Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...

Pga mycket sjukskrivning förra året så har ekonomin inte varit den bästa. Inte jättedålig, men sämre än vanligt.

Akvariet kommer juh tyvärr inte högst upp på prioriteringslistan.

Har köpt ny bil och nästa vecka kommer nya sängen hem. Verkligen dags för nytt kök hemma med.

Det som ska göras innan jag kan hälla i vatten är egentligen att bygga ihop möbeln och framsidan så det blir snyggt, dra all el och sånt. Isolera, fläktar m.m.

Sen saknas det en hink salt. Annars är det klart att sättas igång. (Alltså inte så mycket som ska inhandlas utan mer saker som behöver göras.)

Iallafall att starta så det får stå till sig och "sätta" sig. Har ingen bra lampa än, men det måste man väl inte ha på engång.

Det är bara det att jag tror inte att jag kan göra allt detta själv. Så jag måste ju få sambon att hjälpa mig.

Förstår nu varför det är fler män i denna hobby. Jag är ju inte ett dugg intresserad av teknik och bygget och sånt. Jag vill bara ha mina fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, nu är jag trött på att det inte händer nånting. Anledningen till att det inte händer nånting är för att jag inte kan så mycket om teknik så min fästman hjälper mig med dom sakerna.

Men detta är ju MIN hobby inte hans, så jag får väl försöka ta reda på hur man gör sakerna.

Har ju en DIY LED hemma som ska sättas ihop. Då min fästman är nästintill färdig utbildad elektriker så hade det varit smidigt om han gjorde det.

Men jag får la kavla upp armarna o göra det själv. Förstår honom verkligen eftersom att detta är MIN hobby och har man inte lust att bygga ihop en lampa så behöver han ju faktiskt inte det.

Får försöka läsa lite och fråga min fästman hur man gör så det blir gjort nångång.

Jag erkänner att jag har tappat suget lite eftersom att allting står stilla och inte har några "saltisfiskar" hemma att titta på.

Hade varit ganska trevligt att få åka till nån med saltkar o titta lite så att man får tillbaka suget och gör nånting åt det hela nångång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag pratat med min plastpappa som är snickare som ska hjälpa mig att bygga klart möbeln/väggen. Har gjort en skitsnygg ritning i paint. Jag kan inte dom coola programmen som man gör ritningar i.

Det gula är den befintliga ställningen och det röda är det som behöver byggas till. Akvariumen: 1. fraggkar, 2. karantän, 3.visningsdelen, 4. liten sump, 5. a och b. stor sump, 6. osmostank/påfyllning.

Och sen täcka med mdf eller nått och luckor ovanför, under och på sidorna. (Ja, vi har snetak)post-5067-14468928600199_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att se att du inte gett upp. Det är tänkt att bli en hel vägg med lite luckor eller..? Kolla på Ikea vad dom har. Deras täcksidor är fina och köksluckor går att använda till mer än kök. Bygg smart så du kommer åt allt. Kan ju bli behov av att byta nån mojäng, å då är det drygt att behöva riva en massa. Ge dej ut å våldgästa folk i din närhet. Du å maken/sambon var väl med hos Glenn och Bengt förra våren. Ta en ny vända och kolla hur det växt vetja : )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att se att du inte gett upp. Det är tänkt att bli en hel vägg med lite luckor eller..? Kolla på Ikea vad dom har. Deras täcksidor är fina och köksluckor går att använda till mer än kök. Bygg smart så du kommer åt allt. Kan ju bli behov av att byta nån mojäng, å då är det drygt att behöva riva en massa. Ge dej ut å våldgästa folk i din närhet. Du å maken/sambon var väl med hos Glenn och Bengt förra våren. Ta en ny vända och kolla hur det växt vetja : )

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, jag är väldigt sugen på att åka och hälsa på nån. Kanske ska fråga Glenn om jag får komma o hälsa på om jag tar med mig nått gott till kaffet.

Har inte sett nått salt live sen vi var hos Glenn sist. Man behöver se lite akvarium för att hålla intresset uppe tror jag. Mitt akvarium har blivit halvt täckt av spindelnät just nu. Inget pill på vääldigt länge.

Därför jag ringde o pratade med min plastpappa som är snickare. Så kanske vi kan få lite fart på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inspiration är ett måste när man bygger.

Jag brukar åka till Stigigemla eller PärS här i stan.

Kan rekomendera ett besök hos LN21 om du har vägarna förbi växjö.

Får man inte inspiration så stannar projekten av ganska snabbt.

Måste fråga varför så måna olika sumpar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande att det går vidare. Om jag får flika in med ett tipps så är det att ha en sump samt större osmostank. Det är viktigt att osmostanken inte är högre än sumpen för då kan du få en hävert med vatten ner i sumpen när osmostanken är full.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har diskuterat med min plastpappa om möbeln och utseendet på allt.

Han påpekade det uppenbara, att det smidigaste, snyggaste och smartaste skulle vara att dra ut akvariet med möbel ca 50-70 cm från väggen och göra en enhetlig framsida med dörr på höger sida så att man kan gå in bakom när man ska pilla med karet.

Detta var min första tanke när vi fick hem karet. Men min fästman tycker att det kommer att ta upp för mycket utrymme då.

Får prata med honom när han kommer hem från jobbet o se om han kanske kan tänka om. Det var ju ändå typ 1,5 år sedan vi pratade om det sist.

Akvariet står ju i vårt datarum, och plats för våra skrivbord och datorer har vi så det räcker och blir över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det visade sig att jag var riktigt duktig på att övertala min fästman. Övertygade honom att det snyggaste, smartaste och enklaste sättet är att dra ut karet 50-60cm från väggen och göra en helvägg framför karet med ett hål för visningskaret bara och en liten dörr till höger så att man kan gå in på baksidan o pilla med karet. TJOHOO!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är väldigt sugen på att åka och hälsa på nån. Kanske ska fråga Glenn om jag får komma o hälsa på om jag tar med mig nått gott till kaffet.

Har inte sett nått salt live sen vi var hos Glenn sist. Man behöver se lite akvarium för att hålla intresset uppe tror jag. Mitt akvarium har blivit halvt täckt av spindelnät just nu. Inget pill på vääldigt länge.

Därför jag ringde o pratade med min plastpappa som är snickare. Så kanske vi kan få lite fart på det.

Ni är så välkommna både med och utan fikabröd, bara skicka ett pm så att jag inte är i varmare trakter.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skit i picasson, de är jättejobbiga mot andra fiskar och riktiga as mot koraller. De käkar i sig allt och är på alla andra fiskar.... Egentligen borde handeln rekommendera att man slutar ha dem.... De är fina, men inte bra att ha i akvarier!!!

Det är min åsikt iallafall..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Rhinecanthus aculeatus har jag förlängesen insett att jag inte kommer kunna ha, fast den kommer alltid att vara en av mina favoriter. =)

Det var ju den och Synchiropus splendidus som har varit favoriter sen början.

Men jag har nya favoriter nu när man läst lite och kollar runt på folks olika kar och alla olika fiskar. Nu är det Synchiropus splendidus och Acanthurus leucosternon som är favoritena.

Det är mina två måsten i mitt kar. Har läst på mycket om dom och ska låta akvariet puttra på minst 6 månader innan jag skaffar mandariner. Och har uvc till Acanthurus leucosternon.

Dessutom har jag verkligen fått upp ögonen för Hemitaurichthys polylepis. Kan tänka mig 3 -5 stycken sånna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...