Gå till innehåll

Turboaddes Elos 120


turboadde

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det kan ju förklara varför det är så svårt att få tag på i sverige.

Tack Niklas.

Nitraten har inte kommit tillbaka än, men men den borde ju komma krypande snart tycker jag. Tillför fortfarande lite manuelt men försvinner totalt till dagen efter.

Får tyvär en hel del slemalger bruna och röda med luftbubblor i. Inte så snyggt kanske. Dom verkar sätta sig på typ samma ställe hela tiden med hur mycket jag än försöker ta upp och rengöra. Vet inte riktigt vad som triggar dom.

Knäppte lite bilder med idag för visning :)

post-2725-14468921980224_thumb.jpg

post-2725-14468921980475_thumb.jpg

post-2725-14468921980644_thumb.jpg

post-2725-14468921980846_thumb.jpg

Enjoy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån handlare sa att det innehöll nån antibiotika som inte var godkänd i Sverige.

Antar att det innehåller nått sådant då det enbart dödar bakterier.....

Som sagt, Ebay är bra ibland.....

Eftersom jag hade hört dessa rykten också och delvis trodde på dem när jag såg färgen på vattnet vid behandling så gjorde jag en kontroll första gången jag körde Red Slime Remover. De bakterier som är bland de första att försvinna vid en användning av antibiotika är nitrifierarna. När man kör en antibiotika behandling så resulterar det med en direkt stopp av nitrifikationen och nitrit. Mätte nitriten varje dag med fotospektometer och fick ingen ökad nitrit! Den enda slutsats man kan dra är då att medlet inte innehåller antibiotika och det är inte förbjudet i Sverige pga det.

Det finns att få tag på i svenska affärer och webshoppar men det är dyrt.

Slemalgerna skulle jag försöka suga ut varje dag och dessutom skulle jag försöka öka på nitratdoseringen. Eftersom din nitrattest visar 0 så kan man utgå ifrån att du inte har några joner som stör testen med att visa för mycket. Får du ett resultat när du stoppat i kaliumnitrat som sedan försvinner så skulle jag tolka detta som om att du i detta särskilda fall har en relativ nytta av testen och jag skulle våga att öka nitraten relativt mycket, exempelvis upp mot 5 ppm (enligt testen :)) och sedan låta bli att tillföra innan du mäter 0 igen. Får du 0 efter en dag så skulle jag öka nitattillsatsen lite till faktiskt. Det är inte omöjligt att du får stopp på slemalgerna på det sättet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack MaddeI. Har inga just nu men ska försöka fixa det nästa vecka.

Lasse: Bara för att kolla. Du menar att jag ska ha i ca 30ml av receptet jag fick av dig förut. och sen mäta varje dag tills det blir 0?

Jag ska ge det ett försök ska bara köpa lite mer kaliumnitrat. Det är inget fara för kaliumet att tillsätta så mycket?

Slemalgerna bildas ofta på nya saker som jag stoppar ner som fraggpluggar. Beror det att det inte finns några andra alger där som konkurerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du orolig för att få för mycket kalium så kan du ta natriumnitrat (chilesalpeter) som omväxling - samma recept (ungefär :)) . 40 gram till 460 gram vatten. 1 ml av denna lösning ger 100 liter en höjning med 0,5 ppm nitrat (ungefär). Har du 300 liter så stämmer 30 ml - då får du 5 mg/l (ungefär).

Intressant med att det är de nya som får angreppen. Mitt huvudspår är nog just det att det finns inget som konkurrerar men det behöver inte vara så. Jag tror ju att dessa listiga cyano har en förmåga att med sin matta göra den tunna film av vatten mellan undersidan på mattan och substratet syrefri. Där kan den sen sammarbeta med bakterier som dels kan tillgodogöra sig kväve från kvägas samt att bilda svavelväte som frigör fosfat från underlaget. Bägge dessa processer motverkas av nitrat i vattnet. Intressant skulle vara att veta om en "fraggsten" av plast ger samma resultat (dvs cyano).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir som genomskinligt slem först på fraggpluggarna som sedan blir mer lila/rött. sen finns det cyano på lite sten med men inte så mycket än. Det bildas även på glaset runt magneterna som jag har på fragghyllorna. sen e de en sten jag borstat av hur många gånger som helst som det blir ute på spetsen med (alltid på samma ställe fast jag flyttar runt stenen lite i akvariet). tillförde 30ml och de vart 2.5-5.0 på testet så tillförde 15ml till och ska mäta igen om en stund :).

Tack Jesper. Väntar fortfarande ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså du fick ingen sånn där fin husvagn här på campingen då ;). Men det var nog till revisionarna.

Har tyvär inte hunnit mäta nitratet idag efter en lång dag på sjön som slutade med en huggorms biten katt som inte mår allt så bra. Så vattenbyten och allt söndagsunderhåll uteblev.

Stackarn som vill visa upp den bitna tassen som e minst dubbel i storlek.

post-2725-14468921991461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Var ett tag sen jag uppdatera så det var lite dags för nya bilder. Har faktiskt inte hänt så mycket med karet. Mest putrat på bara. Har fortfarande sjukt svårt att få fram dom blåa färgerna i sps:er :(. Fast många andra koraller har riktigt fina färger. har haft lite släng av cyano men det har gått tillbaka efter rotande i det och FM ultrabio blandat med Ultra life. Tror det beror lite på att jag haft lite svajjande värden på KH, stopp i slangen :P.

Bifogar även en bild på nya akvariet

Helbild

post-2725-14468922505407_thumb.jpg

post-2725-14468922505276_thumb.jpg

post-2725-14468922504968_thumb.jpg

post-2725-14468922505129_thumb.jpg

post-2725-14468922505585_thumb.jpg

Även en bild på nya sjöhäst akvariet :)

post-2725-14468922505777_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jesper. Det är kul att se att korallerna börjar ta lite storlek nu då se flesta jag köpt har varit små fraggar. Ska nog ta och prova med lite sånt snart om inte färgerna slår ut bättre. Du e varmt välkommen förbi igen eller så kan vi gå och käka eller nått om du är ute och jobbar i närheten igen. Blir nog ingen resa för mig ner än på ett tag tyvär men e fortfarande grymt sugen på att se ditt akvarie. Ännu sugnare på se ditt nya bygge. Det verkar bli riktigt trevligt.

Tack Peter. Ja det är en hel del olika ricordeor där i olika färger :). Ska dit en till Gorgonia i någon fin färg e de tänkt och så bakgrund med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: japp det är en micro :). Brukar köra dom där om dom noppar på korallerna mina... Eloset lät så mycket från avrinningen så det får stå i köket.

Sjöhäst akvariet byggde jag själv så de har jag 3m från sängen. Nästan bara lampan som låter där och den e ju släkt när jag ska sova :).

Jesper: Låter bra det. Och jag ska ta mig ner och kolla på det. Måste se din kirurg live samt resten av revet. Är som sagt väldigt sugen på att se det nya sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...