Gå till innehåll

Balling/Balling light?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Om jag ändå ska köpa doserpumpar osv undrar jag om man ska satsa på en 3 eller 4 kanalere.

De flästa verkar köra med bara tre kanaler och skippa natriumfritt salt. Funkar det precis lika bra så är det ju bara skönt att slippa balta med sånt men vad får jag för fördelar med att använda en fjärde kanal med salt?

Färre vattenbyten??

Är lite inne på detta kitt.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1403

Eller nått liknande...

Innehåller de spårellement som följer med allt jag behöver då? Eller finns det saker som fattas?

/Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns balling-recept med nacl-fritt salt som bara använder 3 kanaler, den fjärde kanalen användas till något helt annat, tex vodka. Det kan även vara bra att ha en reserv om en pump går sönder, själv valde jag dock en bubble magus med 3 kanaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm en fjärde kanal... skulle man inte kunna använda den för att fylla på avdunstat vatten? Alltså om man ännu inte har köpt nån osmolator och vill ha nåt som inte är beroende av en nivåkännare, man skulle ju kunna köra dosering av osmosvatten till typ 90% av det man vet dunstar av, så kan man manuellt skvätta i lite nån gång då och då... det är ju en enklare installation och man kanske kan trimma in den till 98%... en tanke bara säkert nåt tokigt med den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserpumparna kör såpass lite per timme och dom låter en del så jag skulle inte använda dom till påfyllning av vatten. Dom har dessutom inte lika många effektiva drift timmar som en vanlig pump så de är bättre att utnyttja dom till det dom är tänkta för.

När det kommer till ballingmixen så är det standard att köra 3 kanaler oavsett om man använder salt eller inte.

Den fjärde kanalen är en bonus om man vill ha mer flexibilitet eller dosera spårämnen/vodka som Magnus redan nämnt.

Jag har använt spårämnes kittet ett tag men jag drar ner på dosen rätt ordentligt då jag annars får en grön ton på vissa koraller.

För mig verkar det bli lagom med en fjärde del av den angivna dosen...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Jag vill ha en kanal för Calciumchlorid.

En för Sodiumbicarbonat

En för Magnesiumchlorid

Spårämnen doserar man oxå i dessa dunkarna.

Detta är ju vad man kallar balling light.

Frågan är om man vill köra med Natriumfritt salt oxå... Utöver Balling light..

I den ursprunglliga balling med tre pumpar kör man ju inte med magnesiumtillsatsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm en fjärde kanal... skulle man inte kunna använda den för att fylla på avdunstat vatten? Alltså om man ännu inte har köpt nån osmolator och vill ha nåt som inte är beroende av en nivåkännare, man skulle ju kunna köra dosering av osmosvatten till typ 90% av det man vet dunstar av, så kan man manuellt skvätta i lite nån gång då och då... det är ju en enklare installation och man kanske kan trimma in den till 98%... en tanke bara säkert nåt tokigt med den :)

Självklart skall du skaffa dig en osmolator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

//NiXoN: kör du med med balling light och trace b tillsatserna?

Är dessa som ger en "grön" ton??

Fan det är det jag menade, kanske bättre att köra utan tillsatserna i dunkarna och istället "manuellt" dosera ultra trace...

Eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Balling på fyra kanaler via Grotech NP III och EP II.

1 - Kalciumklorid-dihydrat + FM Trace B 1-2

2 - Nariumbikarbonat

3 - Magnesiumklorid-hexahydrat + FM Ultra Trace B 3

4 - Natriumkloridfritt mineralsalt

Funkar klockers!

Precis så jag menar.

VAd är fördelen med saltet i den metoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så jag menar.

VAd är fördelen med saltet i den metoden?

Det Natriumkloridfria saltet tillförs för att bibehålla jonbalansen i vattnet utan att göra veckovisa vattenbyten. För att få bättre kontroll över värdena har jag har separerat Magnesiumkloriden från dunken med Kalciumklorid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

//NiXoN: kör du med med balling light och trace b tillsatserna?

Är dessa som ger en "grön" ton??

Fan det är det jag menade, kanske bättre att köra utan tillsatserna i dunkarna och istället "manuellt" dosera ultra trace...

Eller vad tycker ni?

Jag misstänker att det är järndoseringen som ger den gröna tonen till vissa koraller. Jag kan inte bevisa det mer än att dom normaliseras efter att jag kört utan spårämnen ett tag.

