Gå till innehåll

Chelmon rostratus i grupp?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Jag var hemma hos en kille som hade 5-6 st gåendes.

Tyvärr så dog de av en efter en...

Den fisken är egentligen bara för tragisk att hålla i ett akvarium och jag har själv provat. Troligen är de så illa åtgångna redan när de kommer till butiken.

Men lyckas man hålla dom i liv så är det nog en av de vackraste man kan ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de kan vara kinkiga med mat mm vet jag, tänkte mer på om de är aggressiva jämtemot varandra. Får man bara dem att äta så kommer de få gå med enbart lugna fiskar och inga stissiga kirurger som är snabbare på maten som ges.

Ferngren du vet inte hur det var med agressiviteten mellan de som han du besökte hade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de kan vara kinkiga med mat mm vet jag, tänkte mer på om de är aggressiva jämtemot varandra. Får man bara dem att äta så kommer de få gå med enbart lugna fiskar och inga stissiga kirurger som är snabbare på maten som ges.

Ferngren du vet inte hur det var med agressiviteten mellan de som han du besökte hade?

Hej Ted!

Tyvärr så vet jag inte så mycket om dom. Men de hade fungerat vad jag förstod bra tillsammans. Allt prat om dom var mest om at de tyvärr lämnat jordelivet.

Killen heter Peter och bor i Solna. Han hänger på SVG, men jag kan inte komma på hans alias. Ett efternamn tror jag.

Karet han hade var ett in-wall på ca 900 L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det hänger väldigt mycket vad man har den tillsammans med för fisk, Inte alltför aggressiva eller stressiga fiskar, Hade en chelmon i ett halv år och det fungerade bra, Matade väldigt mycket men den magrade av ändå och sedan dog helt plötsligt. Tror det hänger ihop med dom andra fiskarna jag hade tex chromisar som slängde i sig den mesta maten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min med 6 kirurger och det är den enda fisken jag har enda vågar ta pulvermat från handen.

Den är också enormt framåt när det matas fryst mat och hugger på allt som rör sig.

Kanske väldigt individanpassat på just mitt ex eller så är det att den har fått gå in sig hos förra ägaren som tog hand om den exemplariskt.

Men räknar med att de behöver få vara ifred och komma igång med maten ordentligt innan man introducerar konkurrans om maten samt att den MÅSTE äta mer än artemia om den skall överleva någon längre period.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min från Pär Pettersson (Clown och sjöhästuppfödaren) i Uppsala för ca 3 år sen.

Jag har skickat honom mellan olika kar och dumpat honom i tillfälliga kar vid flyttar osv. När jag hade glasrosor i början så tog han alla på en gång! Helt tokig. Och när jag hade ett clownhotell tidigare med massa glasrosor i så tog jag upp en sten med glasrosor på och höll den under ytan på mitt stora kar och min Chelmon kom fram direkt och plockade alla rosorna på några sekunder.

När jag matar så matar jag ibland som vanligt i karet och ibland med ett special-rör så han kommer åt maten någorlunda först.

Han går tillsammans med hepatus, gul kirurg, goby, mandarin och sixline. Det funkar toppen. INGEN muckar med honom alls.

Jag tror om man kan hitta ett exemplar hos någon så vet man att den kommer att fungera. Eventuellt om man säger till butiken man ska handla ifrån att man köper dem men hämtar inte förrän efter kanske 3-4 månader för att veta att de klarar sig om nu ska ha ett "stim".

Så det verkar som att om man har tur så löser det sig. :) (Peppar peppar ta i trä)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted , om du får alla att äta så är det nog inga problem , har haft 2 utan problem , mina åt tom pellets innan jag gav bort dom , dom kan ju inte skada varandra direkt , jag har aldrig upplevt att det är en svår fisk , men som all fisk ska dom ha rejält med mat , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted , om du får alla att äta så är det nog inga problem , har haft 2 utan problem , mina åt tom pellets innan jag gav bort dom , dom kan ju inte skada varandra direkt , jag har aldrig upplevt att det är en svår fisk , men som all fisk ska dom ha rejält med mat , mvh stefan

Hej stefan precis ett sådant svar jag var ute efter, någon som haft två eller flera i samma akvarie utan att de haft ihjäl varandra. Kan ju hända med många andra fiskar.

