Gå till innehåll

Turboaddes Elos 120


turboadde

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft igång nya karet några veckor så det är väll dags att starta en tråd.

Köpte ett begagnat Elos 120 då jag har tittat på ett sånt kar länge.

Kändes lite dumt när jag hade startat upp det då jag gått från ett eget byggt 200l som var så tyst så man kunde ha det i sovrummet till ett Elos 120 som låter så mycket så att det hörs ända in i sovrummet från köket :smiley5:. Som tur är så börjar det tystas ner lite nu i alla fall efter lite meck och så. Känner mig ganska nöjd med akvariet ändå nu då det är sjukt snyggt i alla fall :).

Teknik till karet är.

ATI sunpower 8x54w

Deltec fosfatreaktor FR509 med 1,5dl biopellets

Sanders Ozon 24/7

3st Tunze 6055 pumpar som styrs med GHL

GHL Profilux plus II eX med powerbar, temp, salt, ph, redox givare samt GHL månljus och sunrise led med blixt.

Bubbel Magus doserpump för balling light FM

Har inte gått så bra i starten då Ca, KH och MG sjönk för mycket första veckan för att jag dosera samma mängd som förra akvariet (Va ju samma koraller som gammla så trodde det skulle förbrukas ungefär lika. Men nej nej). När jag fått ordning på det så valde Mg att bara toksjunka till typ 1100 men har stabiliserat sig nu. Veckan efter det skönk KH till 4 på grund av stopp i slangen.

Så just nu ser inte alltför många SPS:er glada ut. Många är bleka och vissa har fått döda fält så det har blivit en hel del klippande. Bara hoppas dom flesta överlever fast det ser lite dåligt ut nu.

Lite roligare är att ena min squamipinnis äntligen börjat färga om då jag bara köpte honor.

Och en otroligt vacker kirurg har tillkommit med fint mönster.

Lite bilder bjuder jag på med :)

post-2725-1446892181684_thumb.jpg

post-2725-14468921816985_thumb.jpg

post-2725-14468921817326_thumb.jpg

post-2725-14468921817534_thumb.jpg

post-2725-14468921817752_thumb.jpg

post-2725-14468921817934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ha ha fanns ju en anledning varför det inte finns någon sånn efter allt som hänt ;). Plus att allt ser fortfarande nerkastat ut då jag bara lyckats fått ihop en revpelare än (som korallerna ramlar ner ifrån när jag limmar :S) Men har skaffat nytt märke på korall-limmet nu. så kanske får dit några snart.

Men jag ska ta en imorgon så ni får se bombnedslaget ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ferngren: Är lite trångt och svårt att få med allt då det står i köket men ska ta en lite bättre bild med möbeln senare.

PBM: Hoppas du kommer hitta något intressant :)

Vart skapligt less när jag skulle limma lite koraller när dom bara ramla ner hela tiden med D&D:s 2komponent så åkte in och skulle köpa FM:s svarta 2 komponent istället som torka lite fortare. Väl inne så var det tyvär slut men fick syn på en sista förpackning Grotech CoraFix SuperFast. Var ganska dyrt men efter mycket velande så köpte jag det.

Prövade det igår och vilket super limm det var. Ångrar inte en sekund att jag köpte det. fastnar inte på fingrarna och luktar inget. Gick sjukt bra att limma med både ovanför och under vatten. Mislyckades stort första limningen dock, då det hann torka innan jag fick ner koralln i det hehe. Torkar på 3min från att man börjar knåda. Så man får ju svaret ganska snabbt om man lyckats med limningen.

Någon annan som kan dela lite erfarenhet av det limmet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma lim och måste säga att jag knådat sönder flera klumpar innan jag hunnit vänja mig att det går så snabbt.

För övrigt måste jag även säga att 2 av mina koraller ramlade efter ca 3 veckors tid..

Så jag är kanske inte snabbt nog, men och andra sidan är den himla mjuk annars så inget håller sig kvar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte grotechs corafix superfast(A+B) för en tid sedan, Och kan säga att det är det absolut bästa jag provat, dyrt men värt varenda krona tänker inte köra med något annat i fortsättningen.

Har oxå det, tycker inte det var så farligt dyrt, men jävlar va bra det är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft igång nya karet några veckor så det är väll dags att starta en tråd.

Köpte ett begagnat Elos 120 då jag har tittat på ett sånt kar länge.

Kändes lite dumt när jag hade startat upp det då jag gått från ett eget byggt 200l som var så tyst så man kunde ha det i sovrummet till ett Elos 120 som låter så mycket så att det hörs ända in i sovrummet från köket :smiley5:. Som tur är så börjar det tystas ner lite nu i alla fall efter lite meck och så. Känner mig ganska nöjd med akvariet ändå nu då det är sjukt snyggt.

