Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Inga jobb till fästmannen =(

Jag vill dra igång nu.

Nästa steg är att få hem bakgrunden o sätta på den o göra rent baksidan på karet.

Fortfarande runda märken kvar från sugpropparna vi använde när vi lyfte in det.

Tråkig nyhet. Ja det kan jag förstå att du vill. Jag hade aldrig kunnat hålla mig så länge. :P

Är det mycket i teknikväg som fattas nu inför uppstart?

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

André: Ska ha en hink med salt till och ett osmosfilter. Sen kan jag ha i vatten, salt o sten. Så får det stå o gro tills vi fixat belysningen....

Kanon, vatten i karet är alltid en bra början. ;) Det är inte brådska med belysningen sen, systemet klarar sig bra utan. Men ser fram emot lite ljus när det väl kommer på plats. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sätta dit bakgrunden är lite som att tapetsera. Lättaste är att stryka på oljan med en tapprsbit man dränker in den i oljan och sedan på bakrutan, till mitt kar gick nästan hela flaskan åt. försök att undvika att bakgrunden skrynklas för då kan det bli jobbigt o få den slät mot rutan utan bubblor.

Kul att den har blitt så populär såg den live för ett par år sedan i guldfiskens malawikar och tyckte den var grymt snygg och beslöt mig för att testa den i saltkaret och jag är grymt nöjd med den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick avi att jag har paket från Guldfisken att hämta. =) Bilen dog innan vi åkte till Mexico, så jag går till jobbet. Kände att paketet fick vänta tills i morgon när jag ändå går förbi affären...så kul är det inte att promenera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm...en liten fråga. Jag har lite död LS som jag vill ha i karet. Ska självklart köpa levande också. men det jag undrar är:

ska man göra nått med stenen? ska den tex skrubbas eller doppas i sötvatten för att få död på eventuella bakterier. eller VILL man ha de få bakterier som eventuellt överlevt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du vill inte återanvända något från den stenen, dött är dött liksom. Se till så att den är ordentligt ren innan du använder den, om den nu verkar smutsig. Har du otur kan den innehålla mycket fosfat och då lakar du ut det t ex genom att ha den i en vattentunna med cirkulation, vattnet byter du då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men spelar det nån roll om det är nått i då? för jag har juh inget liv i karet alls, o kommer inte att ha på väldigt länge. räcker det inte med att det får stå och "gotta" till sig i karet. Så om det är tex fosfat i så kommer det ju inte ta död på nått som inte finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lakat ur den döda stenen med sötvatten, regelbundna vattenbyten och gjort ph/fosfat test lite då och då. Kör så länge tills värdena är okej. Sen hade jag låtit den stenen torka till någon timme eller två och börjat bygga revpelare. :) Ecosystem reefbond är lite slabbigt men kanon till pelare så kör på det. Har själv gjort precis som jag skrev nu och det fungerade kanon.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...