Gå till innehåll

led rör?


Crugge

Rekommenderade inlägg

Planerar inköp av belysning till framtida saltkar, tänkte på led belysning å har kollat diverse led chip byggen, snubblade på dem här när ja googla runt lite. användbart? endast hittat varm vit å kall vit hittils, inga blåa. men funkar dessa? behövs nåra speciella drivare/tändare osv?

http://www.sinostarled.com/18W-LED-Tube-T8-120-288-18W-SMD-61.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att de där är rätt värdelösa för saltändamål, kanske som månbelysning...

Varje rör är på 18w, 70-100lumen per watt. det är antagligen 0.5 watts ledchip (eller ännu mindre), vilket penetrerar otroligt dåligt.

De kostar 200 kr styck, och du behöver köpa minst 50 stycken (minimiorder) vilket blir 10 000 kr =P Kanske värt att investera i något beprövat???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr måste jag säga att detta är riktigt skräp. då t8 rören är så stora får man plats med max 6st över en vanligt avlångt kar, 6x 18W 108W led belysning på en yta på närmre en kvadratmeter räcker inte lång väg. För att inte tala om att de ledsen i dessa oftast inte är så effektiva jämfört med de nyare.

Sen är det precis som blackizzz säger, mindre (W) leds har svårare att penitrera (sålänge de är utspridda, sitter de väldigt tätt spelar det mindre roll, som på de kraftiga 30W ledsen som består av flera dioder).

Nu har jag inte några siffror att styrka detta men jag har svårt att se någon som lyckas med mer än mjukisar med rör som detta om de inte har ett djup på 20-30cm.

Kör på de rören som thore har om du verkligen vill köra leds via t8 rör, men det är bättre med ett riktigt led bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, var mest en undran, såg ut som det var liknande chip som det sitter på dem där stjärnorna i rören. Så på ett akvarium på ca 140x60x60 (blandat fiskar å koraller) bör man ha hur många sådana 3 watts stjärnor ja sett på liknande sidor?

1 watt per liter kan väll inte fortfarande stämma med led, dem lyser väll starkare än vanliga lysrör? tänkte mig fästa ca 50 av dessa 20 royal blue och resten vita på en kylfläns, räcker det?

Hur många varmvita å hur många kallvita bör man ha?

dvs 20 st http://www.rapidled.com/servlet/the-125/CREE-XP-dsh-E-Royal-Blue/Detail

och 30 st http://www.rapidled.com/servlet/the-107/CREE-XP-dsh-G-R5-Cool/Detail

Kylflänsar kan ja få tag på billigt å fläktar vid behov har jag ett par liggandes. fick det till ca 1820kr för dem där. antar att det behövs nån sorts drivdon till dessa? finns det billigare någonstans än dem på rapidleds sida? borde bli 4 drivdon ungefär tror ja, dem på rapidleds sida klarade upp till 14 leds styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha ett motsatt föhållande mellan blåa och vita då dom vita dominerar dom blåa väldigt lätt.

MeanWell donen har jag valt att gå på då min upfattning är att dom känns smidiga och så är styrbarheten en bonus. Du kan inte hitta dom så mycket billigare heller då dollarn ligger hygligt bra till.

½-2/3 Av den mängden watt man använt tidigare skall räcka med led men det beror nog mycket på utformningen av karet och andra faktorer. Jag tror inte vi riktigt har kommit fram till någon bra regel. Smartare byggen kräver färre dioder än dom som skall rent generellt bara täcka hela karet.

Läs på ordentligt innan du börjar beställa prylar så att du vet att det blir rätt. Kolla även om det inte finns en färdig ramp som skulle passa dig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crugge, det har aldrig riktigt funnits någon regel för watt per liter, man sa det för länge sedan men allt har utvecklats sedan dess.

Från personlig åsikt skulle jag säga att 100W XP-G leds i 40:60 ratio mellan vit och blå motsvarar ungefär 150W MH med 14000K av normal kvalite

Det skiljer enormt på de olika typen av leds dock. Om man jämnför cree's XP-E vs XP-G serie så är det ca 30% som skiljer i effektivitet.

Nu finns det även nya som är ännu effektivare än XP-G serien (XM-L om jag minns rätt) så 100W led säger tyvärr inget i dagsläget innan utvecklingen börjar sakta ner och budget marknaden börjat komma ikapp så det inte skiljer så mycket mellan dem.

jag skulle även rekomendera www.ledgroupbuy.com som är bra mycket billigare, det fungerar inte riktigt som en vanlig butik då de inte har ett lager men snubben som äger webshoppen jobbar ideellt och de lilla ha lägger på ledsen läggs på webshoppen och andra avgifter runtomkring så priserna hålls nere :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sparar ju runt 10 kr per LED(med optik inräknat) om man köper därifrån istället, det är ju schysst. Speciellt om man köper många LEDs på samma gång. Det är synd bara att de inte har några ballaster där, det var det som gjorde att jag köpte från rapidled hellre. En bra och dimmbar ballast verkar inte alls jättelätt att hitta separat.

Eller har du något bra tips på det? Jag kanske letat dåligt bara. Titta runt lite efter att bygga egna ballast med men det var ju tyvärr lögn att hitta delarna till de, iaf häromkring...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sparar ju runt 10 kr per LED(med optik inräknat) om man köper därifrån istället, det är ju schysst. Speciellt om man köper många LEDs på samma gång. Det är synd bara att de inte har några ballaster där, det var det som gjorde att jag köpte från rapidled hellre. En bra och dimmbar ballast verkar inte alls jättelätt att hitta separat.

