Gå till innehåll

Ny på saltvatten!


Annmari

Rekommenderade inlägg

Hej!

jag är helt ny på saltvatten har hållit på med sötvatten i många år. Funderar nu på och göra något med mitt 54 lit akvarium i höst, för tillfället går det 2 par fjärilsciklider där, när man ser saltvattens akvarier så förstår man ju att saltvattens akvaristik är pricken över i i akvariehobbyn. Jag tänkte mig korallsand, plus någon skummare, och 2 kilo levande sten, och några räkor har sett leasing ha dessa röda räkor med vita prickar, vad tror ni? vad kan man ha i ett 54 lit akvarium? / Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är tråkigt att folk är så bittra här forumet som inte vill ta sig i akt och svara ^^

Jag har inte hållit på så länge med saltvatten, men i ett sånt litet kar hade jag nog högst haft 2 fiskar. Detta är i så fall gobies. Tänk på att du kan gå in på artregistret och kolla storlekarna på fiskarna.

En clownfisk blir ju som sagt typ 10 cm, vilket är rätt stort om man tänker efter.

Jag skulle nog ha haft lite mer än bara 2 kg levande sten, kanske 4-5 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAG är mest bitter för att jag har för litet akvarium skulle gärna ha några hundra liter till. Det blir nämligen roligare då,större valmöjligheter när det gäller fisk, korallerna växer anemoner likaså. Men saltvtn är klart underskattat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad ted menade med "bittra" men men...

Det finns några tumregler för hur man ska starta ett Saltvattensakvarium och det mesta kan du hitta om du tittar här på SG, kika på "Artiklar" och speciellt de för nybörjare.

Det som du bör tänka på initiellt är iaf följande:

Den rekommenderade mängden levande sten ligger på minimum 10% av volymen, jag använder mindre men har mer sand.

Sanden ska inte vara för fin för då blåser den bort av cirkulationen. För grov sand blir lätt ful om man inte har väldigt väldigt mycket cirkulation. Sanden bör vara tunn (jag använder ett tjockare lager mot alla rekommendationer och lyckas bra med det).

Om du ska ha koraller bör du tänka på belysningen, svårare (och "finare") koraller kräver mer ljus.

Tänk noga igenom vilka djur du vill ha, planera planera och planera. Det finns många djur som inte fungerar med varandra och detta kommer begränsa dig i vad du kan ha i akvariet.

Lyssna på vad affären ger för tips, börja med Akvarieleasing och Triton i sthlm efter som de är väldigt kunniga. Undvik Bromma Zoo tills du lärt dig lite om salvatten.

Om du går in på http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124 så har du en del tips på fiskar som fungerar i små akvarium.

Räkorna du refererade till är fireshrimps och dessa är territoriella när de kommer till sitt revir, vissa mer eller mindre än andra, det går ofta att ha två om man köper dom samtidigt men det är inte alltid det fungerar.

Lyssna på vad folk säger. Är djuret klassat som svårare så är det just svårt och värt att undvika tills man fått sig en uppfattning om vad som krävs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAG är mest bitter för att jag har för litet akvarium skulle gärna ha några hundra liter till. Det blir nämligen roligare då,större valmöjligheter när det gäller fisk, korallerna växer anemoner likaså. Men saltvtn är klart underskattat!

Har man inte alltid för litet akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ann mari

Gå in på nanoavdelningen i forumet och där kommer du hitta många trådar som i detalj beskriver start och skötsel av ett litet saltvattensakvarium. Det finns lika många sätt som det finns akvarister så det bästa är att läsa och bilda sig en egen uppfattning om hur man skall gå tillväga.

Saltvattensakvaristiken skiljer sig inte speciellt mycket från de gyllene regler som finns inom sötvattesakvaristiken - dock kräver den lite mer "gull" i plånboken :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag talade med Tony på leasing idaag om mitt 54 lit han sa exxkt vad jag kunde göra, även ha två clownfiskar i plus 5-6 kilo levande sten. innerfiltret jag har går bra sen en liten vattensströmmare, vattenbyten är viktiga sa han / Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Annmari,

Va roligt att se en till kvinna här! :) Min uppfattning efter mina två månader med salt är att det verkar vara en klar majoritet av män i denna hobbyn?

Jag har också ett litet nano, men på 37 liter. Jag gör ett vattenbyte på 8-10 liter, var 7-9 dag ungefär, och det verkar fungera bra. Jag har 2 clowner (Amphiprion ocellaris) och 1 gul gobie (Cryptocentrus cinctus), alltså 3 fiskar i mitt lilla kar. Sen har jag även en putsarräka, en sandsjöstjärna, en eremitkräfta, ett par sniglar och några mjukkoraller.

