Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu blev det fart på min fästman med vår lilla LED som vi köpte som test. Blev en ny löd mojäng inköpt idag då han satt och svor över den gamla igårkväll som inte ville fungera som den skulle.

Ser mörkt ut för mitt projekt dock. Vi var fyra personer som blev uppsagda på jobbet i onsdags. Hos oss är det många då vi bara är åtta pers i produktionen. Så 50% blev alltså uppsagda. O jag som kände att det äntligen började hända nånting...

post-5067-14468928649823_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Min bror smsade i går och undrade om jag ville ha hans nano. Tror att det är på 60 eller 80 L.

Jag nappade direkt. Får se om jag kan åka o hämta det på lördag kanske.

Då får jag tjuvstarta lite och se hur allting fungerar och lära mig mer innan jag sätter igång det stora.

Dessutom har jag då ett litet fungerande kar om man skulle komma över nån underbar fragg som man inte vill missa t ex.

Jag får med allt levande i, vilket inte är jättemycket. Lite LS och en clownfisk. Han har tröttnat och det har mest bara stått där.

Funderar lite på hur jag ska göra vid flytten av nanot i helgen. Ska man fixa lite osmosvatten och blanda salt redan nu eller nåndag innan så det finns här hemma.

Så kanske jag kan ha den lilla clownen i mitt karantänkar med bara vatten och salt. Eller om man flyttar allting snabbt kan man undvika nitrirtoppar o grejjer då? så att man kan lägga i clownen i karet direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sand i karet. i så fall hade jag sugit ut den först och slängt det vattnet och sanden. finns alltid en massa skit i den som rörs upp. Alltid bra att ha nytt vatten i beredskap. Har du förvarings möjligheter så ta ett par spannar av ytvattnet och spara innan du börjar röja i det. Minst hälften nytt när du fyller det igen. Skölj levande stenen i det kasserade vattnet. Konstigt, jag satt och läste din tråd i förmiddags och undrade hur det gått med det stora. Det är vilande då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det äntligen börjar hända något!

Jag skulle dra igång direkt. Men när jag flyttar sten brukar jag alltid skaka av den i en hink med saltvatten för att inte dra med en massa onödigt slam.

Så en hink eller två med färdigblandat vatten hemma är inte fel.

Bakteriekulturen är ju igång i stenen så det borde inte vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en av anledningarna till att han tröttnade lite var nog att det är fult med röda alger på botten och glaset o sånt....cyano va?

Jag har ju hela mitt system på 1200L. men är inget vatten där i nu.

Ska kolla med min fästman om vi ska ha i vatten i karantärkaret på 98 L bara så kan lille clownen vara där i ett tag. En eremit också tydligen.

Det är sand i nanot, men då tar vi nog bort det då.

Har ett osmosfilter hemma som jag inte har provat än. Men kopplingen passar ej till kranen. Kanske kan hitta nått på biltema eller nått.

Så kan jag förbereda lite vatten här hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan säkert cyano. Jag skulle också kasta sanden.

Biltema har kopplingar som brukar passa mellan kran och mina osmoser så det går nog bra.

Jag skulle ändå behålla det mesta av vattnet. Det är bättre att fixa till värdena i en lugn takt. Det är risk att djuren får en chock om man ändrar vattenvärdena för mycket för snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Börjar fundera mer och mer på att sälja mitt stora system på ca 1300 liter.

Det hamnar längstner på prioriteringslistan helatiden. Kommer ju aldrig att starta upp det. Kanske bäst att inse det snart, så att man kan börja att sälja av lite saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig verkligen heeeelt lost just nu. Jag tänker så det knakar.

Jag VILL ha kvar mitt stora kar och sätta igång det. Men KOMMER jag att göra det är ju frågan?

Får lite panikkänsla när jag tänker på hur stort det är och om jag har tagit mig vatten över huvudet.

Det är gigantiskt och mycket pengar nedlagt redan innan det ens är startat med.

Skulle jag känna mig lugnare om jag hade sötvatten i istället?

Ska jag fortfarande ha salt om jag säljer detta men kanske ett mindre bara?

Kommer jag att tröttna efter 1 år? Ska jag sälja allt och åka på utlandsresa i stället kanske?

Har redan fått erbjudanden från folk som vill ha karet.

TUUUUUSEN frågor virrar omkring inne i mitt huvud...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt om du inte får igång det, men det går ju faktiskt sälja det och satsa på ett akvarium på kanske 300-400 liter istället för den pengen du får akvariet sålt för kanske det går att köpa ett annat begagnat system som redan är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid lägga ut det på annons o se vad för bud du får.. Så kan du ta ett beslut efter det.. Är man osäker redan innan så ska man nog se till så man har tänkt igenom allt så man har råd o driva det på det sättet man vill.. Tror att mer eller mindre alla Saltisar måste hålla i stålarna en o annan gång , minst sagt.. Annars rinner dom iväg som vatten :)

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra sötvatten kommer du bara ångra.

Du har ju kunskaperna till att köra salt det är nog bara att projektet är stoort.

Om jag vore som dig hade jag nog köpt ett percula eller liknande.

Färdigt bara att plugga in å köra å inte så mycket mindre displaykar än det du har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner mig verkligen heeeelt lost just nu. Jag tänker så det knakar.

Jag VILL ha kvar mitt stora kar och sätta igång det. Men KOMMER jag att göra det är ju frågan?

Får lite panikkänsla när jag tänker på hur stort det är och om jag har tagit mig vatten över huvudet.

Det är gigantiskt och mycket pengar nedlagt redan innan det ens är startat med.

Skulle jag känna mig lugnare om jag hade sötvatten i istället?

Ska jag fortfarande ha salt om jag säljer detta men kanske ett mindre bara?

Kommer jag att tröttna efter 1 år? Ska jag sälja allt och åka på utlandsresa i stället kanske?

Har redan fått erbjudanden från folk som vill ha karet.

TUUUUUSEN frågor virrar omkring inne i mitt huvud...

Tycker på något sätt att du svarar på din egen fråga. Ett stort kar kostar pengar. En utlandresa är värd så mycket! Körde du inte igång ett mindre kar nyligen(din brors)? Är det kul? Jag är helfast men har mina upp och ned gångar. 700+ är ju faktiskt rätt dyrt att driva men helt underbart att se om man lyckas!!

Tror att du har svaret på din egen fråga om du tänker efter. Lycka till vad du än gör=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja. I morgon flyttar mitt gigantiska kar till Växjö. Om han vill ha det när han har sett det. Han kanske åker hem utan =). Nä, men blir kär på en gång när man ser detta kar.

Hoppas på att hitta nått lite mindre och i en hel möbel som jag vågar satsa på istället. Väntar bara på att stödmedlemsgrejen ska gå igenom så jag kan lägga ut annons på alla grejjer nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...