Eller har du något bra tips på det? Jag kanske letat dåligt bara. Titta runt lite efter att bygga egna ballast med men det var ju tyvärr lögn att hitta delarna till de, iaf häromkring...

Jag köpte 10st sånna här för totalt 600kr:

http://www.aliexpress.com/product-fm/333068825-waterproof-led-constant-current-driver-AC90-250V-input-output-950mA-35W-P-N-YL-36950L-wholesalers.html

Tyvärr är de inte dimbara men för 60kr styck är det en funktion jag faktiskt inte bryr mig om i dagsläget, har ändå ingen profilux eller liknande att koppla in den till så för mig skulle det bara vara mer kablar att koppla in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, de där såg ju helt ok ut. Synd att de inte går dimma, eller ja. Som du säger. För en tredjedel av priset som en dimmbar kostar så är det inte något att gråta för. Det enda som blir synd är ju att det är ganska olönsamt att köpa bara en... Men bra om man gör stort projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo skall man göra en väldigt litet ledbygge är rapidled bra, men de har ganska bra marginaler på sina grejer. Drivers finns annars på den svenska el-grossisten som jag inte kommer på namnet på. någon annan kan säkert peka rätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man sparar ju runt 10 kr per LED(med optik inräknat) om man köper därifrån istället, det är ju schysst. Speciellt om man köper många LEDs på samma gång. Det är synd bara att de inte har några ballaster där, det var det som gjorde att jag köpte från rapidled hellre. En bra och dimmbar ballast verkar inte alls jättelätt att hitta separat.

Eller har du något bra tips på det? Jag kanske letat dåligt bara. Titta runt lite efter att bygga egna ballast med men det var ju tyvärr lögn att hitta delarna till de, iaf häromkring...

Jag har använder dessa

http://www.ledvision.se/led-drivers/dimbar-leddriver/dimbar-leddrivernatdel-230vac-31w-konstantstrom-900ma.html

Och de har även sådana för 700 mA

http://www.ledvision.se/led-drivers/dimbar-leddriver/dimbar-leddrivernatdel-230vac-31-5w-konstantstrom-700ma.html

http://www.ledvision.se/led-drivers/dimbar-leddriver/dimbar-leddrivernatdel-230vac-60w-konstantstrom-700ma.html

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för tipsen. kände ju att då jag går elektro bör man ju kunna sätta ihop en ljusramp åtminstonde :) tänkte mest på hur mycke belysning man behöver om man använder sig av led, till ett 140x60x60 akvarium bör man ju ha motsvarande 2 st 150 watts mh om man vill ha mycket koraller om jag förstått rätt.

Så om man då ska använda sig av led, vilket verkar dels billigare i längden, plus att det inte ger samma värmeutveckling ner i karet, bör jag då ha nästan dubbelt så många chip som jag föreslog? :/

tänkte börja med att köpa ca 50 st leds, sen komplettera med 2 lysrör, såg på akvarielagret tror ja de va att dem hade lysrörs hållare man kan sätta in i "lådan" ja tänkt bygga som ska vara över akvariet, alt. har ja en gammal lysrörs arm ja kan plocka delar ifrån.

Ja räknade lite och priset på ledsen ja tänkt köpa plus drivdon borde ligga på ca 2100 kr, skulle man köpa en färdig ramp får man betala det dubbla, dvs man kan få ut dubbla ljuset för den pengen man får lägga på en färdig ramp, känns inte riktigt rätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men de är Sjukt dyra jämfört med maxspect T.ex...

56x1W för 3562.50 kr MINST utan kontroll eller någonting...

Tycker inte att det är värt det =/

Jaja, men dom där är ju köpta i Kina nånstans. Allt sånt kan man köpa själv och då blir det sjukt mycket billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande länk Lasse! Den firman har jag helt missat. Såg även att som säljer led ramper för akvariebruk av en modell jag inte sett förut. Iofs baserade på 1W men ändå.

http://www.ledvision.se/led-akvariebelysning/

Skall tilläggas dock är att dem driversen dom säljer är kina drivers som kostar 6-9 dollar där borta så man betalar mycket för dem... googla serienumret så är det massa allibaba man får ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var väl ungefär det jag skrev precis ovanför din post. ;) Typ Kina och köpa själv sjukt mycket billigare.

Eftersom min bästa vän tar in ca 1-2 st 40 fots containers i månaden från Kina så brukar frakten dessutom bli gratis. Jag prenumererar på ett nyhetsmail från Alibaba för just LED, där kan man hitta mycket kul saker, fick ett idag men det var inget nytt kul i det tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var väl ungefär det jag skrev precis ovanför din post. ;) Typ Kina och köpa själv sjukt mycket billigare.

Eftersom min bästa vän tar in ca 1-2 st 40 fots containers i månaden från Kina så brukar frakten dessutom bli gratis. Jag prenumererar på ett nyhetsmail från Alibaba för just LED, där kan man hitta mycket kul saker, fick ett idag men det var inget nytt kul i det tyvärr.

trode du syftade på maxaspecten då det var du som länkade den armaturen först :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...