Jag kör balling Classic med trace samt Mg, vad det nu heter sen ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det är samma innehåll kemiskt sett men du får fina förpackningar och en annan prislapp;)

Vill minnas att TM inte har någon extra magnesium i ballingen, men man kan tillsätta deras vanliga Mg utan att bekymra sig för jonbalansen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så biokalcium är Ca,KH och natriumfritt salt + spårämnen? Om jag vill ha MG doserat automatiskt behöver jag en kanal till?? Om jag väljer Bio-kalcium då.

Trodde att det var Lite versionen med ca, kh och mg....

Stör mig lite på när man inte anger vad det innehåller.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte nödvändigtvis, man kan blanda Mg med saltet(som i princip är en spårämnesmix).

Så brukar man göra med Balling+, denna variant skapar dock en jonobalans så det är väsentligt att byta vatten.

2 liter osmosvatten

49 g Natriumkloridfritt salt

110 g Magnesiumkloridhexahydrat

16 g Magnesiumsulfatheptahydrat

Tror dock inte det skall vara omöjligt att använda TM´s magnesium som är balanserat och inte orsakar obalans. Jag vet dock inte om det finns bekräftade fall med problem pga jonobalans.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bah. Hade ju tänkt egentligen att köra utan det natriumfria saltet och köra med vattenbyten. Bara tillsätta vätskor för Ca, KH och Mg samt spårämnen med pumparna.

Verkar som förslaget i första posten i tråden är ett bättre alternativ om man vill ha koll då eller?

Gillar dock inte att kontrollerna sitter på ovansidan av pumpen.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har funderat på att separera Mg från saltet i mitt stora kar, men det är mer för att jag tänkt prova dosera saliferts flytande Mg.

Jag kan inte säga något specifikt possitivt eller negativt om saltet som så, bara att det gör doseringen lite mer stabil och skonsam om man slarvar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt är den som det finns minst av i mixpåsen, men jag förstår inte riktigt varför man köper TM´s påsar. Det är nästan inget i dom och för de man betalar för några gram TM kan man få flera Kg ballingsalter(om man inte vill ha det förportionerat).

När det kommer till Mg o salt så är det bara att titta på receptet jag skrev upp.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till Mg o salt så är det bara att titta på receptet jag skrev upp.

//NiXoN

Men då blev det ju en jonobalans skrev du ju? Om man hade Mg i saltlösningen.

Så om man vill slippa den så är det antingen fyra pumpar eller att skippa Mg i ballingen helt enkelt och tillsätta detta manuellt?

Alternativt att behöva byta vatten oftare än man egentligen skulle behöva.

Hur mycket vatten måste man byta/månad för att motverka jonobalans? Vad händer om man slarvar med vattenbytet och det får gå typ tre månader?

Blir nog paketet jag länkade till i första inlägget. Eller byta ut pumpen mot den med fyra kanaler, fast den är en tusing dyrare..... Men det är det kanske värt om det blir smidigare att sköta. Får man mer koll på grejerna och slipper vartannat vattenbyte så är ju en tusing snart intjänat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör enligt "min" metod om du vill ha så lite jobb som möjligt.. blanda och glöm, kan inte bli enklare.

Ja, det är ju så vi vill ha det :)

Fyra kanaler mao. Men för mig blir det nog GHL pumpen med fyra kanaler framför Grotech prylarna... Blir lite billigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara byta ca 10% vatten en gång i månaden högst. Om det inte behövs av andra själ.

Men alla varianter av balling kräver ju att man antingen gör vattenbyten för att justera antingen jonballansen eller salthalten så helt kommer man ju inte ifrån det ändå.

Vill få en sak fötydligad. Om jag kör med tre kanaler och har Natriumfritt salt och MG i samma dunk. Får jag jonobalans då? Eller är det bara salthalten som ökas som jag måste justera med vattenbyten? Hur ofta detta måste göras beror väll sedan på hur mycket Ca man doserar. sen är det klart att då jag har dessa två salter(Natriumfritt & Mg) i samma dunk så kanske jag inte får i tillräckligt med salt om jag har en bra förbrukning på Mg och samtidigt måste öka Ca... Jag kan ju inte bara öka doseringen av saltet då detta och Mg är i samma. Så en liten jonoballans kanske kan uppstå ändå även om det tar längre tid innan det blir problem..

Fattar jag rätt då eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...