Gå till innehåll

Projekt Salt 750L


Tweeny

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 5 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

ja, hemma o sjukskriven i mer än 6 veckor nu....blir inga roliga löner i två månader nu... =(

Idag har vi kollat lite på hur vi ska bygga upp allt till akvariumet.

Hur möbeln ska bli ...tex luckor o sånt.

Nån som har några tips o ideér?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var faktiskt precis där jag tittade....

tänkte köpa två kit till mina två extra kar. dom är på 85L st . om dom är bra så ska vi prova att sätta dom ovanpå vårt stora visningskar o se hur det ser ut o om dom lyser ända ner i botten.....gör dom inte det så har vi allafall bra lyse till små akvariumen. Är dom däremot bra så beställer vi fler =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, hemma o sjukskriven i mer än 6 veckor nu....blir inga roliga löner i två månader nu... =(

Idag har vi kollat lite på hur vi ska bygga upp allt till akvariumet.

Hur möbeln ska bli ...tex luckor o sånt.

Nån som har några tips o ideér?

Luckor hittas smidigast hos farbror Kamprad. Sjukskriven 6 veckor låter ingen vidare. Har flunsan nu och klättrar på väggarna efter 2 dagar..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tänkte nog kolla hos farbror *Kamprad. Det blir nog en "garderob" på varje sida av karet och två luckor ovanför och två luckor nedanför. Många luckor blir det.

Har beställt flera seawiev-glue. Bakgrunden lossnade helt igår. Gör om, gör rätt! Denna gång kommer vi inte att ha för lite lim iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I dag har jag varit på utflykt =) Jag hämtade upp brorsan (Tozze) och åkte till Linköping. Vi åkte hem med två nya fiskar till hans kar. Alltid skoj o titta på saltafiskar =) Blir superglad när jag fick se en Leucosternon (en av mina favoritfiskar ) i affären. NU VILL JAG HA VATTEN I MITT AKVARIUM!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Jaha... nu har jag köpt ett osmosfilter iallafall. Eller det är en här som ska sälja som jag ska köpa. Hoppas på en refraktometer med. Vi satte juh upp bakgrunden på akvariet, men den satt bara typ 2 veckor sen åkte den ner.

Nu har vi köpt tre flaskor med seawiev-glue. Får la se om vi får upp bakgrunden igen. Men lossnar den nu så struntar jag i den o målar baksidan svart tror jag.

Jag vet inte om det är för att allt har tagit sån tid eller vad det är men jag börjar få "kalla fötter".

Har jag tagit mig "vatten över huvudet". Börjar få lite ångest över att det är så stort, och ett sånt stort projekt. Skulle man kanske ha börjat med ett mindre akvarium?

Men jag tänkte lite att om jag tar ett stort från början så slipper man känna att man vill ha ett större efter 6 månader.

Tänk om det går sönder, tänk om jag gör fel. PANIK! Är mer rädd och nervös nu när jag tänker på att starta upp det, än glad och exalterad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade precis med min bror (Tozze). Vi kom fram till att man kan juh starta med sumpen och karantän-karet bara. Sumpen är juh på 200L och karantänen är på 92L. Så kan man iallafall ha i vatten och några stenar om man hittar nån som säljer billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter bra. det är inte lönt att stressa för det blir bara fel. jag kan trösta dig med att jag har samlat på mig saker i ett och halvt år nu ska jag sätta upp mitt nya kar och det kommer ta cirka tre månader -dans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha... nu har jag köpt ett osmosfilter iallafall. Eller det är en här som ska sälja som jag ska köpa. Hoppas på en refraktometer med. Vi satte juh upp bakgrunden på akvariet, men den satt bara typ 2 veckor sen åkte den ner.

Nu har vi köpt tre flaskor med seawiev-glue. Får la se om vi får upp bakgrunden igen. Men lossnar den nu så struntar jag i den o målar baksidan svart tror jag.

Jag vet inte om det är för att allt har tagit sån tid eller vad det är men jag börjar få "kalla fötter".

Har jag tagit mig "vatten över huvudet". Börjar få lite ångest över att det är så stort, och ett sånt stort projekt. Skulle man kanske ha börjat med ett mindre akvarium?

Men jag tänkte lite att om jag tar ett stort från början så slipper man känna att man vill ha ett större efter 6 månader.

Tänk om det går sönder, tänk om jag gör fel. PANIK! Är mer rädd och nervös nu när jag tänker på att starta upp det, än glad och exalterad.

Jag bor ju nära och hjälper gärna till med det jag kan och ni får gärna komma hit och se hur det ser ut och funkar, erat kar är ju ugnefär lika stort.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag tidigare har nämnt i denna tråd så hittade jag DIY LEDkit. Har beställt en nu!!! Skickades idag. En dimmbar. Den är tänkt till lilla karantän/fraggkaret på 92L. Men tänker prova att lägga den på det stora karet bara o se om ljuset når ner till botten. Då kanske man kan beställa flera sånna o ha typ 4 sånna över stora karet. Annars har jag iallafall bra belysning till karantän/fraggkaret.

Osmosen är också skickad. Nu är jag på jakt efter en refraktometer och eventuellt en begagnad kylare. En hink salt ska jag fixa med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...