Gå till innehåll

Oh no! strömavbrott


Martin_P

Rekommenderade inlägg

smiley19.gifDet här var ju riktigt kul. Cirka 38 timmars elavbrott ledde till följande roliga upptäckt.

2 Strigosus döda

1 Revsäker Bispinosus död

1 Springerii död

1 Clarkii död

2 Mandariner död

1 Kopparbandad pincett död

1 Gramma Loretto död

3 Anthias död

3 Acroporor döda

2 Montiporor, bara fraggar men ändå döda

1 Capnella död

1 Svartvit damselldöd

Plus att alla andra koraller ser ut att vilja gå i graven direkt bara man vänder ryggen till.

Det ända positiva är att Xanthurumen överlevde samt att inte alla kirurgerna följde efter Strigosusen exempel.

Extra kul med tanke på att allting verkade klara sig fint fram tills i morse.

smiley19.gifsmiley19.gifsmiley19.gifsmiley19.gifsmiley19.gifsmiley19.gifsmiley19.gif= Sjufaldig katastrof skulle jag vilja säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förstås.

Skall arbeta vidare lite på att sammanställa en lista på saknade djur så att man har något att komma med till försäkringsbolaget.

Ni som har fått ersättning tidigare har ni krävts på kvitto på allting?

Det är ju inte så oftaman får eller sparar kvitto som man får i djuraffärer.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller på att leta elkraftverk tills jag ska flytta till landet men det är lite svårt just nu finns inte många att få tag på i stan.

Det som är slut i växjö vad jag har hört är

Vatten dunkar 25l

Batterier

elkraftveerk

gasol värmare

gasol plattor

lampolja

Det är fult sug efter grejerna i dag på morgonen va det ca 20 pers som köade för två elkraftverk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pratde med en släkting i dag han hade hört att det va nån som haade akvarie fisk för 6000 som dött det hade sydkraft betalat (vårat el bolag)

Så kolla med dom om det finns någon skyldighet från deras sida att leverera el eller kolla inte kräv med en gång det brukar gå bätre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urhgggg!! Jag lider med er! Själv var jag utan ström i 23 timmar.......

Jag rörde om med en mugg emellanåt, elda på i kaminen ganska bra, så värmen sjönk aldrig. Jag hoppade över all matning.

På kvällen när strömmen kom tillbaks mätte jag upp allt ( Ph, nitrit, nitrat, fosfat, KH och Ca) Allt verkade ok!

Inga döda djur: har fisk, räkor, ormsjöstjärna, lite nybörjarkoraller mm

Har sett 12volts pumpar i "damm-affärer" en pytteliten sak som pumpa

300 liter, hade ju räckt för mej ett tag i alla fall. Ska nog investera

i en sån

Ett annat strömavbrott , modell längre, knäckte mitt 375lit-kar för 12

år sen ca. Allt totaldog, det knäckte även mej o jag kastade ut

allt. Prylar för många tio-tusen lappar........så jag var orolig i

helgen.

Men det gick bra för mej den här gången(om det nu e över)smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det första som hände mig var syrebrist. Redan på söndag morgon var en

dvärgkejsare och en putsarräka döda i 250 litern. Syrebrist rådde så

jag spädde ut en kapsyl Väte peroxid och rörde ut i vattnet. Väntade en

timme.

Fortfarande litet syrebrist så jag tog en kapsyl till. Lugnt till

måndag morgon då det blev dags för en kapsyl till. Måndag kväll alla

synliga fiskar flytade till ett tomt 100 liters med samma vatten i. En

död Capnella ut. Returpumpen ur så att skitvattnet från döda koraller

inte sprids till sump och de två tomma akvarierna. Temperatur 20 grader.

Nu har jag 5 Cromis , 2 "Sixlined Wrass" och en Valencienna

kvar i akvariet förutom alla mina små koraller. Valencienna hade jag i

ficklampan i natt. Den skyfflade in ett lass sand och försvann mellan

stenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags att summera:117 timmars strömavbrott klarades bättre än vad jag kunde drömma om. Efter 45 timmar fick jag tag i en 12/230 volt omvandlare som kunde försörja luft till alla akvarier och halv ljusstyrka till korallerna. Problemet var bara att jag var tvungen att ha bilen stående på tomgång eftersom den drog ungefär 30 A. Ingen märkte det. När jag var på jobbet var den ur men jag kunde köra ungefär tio timmar åt gången. Trots en massa värmeljus och försök med rykande marschaller i akvarierummetgick temperaturen ned till 18,6 på den digitala. Nåväl strömmen kom och livet börjar närma sig det normala. I akvariet har Capnella, Lemnalia och Xenian dött liksom de flesta Sarcophyton. Skivanemonerna har klarat sig men är avsevärt mycket mindre nu. Av knapparna har "parazoanthus" klarat sig oskadad och Zoanthustyperna harminskat antalet polyper till ungefär hälften. En sort har helt dött. Stenkorallerna har mist sina symbiosalger och några Acropora har dött helt. Turbinaria peltata har klarat sig liksom mina storpolypiga. Den svarta Scutussnigeln är död liksomTurbosnäckorna men mina minisnäckor(1,5 cm) som jag glömt namnet på lever liksom alla eremiterna och sjöstjärnan. Alla Räkor (Lysmata ambionensis och wurdemanni) är döda.

Av fiskarna dog en Centropyge bispinosus första natten och sedan har tre Cromis dött. En hade ett ordentligt infekterad bröstfena, en misstänker jag kom åt dåligt utblandad väteperoxid för den flämtade som av nitritskada och den sista fastnade i ett pumpinsug när jag tände ljus en stund efter 4 dagar i mörker.

Totalt: Ungefär 3/4 av djuren lever. Detta tackar jag dels väteperoxiden och dels det att jag kunde sätta på luft efter 3 dagar och flytta de flesta fiskarna till ett tomt karantänkar. De är tillbaka i huvudkaret nu med kolfiltrering mot eventuella gifter från döda koraller.

Nu går fyra skummare för högtryck och jag tror att det bara är några små Sarcophyton som är i farozonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...