Detta kanske kan ge dig lite idéer om vad du kan ha i ditt akvarium. Vill du kolla lite på mitt akvarium, använd länken nedan.

Får jag fråga varför du ska vänta till hösten med konverteringen?

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Därför att min man och jag och våra två hundar åker till Jämtland i sommar sen när vi kommer ner så åker vi till Tallinn i Estland och bor hos våra vänner några dagar, orsaken till hösten är den att min bok som hade Sverigepremiär före Jul förra året kommer och få en topprecencion i den estniska tidsskriften Balticguide som ges ut i både Estland Finland och Sverige, den läses av tusentals läsare på båda sidor om Östersjön, då säljs boken ännu mer och då får jag mer pengar för att starta upp saltvatten, jag jobbar nämligen som författare också / Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ann Mari

Trevligt med lite tjejer här på forumet.

Som på alla forum finns det jättemycket att lära. Läs mycket och sug åt dig kunnskapen. Kör den genom filtret och dra av momsen.

Att hålla ett enkelt saltvattenskar är inte omöjligare än något annat.

-Själv är jag "återfallsakvarist" och efter 3-4år med mitt 310l kar som jag lade ner för ca 6 år sedan så kom återfallet och det blev ett litet RSM 130L...som visserligen ska bli ett 350l hörnkar inom kort.

-Det är en förförisk hobby som man lätt fastnar i.

Mitt tips till dig är Mycket sten och gärna en Levande santbotten och en bra skummare till det.

-Sen är ju sanningen att svängningarna kommer snabbare i en liten balja, men när olyckan är framme så blir inte heller kostnaden den samma även om det är tråkigt.

All Lycka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Ted skämtade lite, =P

De räkorna du pratar om, kan det möjligtvis vara vanliga eldräkor? i sånt fall, de brukar tyvärr vara rätt skygga, och oftast nattlevande djur.

Önskar dig lycka till!

välidgt skygga om man bara har en, men har man ett par st blir dem mycket mer aktiva :)

jag skulle dock avråda att köra på ett så litet kar som ett första kar... Man kan köpa ett 100liters för under 500kr, bättre att betala lite mer och ha en större, lättare att hantera samt mer utrymme för misstag.

så mycket dyrare blir det inte det är när man kommer över nano karen som priserna börjar stiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det viktiga sa Tony är inte an massa teknik sköter man vattenbyten i ett litet akvarium så klarar man det med det bra, det räcker med mitt lilla Eheim innerfilter och vattenströmmare plus 5-6 kilo levande sten och givetvisst korallsand / Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyten i ett mindre kar är nog en lättare väg att gå än att köpa på sig en massa teknik, men faktum är att en skummare underlättar även i ett litet kar.

Sen får du så klart välja att tro på vem du vill, de som har erfarenhet av små och/eller stora kar som hobby, eller de som jobbar med det, det är upp till dig, inget fel i vilket som.

Det går så klart lika många sätt att sköta ett kar som det finns akvarister, så ta allt du läser, hör och ser med en nypa salt, och sortera sen ut det som funkar för dig och kör på den linjen. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innerfiltret kan du lyfta ur direkt om du inte vill ha jobbet med att renöra det varje dag. Låter du det gå mer än ett par dagar kommer du sannolikt att få problem med bl.a. lågt pH pga surnande skräp som filtret samlar upp. Bättre isf att bara köra bara cirkulation, levande sten, täta vattenbyten och låg belastning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har några frågor? låter förnuftigt det du sa om täta vattenbyten etc, nu till frågorna?

1) Om man har 2 clownfiskar ska man då ha en hane och en hona?

2) leker dom på samma sätt som sötvatten? munruvare substratsruvare?

3) Är det stor skilland i skötsel mellan salt och sötvattenfisk?

/ Ann-Mari

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1: Köper du dem som små så kommer den största av dem att bli en hona, och de bildar förhoppningsvis ett par.

2: De lägger rom som kläcks efter ett visst antal dagar, sen kan man föda upp dessa i en separat behållare, läs gärna i den delen av forumet som handlar om fraggning, förökning osv.

3: Det är en viss skillnad eftersom att du behöver ha koll på lite andra saker som tex salthalt och andra värden för att fisk och koraller ska trivas.

Ett tips är att du går till biblioteket och lånar en bok som heter Saltvattenakvariet av Daniel Knop och läser igenom den. Det har hänt en del sen den skrevs, men grunden stämmer överens rätt så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1:

Ett tips är att du går till biblioteket och lånar en bok som heter Saltvattenakvariet av Daniel Knop och läser igenom den. Det har hänt en del sen den skrevs, men grunden stämmer överens rätt så bra.

Om den inte redan är ute så kommer det en ny och omarbetad upplaga (på svenska) av denna bok inom en mycket snar framtid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...