campokatt Postat 3 maj 2011 Postat 3 maj 2011 Nån handlare sa att det innehöll nån antibiotika som inte var godkänd i Sverige. Antar att det innehåller nått sådant då det enbart dödar bakterier.....Som sagt, Ebay är bra ibland.....
turboadde Postat 6 maj 2011 Författare Postat 6 maj 2011 Det kan ju förklara varför det är så svårt att få tag på i sverige.Tack Niklas.Nitraten har inte kommit tillbaka än, men men den borde ju komma krypande snart tycker jag. Tillför fortfarande lite manuelt men försvinner totalt till dagen efter. Får tyvär en hel del slemalger bruna och röda med luftbubblor i. Inte så snyggt kanske. Dom verkar sätta sig på typ samma ställe hela tiden med hur mycket jag än försöker ta upp och rengöra. Vet inte riktigt vad som triggar dom.Knäppte lite bilder med idag för visning Enjoy
Lasse Postat 7 maj 2011 Postat 7 maj 2011 Nån handlare sa att det innehöll nån antibiotika som inte var godkänd i Sverige. Antar att det innehåller nått sådant då det enbart dödar bakterier.....Som sagt, Ebay är bra ibland.....Eftersom jag hade hört dessa rykten också och delvis trodde på dem när jag såg färgen på vattnet vid behandling så gjorde jag en kontroll första gången jag körde Red Slime Remover. De bakterier som är bland de första att försvinna vid en användning av antibiotika är nitrifierarna. När man kör en antibiotika behandling så resulterar det med en direkt stopp av nitrifikationen och nitrit. Mätte nitriten varje dag med fotospektometer och fick ingen ökad nitrit! Den enda slutsats man kan dra är då att medlet inte innehåller antibiotika och det är inte förbjudet i Sverige pga det.Det finns att få tag på i svenska affärer och webshoppar men det är dyrt.Slemalgerna skulle jag försöka suga ut varje dag och dessutom skulle jag försöka öka på nitratdoseringen. Eftersom din nitrattest visar 0 så kan man utgå ifrån att du inte har några joner som stör testen med att visa för mycket. Får du ett resultat när du stoppat i kaliumnitrat som sedan försvinner så skulle jag tolka detta som om att du i detta särskilda fall har en relativ nytta av testen och jag skulle våga att öka nitraten relativt mycket, exempelvis upp mot 5 ppm (enligt testen ) och sedan låta bli att tillföra innan du mäter 0 igen. Får du 0 efter en dag så skulle jag öka nitattillsatsen lite till faktiskt. Det är inte omöjligt att du får stopp på slemalgerna på det sättet.MVH Lasse
turboadde Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 Tack MaddeI. Har inga just nu men ska försöka fixa det nästa vecka.Lasse: Bara för att kolla. Du menar att jag ska ha i ca 30ml av receptet jag fick av dig förut. och sen mäta varje dag tills det blir 0?Jag ska ge det ett försök ska bara köpa lite mer kaliumnitrat. Det är inget fara för kaliumet att tillsätta så mycket?Slemalgerna bildas ofta på nya saker som jag stoppar ner som fraggpluggar. Beror det att det inte finns några andra alger där som konkurerar?
Lasse Postat 7 maj 2011 Postat 7 maj 2011 Är du orolig för att få för mycket kalium så kan du ta natriumnitrat (chilesalpeter) som omväxling - samma recept (ungefär ) . 40 gram till 460 gram vatten. 1 ml av denna lösning ger 100 liter en höjning med 0,5 ppm nitrat (ungefär). Har du 300 liter så stämmer 30 ml - då får du 5 mg/l (ungefär).Intressant med att det är de nya som får angreppen. Mitt huvudspår är nog just det att det finns inget som konkurrerar men det behöver inte vara så. Jag tror ju att dessa listiga cyano har en förmåga att med sin matta göra den tunna film av vatten mellan undersidan på mattan och substratet syrefri. Där kan den sen sammarbeta med bakterier som dels kan tillgodogöra sig kväve från kvägas samt att bilda svavelväte som frigör fosfat från underlaget. Bägge dessa processer motverkas av nitrat i vattnet. Intressant skulle vara att veta om en "fraggsten" av plast ger samma resultat (dvs cyano).MVH Lasse
turboadde Postat 7 maj 2011 Författare Postat 7 maj 2011 Det blir som genomskinligt slem först på fraggpluggarna som sedan blir mer lila/rött. sen finns det cyano på lite sten med men inte så mycket än. Det bildas även på glaset runt magneterna som jag har på fragghyllorna. sen e de en sten jag borstat av hur många gånger som helst som det blir ute på spetsen med (alltid på samma ställe fast jag flyttar runt stenen lite i akvariet). tillförde 30ml och de vart 2.5-5.0 på testet så tillförde 15ml till och ska mäta igen om en stund .Tack Jesper. Väntar fortfarande
Edward Postat 7 maj 2011 Postat 7 maj 2011 hehe i see, Well bor just nu i hallstavik när vi jobbar så det är lite svårt att finna tid att kika förbi, Men kommer bo snart i forsmark som vanligt och då har jag tid att kika på burken
turboadde Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Jasså du fick ingen sånn där fin husvagn här på campingen då . Men det var nog till revisionarna.Har tyvär inte hunnit mäta nitratet idag efter en lång dag på sjön som slutade med en huggorms biten katt som inte mår allt så bra. Så vattenbyten och allt söndagsunderhåll uteblev.Stackarn som vill visa upp den bitna tassen som e minst dubbel i storlek.
