner ett par maxijet pumpar och komplettera med en uv, fosfatfilte, pellets eller vad du vill. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja akvariet med möbel hämtat . Tack så mycket Laggeman:) nu är hela baksidan ren från blå färg. I rampen sitter 2x30w G8. Har mätt och beställt 2x2x39w t5 glo som jag ska bygga in i rampen. Så det blir 2x30w och 4x39w. Ska också bygga in kylfläktar eller köpa en extern kylare. Har också beställt slim line till baksidan och salt. En början detta. Blir invändig skummare tills jag ordnat en sump. Någon som kan rek en bra saltmätare gärna en billig så länge? dom flesta ny starts tester fick jag också med. så ska införskaffa ett ph test. Eller man kan använda [samma som jag har till sötvatten?

53fbab06-54d6-ca2e.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra! Ett tips är att köpa en refraktometer redan från början, kostar runt 400, kanske lite billigare.

PH test finns från fauna marin och salifert, du ska inte använda ett test som är till sötvatten! Kommer inte fungera/ visa grovt fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar :) . Jag har helramp på karet sådan svart som hör till i denna sitter 2t8 när jag testade den så blinka det till och sen fick jag mig en jä*la dövare i kroppen. Så jag undrar hur man kommer åt glim tändaren i denna ramp ? Ser inget ställe att komma in i själva den vita saken som är mellan rören

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står att boxen klarar 1200 l/timme, då är det nog lämpligt med en pump som pumpar liknande mängd... CA 1000 - 1500 liter med en kran på returen/överrinningsboxen.

Edit: lyssna på Manne =) Glömde lyfthöjden!

Ändrat av blackizzz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ja ljuset beställt! blev 3x3x39w alltså 6 st 39w.. får ju plats med det nu när t8 gick åt skogen!.

Sen beställde jag också en refraktometer tack för tipset blackizzz!

Och en hydor slim skim skummare!

Nu ska jag bara köpa hem slimline och lite silikon! till bakgrunden samt "skummarhörnan"

Någon som vet var jag kan köpa en "Kam" eller vad det heter? till att ha ovanför slimlinen där vattnet ska rina ner i "skummarhörnan"??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah just det haha! Ja jag är där ca 1 gång i veckan!. Snacke sjuk! höll ju på en del med "Hightech" söttvatten innan!.. Samt odlade betta splendens!

Problemet jag ser framför mig nu med denna "slimline"hörna är att jag på något sätt måste ha den med kam så pass högt att det ger jämt flödde med hur pumparna innanför blåser ut skummaren samt uv pumpen..

Så att vattnet aldrig når ännu upp till skummar koppen.. då skummaren är 45 hög och akvariet 50 så kommer skummaren stå 5 cm under ytan .. om ni hänger med i vad jag menar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

its just me agian..

Vad för rör ska jag köra på? vill ju i alla fall kunna hålla färgglada mjukkoraller.. börjar med 4*39 w men INNAN jag köper hem koraller osv så kommer det va 6*39w .. Men ja jag har ingen aning om vad jag ska köpa för rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 st Giesemann Actinic Plus 22.000 K (blue light) T5

1 stAqua Medic Reef White 10000 K

1 st Giesemann AquaPink "Our latest innovation, the AQUA-PINK T-5 tube is specially designed for marine use. It brings out the blue, violet and red colours in your SPS and fish whilst enhancing coral growth.

We recommend this tube to be used in conjunction with our other POWERCHROME T-5 bulbs for marine aquariums. Hard corals increase coloration intensively, especially pink, purple and red.

"

1 stAqua Medic Reef Blue T5

eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...