Gå till innehåll

Pigmentfel?


loopmannen

Rekommenderade inlägg

Häftigt - det kan vara någon förändring som är genetisk - kul att se hur vuxenfärgen blir på denna. Tiden fram till färgändring är nästan omöjlig att förutse. Det är mer en fråga om ålder och könsmognad än storlek.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni tittar på stjärtfenan så är den klar på Imperatorn. Ränderna går dessutom ihop till en ring.

Imperator

juvemp034112.jpg

På semicirculatus så är det ett specielt mönster på stjärtfenan... som liknar text ur koranen... därav namnet Koran kejsare. Ränderna är dessutom formade som en halvmåne...

semicirculatus

KoranAngelJuvenile2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort samma sak... köpt en Imperator och fått en Semicirculatus. Det kan vara riktigt svårt att se skillnad när de är små. Semicirculatusen är en tuff och tålig fisk, en favorit även om den inte blir lika snygg som Imperatorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förekommer då och då missfärgade individer i naturen oavsett art. Kan vara så som Hans säger men jag tror ändå att fantomenhuvudet är en defekt (eller avviker från det normala är väl bättre att säga). Jag har sett en Koran färga om och kan inte dra mig till minnes att det såg så ut på huvudet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är det en missfärgning... om det kommer bestå är väldigt svårt att säga. I och med att den hade "rätt" färger från början så finns det nog chans att den går tillbaka dit igen. Då skulle det snarare vara en sjukdom/brist än något genetiskt som orsakat detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det beror på missfärgningen men ögats prop till resten av kroppen ser lite konstigt ut. Ögat är den del av de flesta fiskar som växer i en bestämd takt oavsett näringstillgången. Är ögat större än vad det borde vara i förhållande till den övriga storleken så är det en gammal individ som växt långsamt.

Jag tror inte som Hans att det är någon brist som oraskat detta - snarare en mutation som framträder längre upp i åldrarna. Men vi får hoppas att den lever så länge så att den färgar om. Då får man svaret.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det beror på missfärgningen men ögats prop till resten av kroppen ser lite konstigt ut. Ögat är den del av de flesta fiskar som växer i en bestämd takt oavsett näringstillgången. Är ögat större än vad det borde vara i förhållande till den övriga storleken så är det en gammal individ som växt långsamt.

Jag tycker att fisken ser väldigt mager ut, ingen volym över pannan. Det kan förklara proportionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är nog outfylld i pannan dock så går det en mycket ljusare sträng rakt över mitendelen av huvudet vilket hjälper till att få den att se mer "ihopsjunken" ut än vad den är.

Jag matar fiskarna 3-4 ggr per dag tror ni att jag behöver öka på utfodringen? Ingen av de andra fiskarna har detta utseendet.

Skickar med några bilder till samt en bild på hur den såg ut som riktigt liten.

//Benny

post-5391-14468921737923_thumb.jpg

post-5391-14468921738043_thumb.jpg

post-5391-14468921738135_thumb.jpg

post-5391-14468921738278_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog ändra mig - det rör sig kanske ändå om någon sjuklig förändring. Jämför proportionerna mellan öga och fisk på bild 1 med de andra bilderna. Det ser inte ut som fisken växt normalt. Jag tror inte du har givet den för lite mat - men däremot kan den av olika skäl kanske inte tillgodogöra sig näringen. Det kan röra sig om inre parasiter - prova och se med något medicinfoder för inre parasiter. Har för mig att Aquarium Munster åtminstone har ett sådant. Jungle också tror jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko han äter ordentligt av Ocean Nutrition så jag tror inte att det är fodret det borde funka. Matar både med det gröna och det blåa då kirurgerna verkar uppskatta det gröna mera medan några av de andra föredrar det blå.

Jag ska nog prova att få tag på foder mot inre parasiter som Lasse föreslog så får vi se om det kan hjälpa något.

//Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min första tanka var när jag såg fisken, Den fisken är verkligen sjuk..... Och sedan så håller jag med helt i att det inte är en imperator utan en semi sirculatus.

Den har även lite grumlighet bak i kroppen tycker jag mig kunna se.

Jag skulle rekomendera att foder med fitlök

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=950

samt http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=951

http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=645

Med dessa foder så kommer han lättare få i sig mat och kan rycka i sig så mkt han vill ha.

Lycka till och hoppas han återhämtar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...