MaddeI Postat 8 maj 2011 Postat 8 maj 2011 Vacker kisse! Egyptisk Mao? Hoppas den lilla stackarn mår bättre snart!/Madde
turboadde Postat 8 maj 2011 Författare Postat 8 maj 2011 Tackar. Det är en Bengal. Jag hoppas det jag med, inge roligt med sjuka djur och är inte så taggad att åka till jobbet imorn och lämna han.
Edward Postat 9 maj 2011 Postat 9 maj 2011 Hah husvagn? nejtack då kan det kvitta! tråkigt att höra om katten, Hoppas han blir bättre snart.
turboadde Postat 1 augusti 2011 Författare Postat 1 augusti 2011 Var ett tag sen jag uppdatera så det var lite dags för nya bilder. Har faktiskt inte hänt så mycket med karet. Mest putrat på bara. Har fortfarande sjukt svårt att få fram dom blåa färgerna i sps:er . Fast många andra koraller har riktigt fina färger. har haft lite släng av cyano men det har gått tillbaka efter rotande i det och FM ultrabio blandat med Ultra life. Tror det beror lite på att jag haft lite svajjande värden på KH, stopp i slangen .Bifogar även en bild på nya akvarietHelbildÄven en bild på nya sjöhäst akvariet
Edward Postat 1 augusti 2011 Postat 1 augusti 2011 Ser bra ut som vanligt extra dosering av Jod och kalium brukar hjälpa med dom blå färgerna.
PBM: Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 Karet med sjöhästarna ser riktigt trevligt ut, fina hästar o med en massa Ricordea. Fint
turboadde Postat 2 augusti 2011 Författare Postat 2 augusti 2011 Tack Jesper. Det är kul att se att korallerna börjar ta lite storlek nu då se flesta jag köpt har varit små fraggar. Ska nog ta och prova med lite sånt snart om inte färgerna slår ut bättre. Du e varmt välkommen förbi igen eller så kan vi gå och käka eller nått om du är ute och jobbar i närheten igen. Blir nog ingen resa för mig ner än på ett tag tyvär men e fortfarande grymt sugen på att se ditt akvarie. Ännu sugnare på se ditt nya bygge. Det verkar bli riktigt trevligt.Tack Peter. Ja det är en hel del olika ricordeor där i olika färger . Ska dit en till Gorgonia i någon fin färg e de tänkt och så bakgrund med.
Laggeman Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 Är det en micro bredvid karet? Är det för de fiskar som inte sköter sig? Sjöhästkaret är riktigt läckert!
Edward Postat 2 augusti 2011 Postat 2 augusti 2011 Låter som en plan! Jag åker upp till forsmark om sådär 2 veckor igen och kommer att vara i krokarna i 5 veckor. Annars är du välkommen hit när du är i närheten
turboadde Postat 2 augusti 2011 Författare Postat 2 augusti 2011 Laggeman: japp det är en micro . Brukar köra dom där om dom noppar på korallerna mina... Eloset lät så mycket från avrinningen så det får stå i köket. Sjöhäst akvariet byggde jag själv så de har jag 3m från sängen. Nästan bara lampan som låter där och den e ju släkt när jag ska sova .Jesper: Låter bra det. Och jag ska ta mig ner och kolla på det. Måste se din kirurg live samt resten av revet. Är som sagt väldigt sugen på att se det nya sen.
turboadde Postat 4 september 2011 Författare Postat 4 september 2011 Helt sjukt! Stog och putsade rutorna i h2o stallet när jag plötsligt fick se nått helt otroligt. Som tur var hade jag kameran laddad och lyckades få till ett höftskott med den.7Naturfotografen Terje Helleso släng dig i väggen
Maglofster Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 Hahaha. Jag tycker riktigt synd om den fotografen alltså. Men din bild är väl knappast manipulerad på något sätt va?
Edward Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 AWSOME! riktigt tur att du hade möjligheten att fånga det på bild
turboadde Postat 4 september 2011 Författare Postat 4 september 2011 Ha ha nej nej. Ibland gäller det att va på rätt plats vid rätt tillfälle bara haha
Rekommenderade inlägg