Att det i övrigt är en svår fisk att få att äta, överleva mm har jag koll på.

Har tänkt mig ett gäng på ca 8 st och enbart lugna akvariekompisar, absolut inga fiskas som konkurerar ut dem vid matdags

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en fjärilsfisk och fjärilsfiskar bildar parförhållanden, men vad jag vet så är dom inte aggressiva mot andra. Har också bara sett dom enskilt eller parvis i naturen (vilket är deras normala "mode").

Ta väl i akt på att det är en knepig firre. Jag hade nog inte satsat på något som i regel inte överlever längre än ett år eller två i fångenskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kommer ihåg att jag hade två en gång. De kom fint överens när de gick i ett litet karantänkar på c:a 100 liter. Så när båda lärt sig äta flyttades de till mitt 375 liters akvarium. Efter en liten stund började den ena jaga den andra och ge den stryk. Fick sälja den efter den återhämtat sig i karantänen igen. Varför de gjorde så vet jag inte kanske var de samma kön??? I onaturliga miljöer som ex. butiksakvarier tror jag fiskar inte ger normala reaktioner varför många arter där kan hållas i grupper eller par som senare i en naturligare miljö inte fungerar.

Mycket trevlig fisk måste jag dock säga men man kan glömma alla rörmaskar och även aiptasia men det är ju kanske ingen nackdel... och hur man matar har du ju koll på.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

det är jag som bor i solna som ferngren nämnde, med ca 900 l akvarium

jag fick tag i två chelmon som trivdes ihop som ett par, de var lite större runt 10 cm. Det gick bra i några månader sedan blev den ena uppäten av min anemon ?!! mycket mystiskt men han blev iallafall svald av min H:Magnifica anemon (jag såg det när den var i munnen). Jag har en kvar som nu efter 5-6 månader börjar se lite mager ut om pannbenet. Bägge åt glatt, mysis och artemia och får magen full bland 8 kirurger, några tryckare och ett gäng småfisk (jag har en kvar som fortfarande har god aptit). I början åt de upp alla små rörmaskar och sedan all aiptasia.

Jag har tyvärr inte fått fisken att äta pellets. Jag tror att de antagligen har de någon skada eller så är det något som de får brist på i fångenskap, eller så har de en fruktansvärd metabolism helt enkelt. Mina anthias magrar inte på dieten (jag matar ca 1 gång per dag och glömmer frysmaten ibland).

Är det någon som haft samma fisk i flera år? och vad matades den med isåfall (förutom glasrosor och rörmask).

jag tror inte min chelmon kommer leva många månader till tyvärr om han inte äter något "nyttigare"

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ingen aning om att denna fisk var så "känslig". Det jag undrar är varför folk fortsätter att köpa dem med denna vetskap?

Vissa fiskar fungerar i ett akvarium, andra inte. Vi kanske borde försöka minimera djurplågeriet och undvika sådana fiskar.

Jag hoppas att någon inte tar illa upp nu. Att köpa en fisk och försöka är en sak, men att köpa flera med vetskapen om hur svåra de är - är inte helt ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

det är jag som bor i solna som ferngren nämnde, med ca 900 l akvarium

jag fick tag i två chelmon som trivdes ihop som ett par, de var lite större runt 10 cm. Det gick bra i några månader sedan blev den ena uppäten av min anemon ?!! mycket mystiskt men han blev iallafall svald av min H:Magnifica anemon (jag såg det när den var i munnen). Jag har en kvar som nu efter 5-6 månader börjar se lite mager ut om pannbenet. Bägge åt glatt, mysis och artemia och får magen full bland 8 kirurger, några tryckare och ett gäng småfisk (jag har en kvar som fortfarande har god aptit). I början åt de upp alla små rörmaskar och sedan all aiptasia.

Jag har tyvärr inte fått fisken att äta pellets. Jag tror att de antagligen har de någon skada eller så är det något som de får brist på i fångenskap, eller så har de en fruktansvärd metabolism helt enkelt. Mina anthias magrar inte på dieten (jag matar ca 1 gång per dag och glömmer frysmaten ibland).

