Gå till innehåll

Äntligen! Ca 200liter!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag är brutalt "anti" till C.parasema men de kan säkert fungera i större kar.

Här kan du se mina trista erfarenheter av frökenfiskar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31709&page=8 inlägg 143.

Jag rekomenderar dem definitivt inte :censur:

Lycka till med ditt kar :smiley20:

Just parasema skulle ju vara den snällaste "Fröken" fisk både enligt här och djuraffären :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 219
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okej då startar jag med det jag har . Helt nya är dom. Men så innan jag skaffar koraller osv köper jag istället 2 st 4000l/h eller 5000l/h :) bättre med 2 än 3 som nu :) kanske inte bättre iofs men snyggare

Men om jag säger så här... Jag ska satsa på anemon vad kräver den i cirkulation??

jag lär också ha lite mjukkoraller "kanske" då jag gillar deras färger:) och eventuellt någon LPS på botten ! SPS kommer jag inte ha om jag kör mjukkoraller! vill inte ha "för" synlig "variation" mellan korallerna!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Anemoner kräver "starkt" - "mycket starkt" flöde, kanske runt 60gångerkarets volym per timme... Men en anemon kommer ju själv bestämma var den vill sitta, så det blir lite av en gissning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner kräver "starkt" - "mycket starkt" flöde, kanske runt 60gångerkarets volym per timme... Men en anemon kommer ju själv bestämma var den vill sitta, så det blir lite av en gissning.

Känns som att 60 gånger akvariets volym per timme är lite väl att ta i när det gäller anemoner, Har ett akvarie på 540L och då ska jag ha ungefär 320k liter i timmen. Jag har ungefär 50k liter i timmen, vilket är ungefär 10% och min anemon ser ut att stormtrivas, den har själv satt sig så långt ifrån mina streamers som möjligt. Så att säga att en anemon behöver 60ggr karets volym är att ta i tycker jag. Iallafall när det kommer till quadricolour's inte sett någon som har 60ggr sin volym i cirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tror jag tyvärr att du har räknat lite fel =P 50000 liter i timmen är "nästan" 100 gånger din akvarievolym i timmen... 540 gånger 100 = 54000...

320 000 per timme blir 590 gånger din vattenvolym!

Uhm, kan jag har räknat så jäkla fel, det är inte omöjligt är värdelös på matte :D.

Tur att det är folk som har huvet med sig iallafall !:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner kräver "starkt" - "mycket starkt" flöde, kanske runt 60gångerkarets volym per timme... Men en anemon kommer ju själv bestämma var den vill sitta, så det blir lite av en gissning.

Min BTA knallade och satta sig på det stället i akvariet där det är som MINST cirkulation. Tentaklerna rör sig knappt. Den har suttit där i tre veckor nu och den verkar inte må dåligt av det.... Min anemon kanske är utväcklingsstörd :).

Skulle lägga ut en film på det om jag visste hur man gjorde...

Har faktiskt i ett tidigare projekt sett samma sak. Så det verkar som om dom iallafall inte vill sitta i drag...

Bäst är nog att ha lite olika zoner i burken så den kan välja lite själv.

Kom på det att där den satt från början så hade jag en Maxijet 1000 som gav cirkulation. Det kan ju vara så att den ger för stark stråle så den flydde därför.... Kanske funkar bättre med en Streamer. Men o andra sidan skulle den väll inte sitta still där den är nu om den vantrivdes??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har frågat folk som varit i hobbyn i många tiotals år om just anemoner. Och fått samma svar av alla . Micke om man dyker var har man störst chans att hitta en anemon. Jo långt ner där det är relativt mörkt samt inte så kraftig cirkulation . Exempel inne i någon spricka mellan stenar och dylikt . Så allt du läser på internet om mycket ljus och mycket flödde till en anemon ska du ta med en nyppa salt..... Men JAG personligen vet inget så jag suger åt mig all fakta jag kan få tag i på internet samt av personer i hobbyn.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som alla djur är anemoner individuella... OCH arten spelar också stor roll, tex bubbletip "vill" inte ha så jäkla stark cirkulation, men det finns de arter som vill, sen finns det de anemoner som vill ha lågt flöde och lite ljus, MEN då de lever på djupare vatten är de ovanligare i vår hobby... Jag pratade om anemoners "genomsnittsbehov" och det är såklart att det varierar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som alla djur är anemoner individuella... OCH arten spelar också stor roll, tex bubbletip "vill" inte ha så jäkla stark cirkulation, men det finns de arter som vill, sen finns det de anemoner som vill ha lågt flöde och lite ljus, MEN då de lever på djupare vatten är de ovanligare i vår hobby... Jag pratade om anemoners "genomsnittsbehov" och det är såklart att det varierar!

Aaa då jag suger åt mig allt :) dröjer ju tills jag stoppar ner en anemon. Men pluggar pluggar haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Micke om man dyker var har man störst chans att hitta en anemon. Jo långt ner där det är relativt mörkt samt inte så kraftig cirkulation . Exempel inne i någon spricka mellan stenar och dylikt . Så allt du läser på internet om mycket ljus och mycket flödde till en anemon ska du ta med en nyppa salt..... ...

Där jag har dykt så har anemoner till 95% suttit högt, ljust, strömt och relativt öppet faktiskt. Men alla djur är individer och man ska se över sina egna förutsättningar innan man köper ett djur.

Exempel på anemoner jag sett på dessa typer av platser:

0195.jpg

0063.jpg

0062.jpg

0115.jpg

272.jpg

IMG_0332.jpg

IMG_0904.jpg

IMG_0953.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planerar ju samtidigt nu till mitt stora kar eller ja det jag ska handla i tiden...

200 litarn är ju träning :) som jag endå kommer behålla sen också!!

Men någon som vet när RSM 500 kommer? dom i djuraffären sa bara att det "möget" skjuter dom bara upp på hela tiden. haha.

Är på jakt efter 400-600 liters kar med sump osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska iväg imorgon och ordna det sista för att bara blanda till saltvattnet och låta karet stå ett tag... så vad mer behöver jag?

Jag kommer köra TILLFÄLLIGT med 2 kg levande sten i ytterfiltert bara för att ha någon levande sten över huvud taget!! När jag sen har bil kommer jag att ta mig till

Denny "cheva" och köpa 20-25 kg levande sten..

Imorgon kommer jag ta en påse levande sand... bara för att ha den hemma kommer INTE ha i den innan stenen..

Jag kommer också köpa lysrör... men kommer bara ha 1 blått igång under inkörningstiden..

Jag har dessa tester hemma

En kalibrerad och nu klar refractometer!

ett NH4 test

ett silicate test

ett NO3 test

och ett NO2 test

alla är av märket "salifert"

Så jag kommer köpa ett likadant fast PH test..

Vad mer behöver jag köpa så länge? Inget??

Och samma fråga igen.. uv ljuset.. det kan jag köra 24/7 från första början eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du inte ösa i den levande sanden direkt? Eller tänker du på att du vill ställa stora stenar direkt på botten. Känns som att en påse sand annars går att pilla bort när du ställer ner stenarna isf. Det borde bli ett tunt lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du inte ösa i den levande sanden direkt? Eller tänker du på att du vill ställa stora stenar direkt på botten. Känns som att en påse sand annars går att pilla bort när du ställer ner stenarna isf. Det borde bli ett tunt lager.

Jag vet inte varför faktiskt haha. Bara i tankarna att jag velat stappla alla stenar först och sen slänga i sanden. Men ja nu när du säger det så kommer en påse endå inte räcka så köper fler samtidigt imorgon

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...