Du är inte ensam om att tycka det väsnas, det jag tycker är mest jobbigt är brummet från pumparn som fortplantar sig mot plast ramen runt sumpen.

Det skulle va väldigt skönt o bli av med det ljudet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit bort plastramen. Sen har jag satt en liten slang i hålet ovanpå "kuben" i avrinningen, sen sitter avrinningens rör lite längre ner mot sumpens botten och jag har även höjt vattennivån något mot orginal, nu är det ganska tyst.

Hej Maglofster

Kanske ska göra ett test nu i långhelgen jag också o ta bort plast ramen runt sumpen, hur satte du fast avrinningsröret då det inte sitter fast i ramen?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grotechs limm e nog inte så dyrt. Tror de e typ dubbla mängden mot D&D och FM:s 2-komponent. Klart nöjd med det i alla fall.

Maglofster: kör du slangen ända ner i sumpen eller har du röret kvar på?

Ja ramen har vart ivägen lite för mig med men har fått i det jag behöver nu :)

Har en lite fundering kring Deltec - Fosfatreaktor FR509. Ni som kör bio-pellets i den, hur har ni gjort med dom blåa filtren? känns som pelletsen skulle ramla igenom om man tog bort dom. Om ni har dom kvar, tar ni bort och gör rent dom då och hur ofta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Eloset knallar på med ungefär samma ljudnivå men jag har vant mig nu hehe.

Har fått ett par stenisar som har blivit bleka. Tyvär red planet:en så jag har tagit ur bio-pellets reaktorn så länge tills dom får färgen tillbaka. Sen ska jag testa igen. körde 1.5dl pellets men ska börja med 0.5dl nästa gång. Blekningen behöver dock inte bero på pelletsen. Har haft lite sjunkande KH med.

Får inte upp någon nitrat i vattnet fast jag matar med 6st fryskuber om dagen (salifert test som e som vatten efter 3min).

Tycker 6st kuber borde va lite men jag kanske ska mata på mera för att få upp nitraten?

Har även tillfört kaliumnitrat (tror jag de hette) för nitraten men har försvunnit till nästa dag igen.

Kan ozonet ha inverkan på nitratet?

Har också införskaffat en Acanthurus leucosternon som vart jagad som sjutton och fick prick. Pricken har nu lagt sig och den är riktigt aktiv och äter bra. Inget bråk mellan kirurgena längre heller så de e skönt. Bilder kommer lite senare.

Karet slukar KH så de står härliga till nu. Sjunker ungefär 3 per dag. Normalt? går åt sodium i ballingingen så de bara sjunger om det hehe.

Håller även på att bygga ett nytt mindre akvarie projekt som väntar på huvudkaret nu. Men mer om de i en ny tråd senare :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått ett par stenisar som har blivit bleka. Tyvär red planet:en så jag har tagit ur bio-pellets reaktorn så länge tills dom får färgen tillbaka. Sen ska jag testa igen. körde 1.5dl pellets men ska börja med 0.5dl nästa gång. Blekningen behöver dock inte bero på pelletsen. Har haft lite sjunkande KH med.

Får inte upp någon nitrat i vattnet fast jag matar med 6st fryskuber om dagen (salifert test som e som vatten efter 3min).

Tycker 6st kuber borde va lite men jag kanske ska mata på mera för att få upp nitraten?

Har även tillfört kaliumnitrat (tror jag de hette) för nitraten men har försvunnit till nästa dag igen.

Kan ozonet ha inverkan på nitratet?

Karet slukar KH så de står härliga till nu. Sjunker ungefär 3 per dag. Normalt? går åt sodium i ballingingen så de bara sjunger om det hehe.

Ozon rör inte nitrat.

Låter som om det var klokt att dra ner på biopelletsen om du nu matar så enormt och inte kan se ett spår av nitrat på testerna (jo jag vet att nitrattesterna inte är att lita på...).

Ditt KH kan ju sjunka både p g a av biologisk åtgång och p g a icke-biologisk utfällning. I ett nytt kar där man inte fått ordning på doseringen ännu och det finns många råa kalciumkarbonatytor så kan nog en hel del vara just icke-biologisk utfällning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det konstiga är att jag har kört biopellets så kort tid att det knappt borde hunnit verka men det kanske verkar fort.

Få se om KH sjunker lite saktare om ett tag då. Hoppas på de i alla fall.

Har tyvär fått lite cyano i akvariet med som jag tänkte försöka få bort med red slime remover innan det breder ut sig. Fattar dock inte varför det verkar vara så svårt att hitta här i sverige. Och hittar man de så kostar det 500kr. känns lite dumt att betala det när man kan köpa det från tex england för 200kr med frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...