Gå till innehåll

Äntligen! Ca 200liter!


Majki01

Rekommenderade inlägg

  • Svar 219
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För sinnesfridens skull så har jag ändå gått till min lokala handlare i Täby och testat refraktometern mot referensvätska efter att ha kalibrerat till 0 med RO/DI hemma, bara för att dubbelkolla.. som Thore skriver "att mäta är att veta".. och det stämde (det var någon här som påstog att man inte alls kan kalibrera refraktometer till 0 med RO/DI och sen mäta i 34-36psu området, men för min refraktometer så fungerade det i alla fall utmärkt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet hämtas i alla fall imorgon bitti! Ledig imorgon så blir att silikonera och måla baksidan direkt! så framåt kvällen fyller jag det med sötvatten kopplar in allt och låter det stå så tills lönen kommer då jag sticker o handlar lysrör o salt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta för hårda ord... Men jag blev JÄVLIGT besviken på den skummaren... den har skit bra rek.. och den fungerar hur bra som helst och är otroligt tyst.. helt min typ... Men HUR kan man göra så bra prestanda på en vara och sen sätta dom sämsta jäkla hållarna jag varit med om.. mina kylskåpsmagneter är starkare..

Nej blir nog att han får vara så vänlig och ta tillbaka denna skummaren och skicka mig en magnus skummare istället så ordnar jag en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang fiskar!...

2 st Amphiprion ocellaris

Gobiodon citrinus - Citron clowns gobi

Chrysiptera parasema - Gulfenad blå frökenfisk

Centropyge loriculus

Och slutligen Zebrasoma flavescens

Går dessa fiskar att ha ihopa? Någon av dom andra som trivs bäst 2 eller man kan ha ensam?=

kommer köra mycket mjukkoraller.. någon som tar dom från mig??

Sen kommer jag självklart ha en städpatrull!

Räkor snäckor och eremiter eller vad det heter..

Någon tips på vad för räkor? och snäckor och eremiter? som går att få tag i på typ Zoogiganten!

Sen läste jag någonstans att en bra städräka där är någon fisk som trivs ihop med den och brukar bo tillsammans eller jag har läst fel??

Vilken fisk är det i sådana fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du testat sugkopparna med vatten i karet? Skummaren är ju praktiskt taget viktlös med vatten i karet.

Ja då det gjorde jag när jag test körde skummaren i det andra karet. Men har löst det nu. Silikonerade ditt magneterna . Går att lufta ut och in skummaren endp vid behov. Så nu sitter dom på plats i alla fall haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du bor ju i Lund ju, det är ju bara ett stenkast nästan från Malmö :-) Passa på när Deepocean kör genom malmö i maj nu(iofs är nog inte ditt kar redo för liv till dess om man tar det försiktigt), det blir ju en våldsam skillnad i pris.

80-104 kr st för putsarräka

15-56 kr st för eremit beroende på art

84 kr kg för Levande sten

Turbosar hitta jag inga dock, inte Turbo fluctuosa iaf.

Nu är det Danska kronor iofs men det är ju ändå en nedgång i pris :-) Fast du kanske hellre stödjer din lokala handlare iofs? Det gör jag i vissa fall, sedan är det ju kul med att faktiskt kunna gå i butiken och ögna ut vad man vill ha. Du har ju tillgång till Zoogig tex som gjorde livet lite roligare någon vecka tillbaka. Sådan lyx har inte jag här omkring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Djuren kommer jag sponsra zoogiganten .

Tycker mycket om den affären och personalen. Men koraller och anemoner osv tar jag där om jag hittar något som faller mig in. Annars här på forumet. Men levande sten lär bli någon annan stans

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, är zoogiganten verkligen så dyr i priser?

Det var märkligt, dem som ligger så många bensinpengar från städerna. Bara här Helsingborg hos min lokala handlare är det 100kr billigare för en putsräka...

Jag tycker faktiskt inte dom är så dyra om man kollar över deras kvalité och hur djuren förvaras och mår. Så är zoo giganten en av dom bästa affärerna med kvalité jag skådat i Sverige faktiskt . Så det är värt pengarna.. Men 20kg ls för 200 kr kg. Jag hade gärna tagit det men regeringen här hemma kommer inte gå med på det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker faktiskt inte dom är så dyra om man kollar över deras kvalité och hur djuren förvaras och mår. Så är zoo giganten en av dom bästa affärerna med kvalité jag skådat i Sverige faktiskt . Så det är värt pengarna.. Men 20kg ls för 200 kr kg. Jag hade gärna tagit det men regeringen här hemma kommer inte gå med på det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, där är ju fint, men där är inget fel på kvalitén hos min handlare ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priser är ju alltid ett relativt ting, jag iaf betalar ju gärna en 50 kronor extra iaf i salt sammanhang om djuren ser fina ut och går i ett bra kar i affären. Än att betala mindre för en stackare som går i ett öde kar med en cm grus på botten som enda dekoration. Har man en affär med bra personal med så går man ju gärna dit och köper något medans man pratar lite :-)

Om de har räkor för runt 150 kronor i Helsingborg får jag nog säga att det låter kalasbilligt med svenska mått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200 liter vatten! Blir det bra nog med 2 st cirk pumpar på 3000l/h en på var sida? eller jag ska köra dom 2 plus 2000l/h som jag har nu?? 2000l/h resun wavemaker.. är den som för mest oväsen så är det inte nödvändigt så åker den ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då startar jag med det jag har . Helt nya är dom. Men så innan jag skaffar koraller osv köper jag istället 2 st 4000l/h eller 5000l/h :) bättre med 2 än 3 som nu :) kanske inte bättre iofs men snyggare

Men om jag säger så här... Jag ska satsa på anemon vad kräver den i cirkulation??

jag lär också ha lite mjukkoraller "kanske" då jag gillar deras färger:) och eventuellt någon LPS på botten ! SPS kommer jag inte ha om jag kör mjukkoraller! vill inte ha "för" synlig "variation" mellan korallerna!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...