Är det någon som haft samma fisk i flera år? och vad matades den med isåfall (förutom glasrosor och rörmask).

jag tror inte min chelmon kommer leva många månader till tyvärr om han inte äter något "nyttigare"

peter

Hej Peter!

Där är du :)

Jag måste ha blandat ihop antalet Chelmons du hade. Jag har en svag bild över att någon köpte 6 st av Akvarie Leasing (jag var där då men såg aldrig vem som köpte dom, eller snarare bokade dom) och jag blandade nog ihop det i all förvirring med att det var du.

Så, uppenbarligen är det någon annan som har testat eller har ett stim i drift. Undrar vem bara???

För övrig så bär jag med mig ditt kar i sinnet som ett framtida projekt i mitt nästa hem :) Helsnyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ingen aning om att denna fisk var så "känslig". Det jag undrar är varför folk fortsätter att köpa dem med denna vetskap?

Vissa fiskar fungerar i ett akvarium, andra inte. Vi kanske borde försöka minimera djurplågeriet och undvika sådana fiskar.

Jag hoppas att någon inte tar illa upp nu. Att köpa en fisk och försöka är en sak, men att köpa flera med vetskapen om hur svåra de är - är inte helt ok.

Beror på skulle jag vilja säga. Ted verkar ha ganska bra koll så om han försöker så känns det ganska seriöst. Efterforskning före etc.

PS: Om folk inte hade försökt i denna hobbyn så hade vi inte kunnat hålla många koraller etc.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig. Visst ska vi kunna försöka och lära oss något. Försöker vi inte så kommer vi aldrig heller att lyckas.

Men någon stans får man dra en gräns. Därmed säger jag inte att vi ska förbjuda dessa fiskar i våra akvarium, utan istället ber jag folk överväga att skaffa andra fiskar, mer anpassade för akvarium istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig. Visst ska vi kunna försöka och lära oss något. Försöker vi inte så kommer vi aldrig heller att lyckas.

Men någon stans får man dra en gräns. Därmed säger jag inte att vi ska förbjuda dessa fiskar i våra akvarium, utan istället ber jag folk överväga att skaffa andra fiskar, mer anpassade för akvarium istället.

Kan ju börja med att våra djuraffärer har koll på den synpunkten. Denna fisken är väldigt dyr också, sett billigaste pris på 700kr och om då djuraffärer kunde säga att den är väldigt svår och är känslig när det gäller kosten och att den måste ha levande föda eller vad det var ni snackade om för att den inte ska bli sjuk i tarmarna istället för att tänka på att pengar åker in i kassan. Säger personalen att fisken är jättesvår och dör lätt med det priset på 700kr, så hade nog fler såna här fiskar kunnat räddas. :) Tyvärr går pengar före idag, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade vi inte försökt med koraller tidigt i denna hobby så hade vi inte varit där vi är idag.

Det vi kan fråga oss är hur många liv som ska behöva sättas till för att vi ska "lyckas".

Å andra sidan så kanske det är "vi" akvarieister i slutändan som skaffat kunskapen för att hålla dessa arter i liv när och om reven har helt dött ut.

Men åter igen, om man inte satsar fullt på att få dessa arter att överleva genom nytänkande "experiment" utan istället bara skaffat dem som snygga "snittblommor" så kanske man bör tänka om en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju börja med att våra djuraffärer har koll på den synpunkten. Denna fisken är väldigt dyr också, sett billigaste pris på 700kr och om då djuraffärer kunde säga att den är väldigt svår och är känslig när det gäller kosten och att den måste ha levande föda eller vad det var ni snackade om för att den inte ska bli sjuk i tarmarna istället för att tänka på att pengar åker in i kassan. Säger personalen att fisken är jättesvår och dör lätt med det priset på 700kr, så hade nog fler såna här fiskar kunnat räddas. :) Tyvärr går pengar före idag, tyvärr.

Absolut. Min uppfattning är nästan tvärtom, men det beror nog mycket på vilken butik man handlar i. Jag kan tänka mig att en butik kan informera om detta men för vissa är inte 700kr så mycket för något så vackert, om det ändå lever i ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...