loopmannen Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Titta på min Imperator, jag har haft den i ca 1 år och ganska snabbt så blev den fläckvis blekt. Inga förändringar utan den har samma bleka områden som när det började. Vad kan det vara? Någon som känner igen det? När byter den dräkt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Häftigt - det kan vara någon förändring som är genetisk - kul att se hur vuxenfärgen blir på denna. Tiden fram till färgändring är nästan omöjlig att förutse. Det är mer en fråga om ålder och könsmognad än storlek.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag tror den kommer se ut ungefär såhär som vuxen...Är inte det där en Koran kejsare? Pomacanthus semicirculatus? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag tycker det där mer ser ut som en Pomacanthus Semicirculatus än en imperator. Mycke möjligt att den färgar om? vad länge har den sett ut såhär? och vad matar du den med? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2011 Författare Dela Postat 6 april 2011 Spännande är det, jag har verkligen ingen tanke på att göra mig av med den utan följer utvecklingen. Var bara fundersam på om någon annan har erfarenhet från liknande defekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2011 Författare Dela Postat 6 april 2011 Den har sett ut så här i ca 1 år och matas med Ocean Nutrition samt artemia, Imperator var informationen när jag köpte den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Om ni tittar på stjärtfenan så är den klar på Imperatorn. Ränderna går dessutom ihop till en ring.ImperatorPå semicirculatus så är det ett specielt mönster på stjärtfenan... som liknar text ur koranen... därav namnet Koran kejsare. Ränderna är dessutom formade som en halvmåne...semicirculatus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2011 Författare Dela Postat 6 april 2011 Ser ut som en semicirculatus på stjärtfenan och även på mönstret som du säger Hans, härligt att bli upplyst När det gäller pigmentet så antar jag att det bara är att vänta o se. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag har gjort samma sak... köpt en Imperator och fått en Semicirculatus. Det kan vara riktigt svårt att se skillnad när de är små. Semicirculatusen är en tuff och tålig fisk, en favorit även om den inte blir lika snygg som Imperatorn. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Det förekommer då och då missfärgade individer i naturen oavsett art. Kan vara så som Hans säger men jag tror ändå att fantomenhuvudet är en defekt (eller avviker från det normala är väl bättre att säga). Jag har sett en Koran färga om och kan inte dra mig till minnes att det såg så ut på huvudet.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2011 Författare Dela Postat 6 april 2011 Den var riktigt liten när jag köpte den och jag var helt ny på salt, har inte tänkt på det så mycket även om jag har suttit i timmar och kikat in i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ove.P Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Hur stor är den? semicirculatus färgar om ganska sent vid ca 16-17 cmJag tycker det ser ut som en missfärgning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 6 april 2011 Författare Dela Postat 6 april 2011 Den är nog ca 10cm. Tror du den ev missfärgningen kommer att bestå när den förgar om? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Helt klart är det en missfärgning... om det kommer bestå är väldigt svårt att säga. I och med att den hade "rätt" färger från början så finns det nog chans att den går tillbaka dit igen. Då skulle det snarare vara en sjukdom/brist än något genetiskt som orsakat detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag vet inte om det beror på missfärgningen men ögats prop till resten av kroppen ser lite konstigt ut. Ögat är den del av de flesta fiskar som växer i en bestämd takt oavsett näringstillgången. Är ögat större än vad det borde vara i förhållande till den övriga storleken så är det en gammal individ som växt långsamt. Jag tror inte som Hans att det är någon brist som oraskat detta - snarare en mutation som framträder längre upp i åldrarna. Men vi får hoppas att den lever så länge så att den färgar om. Då får man svaret.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Någon som kan svara på vad detta är för någon speciel imperator ciklidhuset har inne? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Pomacanthus zonipectus - Cortez angelfish bör det vara.Men detta är offtopic Reuben!MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag vet inte om det beror på missfärgningen men ögats prop till resten av kroppen ser lite konstigt ut. Ögat är den del av de flesta fiskar som växer i en bestämd takt oavsett näringstillgången. Är ögat större än vad det borde vara i förhållande till den övriga storleken så är det en gammal individ som växt långsamt.Jag tycker att fisken ser väldigt mager ut, ingen volym över pannan. Det kan förklara proportionen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 april 2011 Dela Postat 6 april 2011 Jag tycker att fisken ser väldigt mager ut, ingen volym över pannan. Det kan förklara proportionen.Jag bedömde det som en synvilla - har den en rakbladspanna loopmannen?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 7 april 2011 Författare Dela Postat 7 april 2011 Den är nog outfylld i pannan dock så går det en mycket ljusare sträng rakt över mitendelen av huvudet vilket hjälper till att få den att se mer "ihopsjunken" ut än vad den är.Jag matar fiskarna 3-4 ggr per dag tror ni att jag behöver öka på utfodringen? Ingen av de andra fiskarna har detta utseendet.Skickar med några bilder till samt en bild på hur den såg ut som riktigt liten.//Benny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 april 2011 Dela Postat 7 april 2011 Jag får nog ändra mig - det rör sig kanske ändå om någon sjuklig förändring. Jämför proportionerna mellan öga och fisk på bild 1 med de andra bilderna. Det ser inte ut som fisken växt normalt. Jag tror inte du har givet den för lite mat - men däremot kan den av olika skäl kanske inte tillgodogöra sig näringen. Det kan röra sig om inre parasiter - prova och se med något medicinfoder för inre parasiter. Har för mig att Aquarium Munster åtminstone har ett sådant. Jungle också tror jag.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 7 april 2011 Dela Postat 7 april 2011 Kejsare vill väl gärna ha svamp i fodret?Julian Sprung har väl något som heter Angel Formula speciellt anpassade för kejsare.Kan vara värt att prova. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
loopmannen Postat 7 april 2011 Författare Dela Postat 7 april 2011 Marko han äter ordentligt av Ocean Nutrition så jag tror inte att det är fodret det borde funka. Matar både med det gröna och det blåa då kirurgerna verkar uppskatta det gröna mera medan några av de andra föredrar det blå.Jag ska nog prova att få tag på foder mot inre parasiter som Lasse föreslog så får vi se om det kan hjälpa något. //Benny Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Postat 7 april 2011 Dela Postat 7 april 2011 Den firren är inte frisk, har sett det förut. Kan dock inte säga vad det beror på, men näringsbrist ligger mycket nära. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 8 april 2011 Dela Postat 8 april 2011 Min första tanka var när jag såg fisken, Den fisken är verkligen sjuk..... Och sedan så håller jag med helt i att det inte är en imperator utan en semi sirculatus.Den har även lite grumlighet bak i kroppen tycker jag mig kunna se.Jag skulle rekomendera att foder med fitlökhttp://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=950samt http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=951http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=645Med dessa foder så kommer han lättare få i sig mat och kan rycka i sig så mkt han vill ha. Lycka till och hoppas han återhämtar sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.